Το ελληνικό ιππικό στην αυγή του πολέμου το 1940

οχι 1940 μηχανοκινητο πεζικο

Το Ελληνικό Ιππικό συμμετείχε ένδοξα στον Ελληνοϊταλικό πόλεμο συνεισφέροντας στις επιτυχίες των ελληνικών όπλων. Οργάνωση και προπαρασκευή πριν τον πόλεμο.

Τον Οκτώβριο του 1940 ο Ελληνικός Στρατός δεν διέθετε άρματα μάχης, κι έτσι το Ιππικό αποτελούνταν μόνον από ίππους και αυτοκίνητα.

Οπλισμός

Η Έφιππη Μοίρα διέθετε 3 Πολυβολαρχίες και μια Ίλη. Κάθε Ίλη Ιππικού διέθετε 12 οπλοπολυβόλα και κάθε Πυροβολαρχία 12 πολυβόλα, ήτοι 60 αυτόματα όπλα κατά Σύνταγμα. Επιπλέον, κάθε Σύνταγμα διέθετε 4 όλμους 81χλστ. Δεν υπήρχαν αντιαρματικά. Η Έφιππη Μοίρα Πυροβολικού διέθετε 8 πυροβόλα των 75 χλστ. Η Ορειβατική Α/Α Πυροβολαρχία διέθετε 4 πυροβόλα των 20 χλστ.

Οργάνωση

Ο Ελληνικός Στρατός είχε συγκροτήσει μία Μεραρχία Ιππικού στη Θεσσαλονίκη, με διοικητή τον Υποστράτηγο Γεώργιο Στανωτά. Στις 28 Οκτωβρίου 1940 η συγκρότηση δυνάμεων της Μεραρχίας ήταν :

  • Στρατηγείο Μεραρχίας Ιππικού,
  • Στρατηγείο της Ταξιαρχίας Ιππικού,
  • 1ο Σύνταγμα Ιππικού (Θεσσαλονίκης),
  • 3ο Σύνταγμα Ιππικού (επιστρατευόμενο στις Σέρρες),
  • Μηχανοκίνητο Σύνταγμα Ιππικού (στην Ευκαρπία Θεσσαλονίκης),
  • Μοίρα Έφιππου Πυροβολικού,
  • Μηχανοκίνητη Πυροβολαρχία Skoda,
  • Ίλη Μηχανικού,
  • Ίλη Διαβιβάσεων,
  • Υγειονομικό Απόσπασμα (επιστρατευόμενο στη Λάρισα),
  • Κτηνιατρικό Απόσπασμα και
  • Απόσπασμα Επιμελητείας.

Παρακάτω θα αναφερθούμε στις προσπάθειες μηχανοκίνησης του Ελληνικού Στρατού κατά την περίοδο του Μεσοπολέμου και στη συγκρότηση του Μηχανοκίνητου Συντάγματος Ιππικού.

Οι προσπάθειες μηχανοκίνησης του Ελληνικού Στρατού

Ο Ελληνικός Στρατός γνώρισε θεωρητικά τα άρματα μάχης το 1925, όταν η Γαλλική Στρατιωτική Εκπαιδευτική Αποστολή που τότε έφτασε στην Ελλάδα για να εκπαιδεύσει τον στρατό εισήγαγε μεταφρασμένους στην ελληνική τους γαλλικούς κανονισμούς που έκαναν λόγο για τα άρματα μάχης και την τακτική τους.
Όμως, η πολιτική και οικονομική αστάθεια που ακολούθησε τη μικρασιατική καταστροφή δεν επέτρεψε τη συγκρότηση μονάδων αρμάτων παρά μόνο «στα χαρτιά».

Ο Στρατηγός Γεώργιος Στανωτάς (στο κέντρο) το 1922 στη Μικρά Ασία.
Ο Στρατηγός Γεώργιος Στανωτάς (στο κέντρο) το 1922 στη Μικρά Ασία.

Έτσι, το 1926 προβλέφθηκε η συγκρότηση ενός Συντάγματος Αρμάτων που καταργήθηκε όμως, το επόμενο έτος.
Το 1931 αγοράστηκαν από τη Βρετανία δύο άρματα Βίκερς των 6 τόνων και δύο τανκέτες Κάρντεν Λόυντ του 1 ½ τόνου. Τα άρματα αυτά χρησιμοποιήθηκαν στην εκπαίδευση των Ευελπίδων και σε παρελάσεις.
Το 1935 εντάχθηκαν σε ένα Τάγμα Αρμάτων που συγκροτήθηκε στην Αθήνα. Προφανώς, σε αυτήν τη μονάδα επρόκειτο να ενταχθούν 14 άρματα 6-7 τόννων που παραγγέλθηκαν προπολεμικά σε Αγγλία και Γαλλία, αλλά εν τέλει δεσμεύτηκαν και δεν παραδόθηκαν λόγω του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου που ξέσπασε στο μεταξύ.

Βίκερς 6 τόνων με δύο πυργίσκους πολυβόλων παρόμοιο με το πρώτο άρμα που παρέλαβε ο Ελληνικός Στρατός.
Βίκερς 6 τόνων με δύο πυργίσκους πολυβόλων παρόμοιο με το πρώτο άρμα που παρέλαβε ο Ελληνικός Στρατός.

Το Μηχανοκίνητο Σύνταγμα Ιππικού

Το 1937 δημιουργήθηκε στη Θεσσαλονίκη η πρώτη πλήρως μηχανοκίνητη μονάδα του Ελληνικού Στρατού, το Μηχανοκίνητο Σύνταγμα της Μεραρχίας Ιππικού. Το αποτελούσαν οι ακόλουθες μονάδες:
Η Διοίκηση και το Επιτελείο του Συντάγματος (που περιελάμβανε μία ομάδα διαβιβαστών και μία ομάδα σκαπανέων).
Η Διοίκηση της Ιης Επιλαρχίας.
Η Διοίκηση της ΙΙης Επιλαρχίας.
Μία Ελαφρά Ίλη, αποτελούμενη από έναν «Ουλαμό Δικύκλων και Τρικύκλων» και τρεις «Ουλαμούς Αναγνωρίσεως» επί «αμαξών αναγνωρίσεως».
Τρεις «Ίλες Μάχης», με την καθεμία να αποτελείται από δύο Ημιλαρχίες των δύο «Μεταφερομένων Ουλαμών» η κάθε μία. Η κάθε Ίλη Μάχης (συνολικώς τέσσερις Ουλαμοί) είχε παρατακτή δύναμη 120 ανδρών που ήταν οπλισμένοι με

  • αραβίδες Μάνλιχερ (Mannlicher-Schonauer) των 6,5χιλ.,
  • 8 βομβιδοβόλα Λεμπέλ (τυφέκια Lebel 1886/1893 με χοάνη Vivien-Bessieres για την εκτόξευση οπλοβομβίδων) και
  • 12 οπλοπολυβόλα Χότσκις (Hotchkiss) των 6,5 χιλ.

Μία Ίλη Πολυβόλων με 12 πολυβόλα Χότσκις των 7,92 χιλ.
Μία Ίλη Όλμων με 4 όλμους Μπράντ (Brandt) των 81 χιλ.
Μεταγωγικά Σώματος.
Δύο Κινητά Συνεργεία για επισκευές.

Mercedes-Benz 200V G5, 4x4, 45HP
Mercedes-Benz 200V G5, 4×4, 45HP
Mercedes-Benz LG 65 6x6
Mercedes-Benz LG 65/3 6×6

Το Μηχανοκίνητο Σύνταγμα χρησιμοποιούσε περί τα 165 αυτοκίνητα. Το πλέον σύγχρονο υλικό του ήταν 44 «άμαξες αναγνώρισης» Mercedes-Benz 200V G5, 4×4, 45HP και 44 φορτηγά Mercedes-Benz LG 65/3, 6×6. Σε αυτά προστίθονταν και 75 κοινά φορτηγά 2 ½ τόννων, πιθανόν Φίατ.

 

ΠΗΓΗ: Περιοδικό ΙΠΠΙΚΟ – ΤΕΘΩΡΑΚΙΣΜΕΝΑ τεύχη 74 και 77.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ