Και με εκσυγχρονισμένα τουρκικά F-16, η Ελλάδα θα έχει αεροπορική υπεροχή για χρόνια

Γράφει ο Αντώνιος Βασιλείου , Αντιστράτηγος (εα), Πολ. Μηχ/κός – MSc in Management Science – τ. Military Advisor at CFE OSCE – τ. Military Scientist at NC3A NATO.

Η Σύνοδος Κορυφής του ΝΑΤΟ στη Μαδρίτη το 2022 ολοκληρώθηκε την Πέμπτη, 30 Ιουνίου. Οι δηλώσεις του Προέδρου των ΗΠΑ Τζο Μπάϊντεν και του Έλληνα πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη την τελευταία ημέρα αυτής της συνάντησης θα μπορούσαν να δώσουν κάποια πρώιμη εικόνα για το πώς θα μπορούσαν να εξελιχθούν οι ελληνικές και τουρκικές αεροπορικές δυνάμεις στο τέλος αυτής της δεκαετίας.

Ο πρόεδρος Μπάϊντεν δήλωσε σε συνέντευξη Τύπου ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες υποστηρίζουν την πώληση εκσυγχρονισμένων μαχητικών αεροσκαφών F-16 στην Τουρκία.

Την Τρίτη 28 Ιουνίου, η Τουρκία συμφώνησε προσωρινά να άρει τις προηγούμενες αντιρρήσεις της για την ένταξη της Φινλανδίας και της Σουηδίας στη συμμαχία. Ο Μπάϊντεν αρνήθηκε ότι η υποστήριξή του για την πώληση F-16 ήταν ως αντάλλαγμα για την κρίσιμη έγκριση της Τουρκίας για την ένταξη των δύο σκανδιναβικών χωρών, επισημαίνοντας ότι είχε εκφράσει προηγουμένως την έγκρισή του πριν καν προκύψει αυτό το ζήτημα και πιο συγκεκριμένα είπε : «Είπα τον Δεκέμβριο, όπως θα θυμάστε, θα πρέπει να τους πουλήσουμε τα αεροσκάφη F-16 και να εκσυγχρονίσουμε και αυτά τα τζετ. Δεν είναι προς το συμφέρον μας να μην το κάνουμε αυτό, αλλά χρειάζομαι την έγκριση του Κογκρέσου για να μπορέσω να το κάνω αυτό. Και νομίζω ότι μπορούμε να το κάνουμε.»

F-16B VIPER
F-16B VIPER

Ο Μπάϊντεν αναφερόταν σε αίτημα της Τουρκίας τον περασμένο Οκτώβριο να αγοράσει 40 νέα F-16 Block 70/72 και 80 συλλογές εκσυγχρονισμού για τον υπάρχοντα στόλο του σε μια συμφωνία αξίας 6 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Η Τουρκία χρειάζεται αυτά τα νέα μαχητικά βομβαρδιστικά και τις συλλογές εκσυγχρονισμού για να διατηρεί εκσυγχρονισμένη και αξιόμαχη την Πολεμική Αεροπορία της, ειδικά επειδή της απαγορεύτηκε να αγοράζει αεροσκάφη πέμπτης γενιάς F-35 Lightning II μετά τη μοιραία αγορά των ρωσικών πυραυλικών συστημάτων αεράμυνας S-400.

F-35 Lightning II
F-35 Lightning II

Ο Έλληνας Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης είπε επίσης στη σύνοδο κορυφής της Μαδρίτης ότι η χώρα του έστειλε επιστολή αιτήματος για την αγορά μιας μοίρας F-35, 20 αεροσκαφών σύμφωνα με Έλληνες αξιωματούχους, με πιθανή επιλογή για έως και 40 F-35 συνολικά. Ο Μητσοτάκης αναγνώρισε ότι θα είναι μια μακρά διαδικασία από την παραγγελία έως την παραλαβή του αεροσκάφους, εκτιμώντας ότι η Αθήνα δεν θα παραλάβει τα stealth τζετ τουλάχιστον πριν το 2027-2028.

Εάν εγκριθούν και οι δύο αυτές συμφωνίες, η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία θα εξακολουθεί να έχει τεχνολογικό πλεονέκτημα έναντι της αριθμητικά μεγαλύτερης αεροπορίας της Τουρκίας.

Εάν όμως οι Ηνωμένες Πολιτείες δεν επιτρέψουν στην Τουρκία να αγοράσει αυτά τα 40 νέα F-16 και τις 80 συλλογές εκσυγχρονισμού, Ελληνική Πολεμική Αεροπορία πιθανότατα θα καταλήξει να διαθέτει έναν πιο τεχνολογικά προηγμένο στόλο μαχητικών μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 2020.

Από την άλλη, εάν η Αθήνα αποκτήσει τη μοίρα F-35 και η Άγκυρα τα νέα της F-16 και τις συλλογές εκσυγχρονισμού, η Ελλάδα θα εξακολουθήσει να έχει ένα σαφές τεχνολογικό πλεονέκτημα και θα διαθέτει το μοναδικό αόρατο τζετ πέμπτης γενιάς.

Η Ελλάδα έχει ήδη εξασφαλίσει σύμβαση για την αναβάθμιση 84 F-16 σε διαμόρφωση Block 72 (Viper). Η Lockheed Martin θα ολοκληρώσει αυτό το συμβόλαιο στα μέσα του 2027. Έτσι, ακόμα κι αν η κυβέρνηση Μπάϊντεν μπορέσει να κερδίσει σύντομα την έγκριση του Κογκρέσου για την τουρκική συμφωνία για τα F-16, κάτι που δεν είναι εγγυημένο, η Ελλάδα θα εξακολουθήσει να διαθέτει 84 εκσυγχρονισμένα F-16 πριν το κάνει η Τουρκία.

Επιπλέον, η Ελλάδα θα αρχίσει επίσης να παραλαμβάνει F-35 περίπου την ίδια στιγμή που η Lockheed Martin θα τελειώνει την αναβάθμιση των Ελληνικών F-16, υποθέτοντας ότι μπορεί να εξασφαλίσει συμφωνία για τουλάχιστον μία μοίρα, κάτι που δεν είναι απίθανο. Η Αθήνα φέρεται να έχει εκφράσει την προθυμία της να αγοράσει ακόμη και έναν αριθμό μεταχειρισμένων F-35, όπως έκανε και με τα Rafale, κάτι που θα μπορούσε να σημαίνει ότι θα μπορούσε να αποκτήσει το αόρατο αεροσκάφος λίγο νωρίτερα από το 2027.

Rafale F3R
Rafale F3R

Επιπρόσθετα η Ελλάδα ήδη άρχισε από την αρχή του έτους να παραλαμβάνει σταδιακά τα 24 τζετ Dassault Rafale F3R 4,5 γενιάς από τη Γαλλία, τα οποία είναι πιο προηγμένα από οποιοδήποτε αεροσκάφος διατίθεται στο τουρκικό οπλοστάσιο.

Η τουρκική κυβέρνηση φέρεται να εξετάζει το ενδεχόμενο αγοράς Eurofighter Typhoon από το Ηνωμένο Βασίλειο, εάν δεν σημειώσει πρόοδο στη συμφωνία για τα F-16. Το Λονδίνο ήρε όλους τους περιορισμούς στις εξαγωγές όπλων που είχε επιβάλει στην Άγκυρα λόγω της διασυνοριακής στρατιωτικής επίθεσης του Οκτωβρίου 2019 στη Συρία τον Μάιο του ιδίου έτους, καθιστώντας δυνατή την πώληση. Το Ηνωμένο Βασίλειο φέρεται επίσης να πιέζει για πώληση Eurofighter στην Τουρκία.

Eurofighter Typhoon
Eurofighter Typhoon

Η αγορά των Eurofighters θα είχε νόημα για την Τουρκία καθόσον θα μπορούσαν να χρησιμεύσουν ως ενδιάμεση λύση 4,5 γενιάς για την τουρκική Πολεμική Αεροπορία, μέχρι να μπορέσει τελικά είτε να προμηθευτεί είτε να κατασκευάσει ένα αεροσκάφος πέμπτης γενιάς και ένα αντίμετρο στα ελληνικά Rafales.

Ωστόσο, εάν η Άγκυρα λάβει έγκριση για την αγορά F-16 Block 70/72, μπορεί να αποφασίσει ότι μια τέτοια αγορά θα ήταν περιττή, καθώς αυτή η παραλλαγή Viper έχει πολλά χαρακτηριστικά πέμπτης γενιάς. Είτε έτσι είτε αλλιώς, η Τουρκία θα εξακολουθεί να έχει δυσκολία να ξεπεράσει το σημαντικό τεχνολογικό πλεονέκτημα που σίγουρα θα επιτύχει η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία έως το 2030.

Ακόμα κι αν η Τουρκία βάλει 120 F-16 Block 70/72 (40 ολοκαίνουργια και 80 αναβαθμισμένα), θα αντιμετωπίσουν 84 Ελληνικά Block 72 Vipers (όλα σε υπηρεσία το αργότερο το δεύτερο εξάμηνο του 2027), 20-40 F -35, και, τουλάχιστον, 24 Rafales.Με άλλα λόγια, τουλάχιστον 128 Ελληνικά μαχητικά HAF ίσες ή/και ανώτερες δυνατότητες από τα καλύτερα μαχητικά της Τουρκίας.

Και ακόμη κι αν η Τουρκία αγοράσει μια ή δύο μοίρες προηγμένων Eurofighters εκτός από τα εκσυγχρονισμένα F-16 της, η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία θα διατηρήσει το τεχνολογικό πλεονέκτημα.

Με πληροφορίες από forbes.com

 


Περισσότερα άρθρα από τον Αντώνιο Βασιλείου:

ΑΠΟΨΕΙΣ – ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ


 

Ο Αντώνης Βασιλείου είναι Αντιστράτηγος (εα), Διπλωματούχος Πολιτικός Μηχανικός, MSc Επιχειρησιακός Ερευνητής, τ. Σύμβουλος ΟΑΣΕ επί Συμβατικών Εξοπλισμών και τ. Μελετητής των Συστημάτων Διοικήσεως και Ελέγχου Πληροφοριών του ΝΑΤΟ

 

Πηγή: www.antoniosvasileiou.gr

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ