Ελληνική Επανάσταση: Τα σκάνδαλα του Στόλου

Η Ελληνική Επανάσταση δημιούργησε ένα νεαρό κρατικό μηχανισμό ο οποίος στα πρώτα του βήματα έδειξε πως δεν μπορούσε πάντα να τα καταφέρει όπως θα έπρεπε.

Το νεαρό ελληνικό κράτος στα πρώτα του βήματα χρειάζεται στρατιωτική ισχύ με την οποία θα διασφαλίζει τα κεκτημένα και θα διεκδικήσει στην συνέχεια όσα του ανήκουν.

Φυσικά για μια χώρα όπως η Ελλάδα η Ναυτική Ισχύς είναι σημαντικότατη. Οι μεγάλες Δυνάμεις που το ξέρουν αυτό προσπαθούν να το εκμεταλλευτούν προς το συμφέρον τους με την σύμπραξη και κάποιων Ελλήνων. Το 1825 που η Ελλάς έχει πάρει δάνεια και έχει βρει λεφτά ξαναβγαίνει στην επιφάνεια εισήγηση των Άγγλων από το 1823 για την απόκτηση Στόλου.

Αποφασίζεται να μην αγοραστούν έτοιμα πλοία αλλά να χτίστουν νέα πλοία στα ναυπηγεία των Εγγλέζων.

160.000 λίρες θα έδιναν υποτίθεται 6 ατμόπλοια ικανά να κερδίσουν κάθε πόλεμο. Στην Ελλάδα έφτασαν μόλις τα μισά! Η ΚΑΡΤΕΡΙΑ, ο ΕΡΜΗΣ και η ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ. Η κατάσταση στον οπλισμό δεν ήταν καλύτερη. Ελάχιστα  πυροβόλα και όπλα έφτασαν στην χώρα μας. Σαν να μην έφτανε αυτό, ήταν και σε κακή κατάσταση.

Η ΚΑΡΤΕΡΙΑ μάλιστα έφτασε με καθυστέρηση πάνω από ένα χρόνο στην Ελλάδα και θα ήταν χειρότερα τα πράγματα αν δεν είχε επέμβει ο φιλέλληνας Άγγλος Ναύαρχος Άστιγξ ο οποίος έδωσε και 5.000 λίρες από την τσέπη του για να προχωρήσουν οι εργασίες.

Το συνολικό κόστος έφτασε τις 15.000 λίρες και όπως είναι φανερό τα έξι πλοία δεν θα έπρεπε κανονικά να είχαν ξεπεράσει σε κόστος κατασκευής τις 100.000 λίρες…Η παρουσία του πλοίου, αυτού του ενός πλοίου, πάντως τρομοκράτησε τους Τούρκους.

Η συμβολή του πλοίου στον Αγώνα ήταν τεράστια και δικαιολόγησε πλήρως την απόκτηση του.

Όχι όμως και την συνολική διασπάθιση δημόσιου χρήματος. Είναι χαρακτηριστικό πως οι ναυπηγικές επεμβάσεις του Ναυάρχου Κόχραν τον οποίο επέβαλαν οι μεγάλες Δυνάμεις και δέχτηκε η Ελλάς στα πλοία ΕΚΤΙΜΗΣΗ και ΑΚΑΤΑΜΑΧΗΤΟΣ τα κατέστησαν ανίκανα να πλεύσουν στην Ελλάδα η οποία όμως τα πλήρωσε μαζί με ένα τρίτο το οποίο κάηκε στις δοκιμές του.

Σε ότι αφορά τα ΕΡΜΗΣ και ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ έφτασαν στην χώρα κατόπιν εορτής.

Οι εφημερίδες της εποχής έγραψαν πως η καθυστέρηση δεν ήταν τυχαία. Ο γιός του
ιδιοκτήτη του ναυπηγείου άλλωστε υπηρετούσε εκείνη την περίοδο που ναυπηγούσαμε τα ελληνικά πλοία στην τουρκική Αυλή.

Πληρώσαμε 8 πλοία πήραμε 1 από τις ΗΠΑ

Οι Αμερικάνοι ξεπέρασαν κάθε προηγούμενο. Αν η σύμβαση με τους Άγγλους από τους οποίους πήραμε 3 πλοία αλλά πληρώσαμε 6 προκαλεί τότε η σύμβαση με τους Αμερικάνους κυριολεκτικά εξοργίζει.

Η Ελλάδα πίστεψε πως με τους εξοπλισμούς θα εξασφάλιζε την Ελευθερία της αλλά θα «αγόραζε» και στήριξη από τις Δυνάμεις του εξωτερικού. Οι ΗΠΑ δεν συγχώρησαν
τους Έλληνες που δεν διασφάλιζαν τα συμφέροντα τους και τελικά τους έδωσαν μόλις μια φρεγάτα.

Οι Έλληνες ζήτησαν από τα ναυπηγεία της Νέας Υόρκης να πάρουν 8 πλοία, φρεγάτες, τα ναυπηγεία όμως «πάτησαν» στην απειρία των Ελλήνων και έφτιαξαν πλοία στα
οποία κάθε μέρα ανέβαινε η τιμή τους. Άλλωστε η Ελλάδα δεν είχε βάλει ούτε ρήτρα τιμής ούτε ρήτρα ημερομηνίας παραδόσεως!

Όταν κατόπιν εορτής η Ελλάδα πήγε να διεκδικήσει το δίκιο της οι Αμερικάνοι διεμήνυσαν πως αν η Ελλάδα δεν πληρώσει και άλλα λεφτά θα εφαρμοστεί ο Αμερικάνικος Νόμος ο οποίος έχει την πρόβλεψη να μην επιτρέπει πώληση όπλων σε εμπολέμους. Οι Έλληνες υπέκυψαν και πλήρωσαν.

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ