Μια σύντομη παρουσίαση του στόλου των πτητικών μέσων που καλούνται να επιτελέσουν το βαρύ και επικίνδυνο έργο της πυρόσβεσης από αέρος
Τα πυροσβεστικά αεροσκάφη και ελικόπτερα έχουν τη μοναδική αξία να μπορούν να σπεύσουν ταχύτητα στο σημείο της φωτιάς και να διαδραματίσουν το ρόλο του «χρονικού συνδέσμου» μέχρι να καταφτάσουν οι επίγειες δυνάμεις, αλλά και αποτελούν το μοναδικό μέσο πυρόσβεσης σε απρόσιτες περιοχές όπου δε μπορούν να επέμβουν τα επίγεια μέσα.
Στην Ελλάδα, την πυρόσβεση από αέρος αναλαμβάνουν τα πυροσβεστικά αεροσκάφη της ΠΑ, τα ελικόπτερα της ΑΣ και του ΠΣ, καθώς και μισθωμένα πυροσβεστικά αεροσκάφη και ελικόπτερα.
Έντεκα συνολικά διαφορετικοί τύποι εναέριων πυροσβεστικών μέσων επιχειρούν για την κατάσβεση των πυρκαϊών που έχουν κατακλύσει την Ελλάδα, όπως φαίνεται αναλυτικά παρακάτω:
ΠΟΛΕΜΙΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ
Canadair CL-215GR
Έχει τη δυνατότητα λήψης 5.000 λίτρων νερού σε δώδεκα δευτερόλεπτα.
Τα CL-215 έχουν δυνατότητα προσθαλάσσωσης σε λίμνες ή θάλασσα με σκοπό την πλήρωση των δεξαμενών τους με νερό. Εναλλακτικά μπορεί να χρησιμοποιηθεί επιβραδυντικό υγρό.
Μια σχετικά άγνωστη πτυχή του επιχειρησιακού έργου του αεροσκάφους είναι η έρευνα και η διάσωση. Μπορεί να προσθαλασσωθεί και να περισυλλέξει ναυαγούς με τη βοήθεια λέμβου που μεταφέρεται στην άτρακτο.
Canadair CL-415
To CL-415 είναι ο διάδοχος του ομώνυμου CL-215. Η κύρια αποστολή του είναι η αεροπυρόσβεση αλλά χρησιμοποιείται και σε αποστολές έρευνας και διάσωσης. Είναι αισθητά αναβαθμισμένο σε σχέση με τον προκάτοχό του.
Το πλέον εντυπωσιακό χαρακτηριστικό του αεροσκάφους είναι ότι έχει τη δυνατότητα λήψης 5.455 λίτρων νερού σε 12 δευτερόλεπτα.
Τα CL-415 βρίσκονται στην 113 Πτέρυγα Μάχης στη Θεσσαλονίκη, στην 383 Μοίρα Ειδικών Επιχειρήσεων και Αεροπυρόσβεσης «Πρωτέας».
PZL (Mielec) M-18B «Dromader»
Αποκτήθηκαν τη διετία 1983-84. Από τότε υπηρετούν στην 359 ΜΑΕΔΥ με αποστολή αεροψεκασμούς και πυρόσβεση.
Σήμερα ο ρόλος τους έχει επικεντρωθεί στην πυρόσβεση, μετά τους περιορισμούς που επιβλήθηκαν στους αεροψεκασμούς για λόγους προστασίας του οικοσυστήματος.
Ως πυροβεστικό το PZL είναι κατάλληλο για τη μορφολογία του ελληνικού εδάφους καθώς μπορεί να προσεγγίσει δύσβατες ορεινές εκτάσεις με κλίσεις έως και 60%. Μπορεί να μεταφέρει 2.500 λίτρων υγρού φορτίου.
ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ ΣΤΡΑΤΟΥ
CH-47D CHINOOK
Διαθέτουν ειδικούς πλαστικούς κάδους χωρητικότητας 7.600 λίτρων, οι οποίοι αναρτώνται από το ελικόπτερο.
Οι πιλότοι της Αεροπορίας Στρατού που χειρίζοντα τα ελικόπτερα αυτά, έχουν περάσει από ειδικά σχολεία για να μπορούν να συμμετέχουν σε επιχειρήσεις δασοπυρόσβεσης.
ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΟ ΣΩΜΑ
ΑS 332 L1 SUPER PUMA
Το συγκεκριμένο ελικόπτερο έχει τη δυνατότητα μεταφοράς πυροσβεστικού κάδου με τη μέγιστη λήψη νερού να ανέρχεται στα 3.400 λίτρα, ανάλογα με τον όγκο των καυσίμων που έχει την ώρα της υδροληψίας.
Επιπλέον, το Super Puma έχει τη δυνατότητα μεταφοράς προσωπικού από 15 έως 18 άτομα και το τριμελές πλήρωμά του.
BK-117
Δικινητήριο, μονού στροφείου ελαφρύ ελικόπτερο γενικής χρήσης. Στο Πυροσβεστικό Σώμα χρησιμοποιείται σε αποστολές επιτήρησης δασών, συνδέσμου και πυροπροστασίας.
Το ελικόπτερο BK-117 είναι με δύο κινητήρες Turbomeca Arriel-1E2 και έχει τη δυνατότητα μεταφοράς μέχρι και έξι επιβατών.
Στην πυροσβεστική έκδοση μπορεί να μεταφέρει με εξωτερικό γάντζο ειδικό κάδο των 910 λίτρων και το Πυροσβεστικό Σώμα διαθέτει συνολικά τρία τέτοια ελικόπτερα.
ΜΙΣΘΩΜΕΝΑ ΑΕΡΟΣΚΑΦΗ
Beriev Be-200
Διαθέτει οκτώ δεξαμενές, μπορεί να μεταφέρει 12 τόνους νερού σε 14 δευτερόλεπτα και είναι το μοναδικό παγκοσμίως αεριωθούμενο-αμφίβιο αεροσκάφος.
Επιχειρεί με διμελές πλήρωμα, συγκεντρώνοντας νερό από την θάλασσα με κύματα έως 1,2 μέτρα. Εκτός από νερό, πραγματοποιεί ρίψεις με επιβραδυντικό υγρό.
Air- Tractor
Ελικοφόρα αμφίβια αεροσκάφη. Έχουν τη δυνατότητα μεταφοράς τριών τόνων νερού και όσα διαθέτουν πλωτήρες θα μπορούν να κάνουν υδροληψία είτε από τη θάλασσα είτε από λίμνες.
Έχουν δύο άτομα πλήρωμα, έναν πιλότο και έναν παρατηρητή, ενώ μπορούν να εφοδιαστούν με επιβραδυντικό υγρό (και σε στάση) από κάποιο αεροδρόμιο.
ΜΙΣΘΩΜΕΝΑ ΕΛΙΚΟΠΤΕΡΑ
SIKORSKY-ERICKSON S-64 Skycrane
Διαθέτει ειδική δεξαμενή, ενσωματωμένη στη δομή του ελικοπτέρου, η οποία είναι χωρητικότητας 7.000 λίτρων νερού (ή επιβραδυντικού υγρού).
Η υδροληψία μπορεί να γίνει είτε με υπερπτήση με ταχύτητα 40 κόμβων (με σύστημα sea snorkel που βυθίζεται στο νερό γεμίζοντας τη δεξαμενή), είτε σε θέση αιώρησης (από ένα εύκαμπτο σωλήνα).
Η πλήρωση της δεξαμενής και στις δύο περιπτώσεις διαρκεί 40 – 45 δευτερόλεπτα.
Mil Mi-26
Έχει εσωτερικές δεξαμενές και μπορεί να ρίξει μέχρι 15.000 λίτρα επιβραδυντικού υγρού ή 17.260 λίτρων νερού, με εξωτερικό Κάδο VSU-15, ή από δύο δοχεία.
Μπορεί επίσης να συμπληρώνοει τις εσωτερικές δεξαμενές, μόνο από το έδαφος, χρησιμοποιώντας αντλίες με 3000 λίτρα/λεπτό αναρρόφηση, ενώ τον εξωτερικό κάδο τον γεμίζει και από την θάλασσα ή λίμνες.
KAMOV Ka-32A1
Μεταφέρει εξωτερικό ειδικό κάδο χωρητικότητας 5.000 λίτρων νερού.
Για την προστασία από καπνό, σκόνη, σωματίδια κλπ το ελικόπτερο διαθέτει ειδικά φίλτρα στις εισαγωγές αέρα των κινητήρων, ενώ για το πλήρωμα υπάρχει ειδικός εξοπλισμός από δοχεία οξυγόνου και ειδικές προστατευτικές μάσκες.
[…] […]