Θωρηκτό Αβέρωφ: Η ενθουσιώδης υποδοχή του από τον ελληνικό λαό στο Φάληρο (1 Σεπ1911)

ΘΩΡΗΚΤΟ ΑΒΕΡΩΦ ΙΣΤΟΡΙΑ

Σαν σήμερα, την 1 Σεπτεμβρίου 1911, ο ελληνικός λαός υποδέχεται  με ενθουσιασμό και συγκίνηση το θωρηκτό Αβέρωφ, που καταπλέει στα φαληρικά νερά.

 

Το «Γ. Αβέρωφ» καθελκύστηκε στις 12 Μαρτίου (27 Φεβρουαρίου με το παλαιό ημερολόγιο) 1910 και την 1 Σεπτεμβρίου 1911 κατέπλευσε στο Φάληρο, όπου έγινε δεκτό από τους Έλληνες με ενθουσιασμό.

ΘΩΡΗΚΤΟ ΑΒΕΡΩΦ ΑΦΙΞΗΕκεί μετονομάστηκε σε μία στιγμή από καταδρομικό σε Θωρηκτό, από τον ενθουσιασμό και τη δύναμη ψυχής του κόσμου.

«Το Θωρηκτό μας…», φώναζαν.

Το ιστορικό της απόκτησης του Θωρηκτού “Αβέρωφ”

Δέκα χρόνια μετά τον Ελληνοτουρκικό Πόλεμο του 1897 το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό διέθετε μια ελάχιστη δύναμη απαρχαιωμένων τορπιλοβόλων και τριών γαλλικών θωρηκτών που είχαν κατασκευασθεί το 1889. Η επιτακτική ανάγκη για τη δημιουργία αξιόμαχου στόλου είχε ως αποτέλεσμα την ενίσχυση του στόλου – στα τέλη του 1908 – με τέσσερα καινούρια αγγλικά και τέσσερα γερμανικά αντιτορπιλικά. Σε αυτά επρόκειτο να προστεθεί το Θωρακισμένο-Καταδρομικό «Γ. Αβέρωφ», η Δόξα του Πολεμικού Ναυτικού.

Για την ανανέωση του Στόλου η τότε κυβέρνηση Μαυρομιχάλη είχε απευθυνθεί στα Ναυπηγεία Ορλάντο στο Λιβόρνο της Ιταλίας, όπου εκείνη ακριβώς την εποχή κατασκευαζόταν ένα θωρακισμένο–καταδρομικό το οποίο είχε παραγγελθεί και επρόκειτο να χρησιμοποιηθεί από το Ιταλικό Ναυτικό. Όμως, η ακύρωση της παραγγελίας από τη μεριά των Ιταλών και η άμεση προκαταβολή του 1/3 της συνολικής αξίας του πλοίου επέτρεψαν την απόκτηση του πλοίου από την Ελλάδα. Το ποσόν της προκαταβολής (1/3 της τιμής) προήλθε από τη διαθήκη του Γεωργίου Αβέρωφ και ανήρχετο σε 8.000.000 εκατομμύρια χρυσές δραχμές, ενώ το υπόλοιπο ποσό των 15.650.000 χρυσών δραχμών καλύφθηκε από το Ταμείο Εθνικού Στόλου (Τ.Ε.Σ.), στο οποίο συγκεντρώθηκε το ποσό από εράνους μεταξύ όλων των Ελλήνων, όπου και αν ευρίσκοντο ανά τον κόσμο.

Η διαθήκη του Γεωργίου Αβέρωφ όριζε ότι το 1/5 της περιουσίας του (20 μερίδια) παραχωρείται για τη ναυπήγηση ισχυρού καταδρομικού πλοίου που θα φέρει το όνομα του και διασκευασμένο κατά τέτοιον τρόπο, ώστε να χρησιμεύει ως Εκπαιδευτικό πλοίο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, προς την πρακτική και θεωρητική τελειοποίηση αυτών. Αξίζει να σημειωθεί ότι και οι Τούρκοι είχαν ενδιαφερθεί για την αγορά του πλοίου.

Το «Γ. Αβέρωφ» καθελκύστηκε στις 12 Μαρτίου 1910  Στις 16 Μαΐου 1911 ο πλοίαρχος του Ιωάννης Δαμιανός λαμβάνει διαταγή οδηγήσει το θωρηκτό στη Μ. Βρετανία για να συμμετάσχει στις εκδηλώσεις στέψεως του βασιλιά Γεωργίου Ε’. Εκεί το περιμένει ο ναύαρχος Παύλος Κουντουριώτης, ο πρώτος κυβερνήτης του πλοίου. Μετά από μια σύντομη επισκευή του θωρηκτού λόγω πρόσκουσής του με ύφαλο, ΤΗ 1 Σεπτεμβρίου του 1911 το πλοίο καταπλέει στο Φάληρο όπου του επιφυλάσσεται λαμπρή υποδοχή.

ΘΩΡΗΚΤΌ ΑΒΕΡΩΦ – ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

Το 10.200 τόνων «τεθωρακισμένον καταδρομικό» (όπως ακριβέστερα περιγράφεται) είχε ιταλικές μηχανές 19.000 ίππων, 22 γαλλικούς λέβητες, γερμανικές γεννήτριες και αγγλικά πυροβόλα 190 και 234 χιλιοστών τύπου ARMSTRONG. Η μέγιστη ταχύτητα που ανέπτυσσε το πλοίο ήταν 23 κόμβοι.

  • Μήκος πλοίου: 140 μέτρα
  • Μέγιστο πλάτος πλοίου: 21,5 μέτρα
  • Βύθισμα πλοίου (σε πλήρη φόρτο): 7,5 μέτρα
  • Εκτόπισμα: 10.200 τόννοι
  • Διάμετρος κάννης πλωραίου και πρυμναίου πυροβόλου (2 Δίδυμοι Πύργοι): 234 χιλιοστά
  • Διάμετρος κάννης πλευρικων πυροβόλων (4 Δίδυμοι Πύργοι): 190 χιλιοστά
  • Πλήρωμα: 670 άτομα
  • Μέγιστο πλήρωμα σε πολεμικές επιχειρήσεις: 1200 άτομα
Πλάγια όψη και κάτοψη Αβέρωφ
(Πλάγια όψη και κάτοψη πλοίου)

 

 

Πηγή: averof.mil.gr

1 ΣΧΟΛΙΟ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ