Aνθυπολοχαγός  Αργυρόπουλος: Έπεσε με Bleriot XI, λάφυρο από τον τουρκικό στρατό

Σαν σήμερα στις 4 Απριλίου 1913 σκοτώνεται, έπειτα από πτώση του αεροσκάφους του, ενός τουρκικού Bleriot XI, λάφυρο από τον τουρκικό στρατό, ο πρώτος Έλληνας αεροπόρος.

Ο ανθυπολοχαγός Εμμανουήλ Αργυρόπουλος, πιλοτάροντας ένα «Μπλεριό 11», χάνει τη ζωή του, λόγω πτώσης του αεροσκάφους του. Είναι ο πρώτος νεκρός της ελληνικής πολεμικής αεροπορίας.

Μέρος των λαφύρων του Ελληνικού Στρατού μετά την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης στις 26 Οκτωβρίου 1912 αποτέλεσε και ένα τουρκικό αεροπλάνο τύπου Bleriot XI, λάφυρο από τον τουρκικό στρατό.
Καθώς τα διαθέσιμα αεροπλάνα εκείνη την εποχή ήταν περιορισμένα, αποφασίσθηκε η αξιοποίησή του για πτήσεις αναγνώρισης στην περιοχή της Θεσσαλονίκης με πιλότο τον έφεδρο Εμμανουήλ Αργυρόπουλο.
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΑΡΓΥΡΟΠΟΥΛΟΣ
Κατά τη διάρκεια των Βαλκανικών Πολέμων,  στις 4 Απριλίου 1913 ο Εμμανουήλ Αργυρόπουλος απογειώθηκε από το αεροδρόμιο Λεμπέτ της Θεσσαλονίκης με τον ποιητή και πρώην βουλευτή Κωνσταντίνο Μάνο.

Σκοπός της πτήσης ήταν η ανίχνευση κατεχομένων από τον βουλγαρικό στρατό κοντά στη Θεσσαλονίκη. Ωστόσο, ενώ πετούσαν ο κινητήρας παρουσίασε βλάβη και το αεροπλάνο έπεσε σε ένα λιβάδι στο Λαγκαδά με τους επιβαίνοντες να βρίσκουν ακαριαίο θάνατο.
Ο πρωτοπόρος της Ελληνικής Αεροπορίας Εμμανουήλ Αργυρόπουλος ήταν μόλις 24 ετών.


Διαβάστε επίσης:

Εμμανουήλ Αργυρόπουλος: Ο πιλότος που ανέβασε τον Βενιζέλο σε αεροπλάνο


 

Εμμανουήλ Αργυρόπουλος (1889 – 1913)

Εμμανουήλ Αργυρόπουλος – Βιογραφικό

Ο Εμμανουήλ Αργυρόπουλος γεννήθηκε το 1889 και ήταν γιος του διπλωμάτη Γεωργίου Αργυρόπουλου, πρεσβευτή της Ελλάδας στη Ρωσία. Σπούδασε πολιτικός μηχανικός στη Γερμανία και αεροπλοΐα στη Γαλλία. Τον Ιανουάριο του 1912 επέστρεψε στην Ελλάδα, φέρνοντας μαζί του το διαλυμένο σε κομμάτια ιδιόκτητο αεροπλάνο του, ένα μονοπλάνο τύπου Νιεπόρ (Nieuport IVG), ιπποδυνάμεως 50 ίππων.

Πράγματι, την προκαθορισμένη ημερομηνία πλήθος κόσμου κατέκλυσε τον χώρο του αυτοσχέδιου αεροδρομίου για να θαυμάσει το πρωτοφανές θέαμα. Ακριβώς στις 8:10 το πρωί ο Αργυρόπουλος «σήκωσε» το αεροπλάνο του, υπό τις επευφημίες του πλήθους, ανάμεσα στους οποίους βρίσκονταν ο βασιλιάς Γεώργιος Α’, ο πρωθυπουργός Ελευθέριος Βενιζέλος και πολλοί επίσημοι. Η πτήση αυτή, που σηματοδοτεί τη γέννηση της ελληνικής αεροπορίας, διήρκεσε 16 λεπτά και υπήρξε απόλυτα επιτυχής. Μία ώρα αργότερα έγινε και δεύτερη πτήση, με συνεπιβάτη τον Ελευθέριο Βενιζέλο. Το αεροπλάνο διέγραψε μερικούς κύκλους πάνω από τον χώρο απογειώσεως σε ύψος 80 μέτρων και προσγειώθηκε ύστερα από 4 λεπτά με επιτυχία.

Μετά και τη δεύτερη πτήση ακολούθησε η βάπτιση του αεροπλάνου, με ανάδοχο τον πρωθυπουργό Ελευθέριο Βενιζέλο, ο οποίος του έδωσε το όνομα Αλκυών (αποδημητικό πτηνό, κοινώς ψαροπούλι) και με ένα ποτήρι σαμπάνια στο χέρι ευχήθηκε τα ακόλουθα: «Εύχομαι όπως η Αλκυών τερματίσει φυσικόν τον βίον. Εύχομαι όπως ο κ. Αργυρόπουλος, ο πρώτος Έλλην αεροναύτης, που πέταξε υπέρ τα ιερά εδάφη, συνεχίσει επί άλλου τελειότερου μηχανήματος, το οποίον να οφείλεται εξ ολοκλήρου εις αυτόν, τας ενδόξους παραδόσεις του Ικάρου, χωρίς τας ατυχίας εκείνου, προς δόξαν και αυτού και της Ελληνικής Πατρίδος».

Όταν ξέσπασαν οι Βαλκανικοί Πόλεμοι τον Οκτώβριο του 1912, ο Αργυρόπουλος εντάχθηκε στις τάξεις των Ενόπλων Δυνάμεων, με τον βαθμό του υπολοχαγού. Στις 4 Απριλίου 1913 απογειώθηκε από το αεροδρόμιο Λεμπέτ της Θεσσαλονίκης (στη σημερινή Σταυρούπολη), με ένα αεροπλάνο τύπου Μπλεριό 11 (λάφυρο από τον τουρκικό στρατό) και συνεπιβάτη τον αγωνιστή και ποιητή Κωνσταντίνο Μάνο. Η αποστολή τους ήταν αναγνωριστική για την ανίχνευση των κατεχομένων από τον βουλγαρικό στρατό περιοχών πλησίον της Θεσσαλονίκης. Κατά τη διάρκεια της πτήσης το αεροσκάφος του υπέστη μηχανική βλάβη και κατέπεσε κοντά στον Λαγκαδά Θεσσαλονίκης. Και οι δύο επιβαίνοντες βρήκαν ακαριαίο θάνατο. Ο πρωτοπόρος της Ελληνικής Αεροπορίας Εμμανουήλ Αργυρόπουλος ήταν μόλις 24 ετών και ο Κωνσταντίνος Μάνος 44 ετών.

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ