Η αναχώρηση των C-47 Dacota του 13ου Σμήνους της 113 ΠΜ για την Κορέα (ΦΩΤΟ)

ΠΟΛΕΜΟΣ ΚΟΡΕΑΣ ΠΟΛΕΜΙΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ

Σαν σήμερα, στις 11 Νοε 1950, το 13ο Σμήνος Μεταφορικών Αεροσκαφών με 9 αεροσκάφη C-47 Dacota και 67 αξιωματικούς και οπλίτες, αναχωρεί για την Κορέα, προκειμένου να λάβει μέρος στον Πόλεμο της Κορέας, υπό τις δυνάμεις του ΟΗΕ.

Η Ελλάδα ήταν ένα από τα 53 κράτη-μέλη που υποστήριξαν την απόφαση της 27ης Ιουνίου 1950 του Συμβουλίου Ασφαλείας και ένα από τα 21 κράτη-μέλη που συνεισέφεραν δυνάμεις.
Η ελληνική συμμετοχή αποτελούνταν από ενισχυμένο τάγμα και από σμήνος της Πολεμικής Αεροπορίας. Η αρχική αποστολή του «Εκστρατευτικού Σώματος Ελλάδος εις Κορέαν» (ΕΚΣΕ) αναχώρησε από τον Πειραιά στις 15 Νοεμβρίου 1950, με 54 αξιωματικούς και περίπου 800 υπαξιωματικούς και άνδρες.
Σε ό,τι αφορά στην αεροπορική συμμετοχή, η Ελλάδα συμμετείχε με το 13ο Σμήνος Μεταφορικών Αεροσκαφών που αποτελούνταν από 9 αεροσκάφη C-47 Dacota και 67 αξιωματικούς και οπλίτες (25 ιπτάμενο προσωπικό και τα υπόλοιπα προσωπικό εδάφους).

Αναχώρηση και άφιξη

ΚΟΡΕΑ ΠΟΛΕΜΙΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ
Στις 11 Νοεμβρίου 1950, ημέρα Σάββατο, το 13ο Σμήνος απογειώνεται από το αεροδρόμιο της Ελευσίνας με προορισμό την Κορέα, ακολουθώντας το δρομολόγιο Ελευσίνα, Ρόδος Λευκωσία, Νταχράν, Καράτσι , Νέο Δελχί, Καλκούτα, Μπανγκόγκ, Σαϊγκόν, Φιλιππίνες, Οκινάουα και άφιξη στην αεροπορική βάση Itazuki στο Kyushu της Ιαπωνίας την 1η Δεκεμβρίου.ΠΟΛΕΜΟΣ ΚΟΡΕΑ ΠΟΛΕΜΙΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ ΑΝΑΧΩΡΗΣΗ
Στις 3 Δεκεμβρίου, τα ελληνικά φτερά προσγειώνονται στο έδαφος της Κορέας και εντάσσονται αμέσως, λόγω της αναγκαίας άμεσης συμμετοχής του σμήνους στις επιχειρήσεις συνεπεία της κρίσιμης καταστάσεως που δημιούργησε η ταχεία επέλασις των κινεζικών δυνάμεων, στην 21η Μοίρα Μεταφορών της 374ης Αμερικανικής Πτέρυγας Μάχης, η οποία αργότερα ονομάσθηκε 6461η Μοίρα, η επονομαζόμενη «Kyushu Gypsies» .
Επειδή η 21η Μοίρα -η οποία αργότερα μετονομάσθηκε σε 6461η Μοίρα Μεταφορών- δεν είχε κάποια μόνιμη βάση επιχειρήσεων στην Κορέα, αλλά μετακινείτο συνεχώς από αεροδρόμιο σε αεροδρόμιο αναλόγως των αναγκών, έγινε γνωστή με το όνομα Kyushu Gypsy Squadron.

Μετασταθμεύσεις

Αφού το Σμήνος μετακινήθηκε στο αεροδρόμιο Hungnam (Κ-27) της Β. Κορέας, ανέλαβε από την 4η Δεκεμβρίου του 1950, αποστολές ρίψεως εφοδίων και αερομεταφορών από και προς το πεδίο της μάχης, όπως μεταφορά τραυματιών της εγκλωβισθείσας στην περιοχή Koto-Ri 21ης Αμερικανικής Μεραρχίας Πεζοναυτών.
Αργότερα, λόγω καταλήψεως της Hungnam, διετάχθη εγκατάλειψη του αεροδρομίου και το σμήνος μεταφέρθηκε στο αεροδρόμιο Κ-9, κοντά στο λιμάνι Pusan της Ν. Κορέας.
ΝΤΑΚΟΤΑ ΚΟΡΕΑ
Από τον Ιανουάριο του 1951 η έδρα του σμήνους μετεκινήθη στην βάση Tachikawa στην Ιαπωνία όπου έμεινε μέχρι το τέλος του Ιουλίου 1951. Ταυτόχρονα, κλιμάκιο του σμήνους δυνάμεως 4 αεροσκαφών, προωθήθηκε στο αεροδρόμιο Κ-2 της Ν. Κορέας κοντά στην πόλη Τaegu, απο όπου επιχειρούσε μέχρι την 13η Μαΐου 1951 που μεταστάθμευσε στο αεροδρόμιο Κ-14 κοντά στο Κimpo.
Περί τα τέλη Ιουλίου, όλο το σμήνος ανασυντάχθηκε στην αεροπορική βάση Αshiya της Ιαπωνίας, από όπου συνέχισε την εκτέλεση αποστολών μέχρι την 15η Ιουλίου 1952. Από τις 15 Ιανουαρίου 1952, η έδρα του σμήνους μετακινήθηκε στο αεροδρόμιο Κ-16 κοντά στη Seoul, πρωτεύουσα της Ν. Κορέας.
Την 11η Ιουνίου 1954, μεταστάθμευσε και πάλι στο Κ-14 (Κimpo) την τελευταία βάση του στην Κορέα.

Αποστολές

Οι αποστολές που ανέλαβε το σμήνος ήταν:

  • μεταφορές υλικών και εφοδίων σε προκεχωρημένες περιοχές του μετώπου,
  • μεταφορές προσωπικού, τραυματιών, αιχμαλώτων και νεκρών,
  • ρίψεις πυρομαχικών και εφοδίων σε προκεχωρημένα ή εγκλωβισθέντα τμήματα
  • μεταφορά ταχυδρομείου
  • νυκτερινή αναγνώριση βαθιά στο εχθρικό έδαφος,
  • πτήσεις πάνω από κατοικημένες περιοχές του εχθρού για εκφώνηση ανακοινώσεων προπαγάνδας
  • νυκτερινή υποστήριξη με φωτιστικά, μαχόμενων τμημάτων.

Οι επιχειρήσεις γινόταν κάτω από οποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες ημέρα και νύκτα.
Συνολικά, το σμήνος εξετέλεσε 2.916 πολεμικές αποστολές σε 13.777 ώρες πτήσεως κατά τις οποίες μετέφερε 70.568 επιβάτες, 9.243 τραυματίες, 11.104.550 λίμπρες υλικών και πραγματοποίησε ρίψεις εφοδίων βάρους 17.000 λιμπρών.
Μεταξύ των επικίνδυνων αποστολών, χαρακτηριστικές είναι οι επιχειρήσεις διάσωσης της 1ης Αμερικανικής Μεραρχίας Πεζοναυτών. Επιχειρώντας με πολλούς κινδύνους από το υποτυπώδες αεροδρόμιο Κ-27 κοντά στην πόλη Hungnam, συνέβαλαν σημαντικά στην επιχείρηση απεγκλωβισμού, κυρίως των τραυματιών. Για τη συμβολή τους στην επιχείρηση, 19 Ελληνες αεροπόροι παρασημοφορήθηκαν από τους Αμερικανούς ενώ το σμήνος έλαβε Εύφημο Μνεία του Προέδρου των ΗΠΑ. Αργότερα το σμήνος τιμήθηκε μεταξύ άλλων και με εύφημη μνεία του Προέδρου της Νότιας Κορέας.

Επαναπατρισμός

Κατά τα τέλη Μαρτίου 1955 διετάχθη η επάνοδος του σμήνους στην Ελλάδα. Την 1η Απριλίου μετακινήθηκε στην αεροπορική βάση Αshiya της Ιαπωνίας, όπου έγιναν οι απαραίτητες ετοιμασίες για την επιστροφή. Στις 8 Μαΐου το σμήνος απογειώθηκε και μετά σειρά ενδιάμεσων σταθμών έφθασε στην Ελλάδα στις 23 Μαΐου 1955. Προσγειώθηκαν στην Ελευσίνα 5 αεροσκάφη από τα 9 που έφυγαν.
Τα 5 εναπομείναντα αεροσκάφη ήταν τα ΖΕΥΣ 92620, ΗΡΑ 92637, ΑΡΗΣ 92630, ΕΡΜΗΣ 92618, ΠΟΣΕΙΔΩΝ 92622.
ΠΟΛΕΜΟΣ ΚΟΡΕΑ ΠΟΛΕΜΙΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ
Μέχρι το τέλος των πολεμικών επιχειρήσεων, οι Ελληνες αεροπόροι διατήρησαν τη φήμη γενναίων και τολμηρών χειριστών που έφερναν σε πέρας αποστολές που άλλοι δεν θα επιχειρούσαν καν. Η πενταετής επιχειρησιακή τους δραστηριότητα, έγραψε λαμπρή ιστορία, αφήνοντας τις καλύτερες εντυπώσεις σε όλες τις φίλιες αεροπορικές δυνάμεις που συμμετείχαν.

Έπαινοι – Τιμητικές διακρίσεις

Το 13ο Σμήνος έλαβε τιμητικές διακρίσεις και αναγνωρίσεις για τη συμβολή του στον Πόλεμο της Κορέας.

  • Στις 12 Μαρτίου 1953 η εφημερίδα «ASHIYA BREEZE» έγραφε: «Κληρονομικώς φιλικός λαός οι Έλληνες αεροπόροι, διατηρούν εξόχους σχέσεις με τους Αμερικανούς φίλους των και κοινωνικώς και εις την γραμμήν του καθήκοντος. Έχει γίνει εν επικρατούν στοιχείον εις τας επιτυχίας των αποστολών της 6461 Μοίρας μέχρι σήμερον».
  • Επίσης απονεμήθηκαν «Εύθυμος Μνεία» του Προέδρου των ΗΠΑ για τη δράση του σμήνους κατά τις επιχειρήσεις εκκένωσης του αεροδρομίου Χανγκάρι, όπου απεγκλώβισε Αμερικανούς στρατιώτες
  • «Εύθυμος Μνεία» από τον Πρόεδρο της Νότιας Κορέας.
  • Το 13ο Σμήνος τιμήθηκε, τέλος, με «Δεύτερη Εύφημο Μνεία», που απονεμήθηκε στην 315ην Αεροπορική Αμερικανική Μεραρχία και στις προσαρτημένες σε αυτήν υπόλοιπες μονάδες.

Απώλειες

Η δράση του Ελληνικού Σμήνους υπήρξε συνεχής σε όλη τη διάρκεια του πολέμου, με απώλειες δώδεκα αξιωματικούς και υπαξιωματικούς και τέσσερα αεροπλάνα:
Την 4η Ιανουαρίου 1951 το υπ’ αριθμόν 92617 αεροσκάφος, κατά την προσγείωσή του στο Yonju, κατεστράφη κατά την προσγείωση και πυρπολήθηκε για να μην περιέλθει στον εχθρό ο οποίος κατέλαβε την περιοχή σε λίγες μέρες.
Στις 26 Μαΐου 1951, το αεροσκάφος υπ’ αριθμόν 92612, πετώντας από το αεροδρόμιο Κ-2 (Τaegu) προς το Κ-5 (Τaejon) σε πολύ χαμηλό ύψος κάτω από τα νέφη, λόγω κακής ορατότητος προσέκρουσε σε λόφο και ανατινάχθηκε.
Την 22 Δεκεμβρίου 1952, στο αεροδρόμιο Κ-13 (Suwon), ένα αμερικανικό Lockheed F-80 συγκρούσθηκε με το ελληνικό 92616 και λόγω της σφοδρότατης συγκρούσεως ανατινάχθησαν.
Στις 27 Δεκεμβρίου 1952, το 92632 αεροσκάφος εκτελώντας νυκτερινή αποστολή, αμέσως μετά την απογείωσή του από το αεροδρόμιο Κ-10 (Sinhae) παρέκκλινε αριστερά λόγω κράτησης του κινητήρα σε ύψος 150 ποδών και αφού κτύπησε σε κορυφές δένδρων και σε δύο οριζώνες, σύρθηκε στο έδαφος και ανατινάχθηκε.


Douglas C-47 Dakota/Skytrain

ΝΤΑΚΟΤΑ

  • Ρόλος: Μεταγωγικό
  • Διαστάσεις: Εκπέτασμα 28.96 m, μήκος 19.63 m, ύψος 5.18 m
  • Κινητήρας: 2 x Pratt & Whitney R-1830-92 Twin Wasp (1.200 hp)
  • Μεταφορική Ικανότητα: 28 άτομα, 2.725kg φορτίο
  • Πλήρωμα: 3
  • Αριθμός σε υπηρεσία: 88
  • Χώρα Κατασκευής: ΗΠΑ
  • Περίοδος χρήσης: 1947 – 2008

Τα πρώτα C-47 Της Πολεμικής Αεροπορίας παρελήφθησαν ως βοήθεια μέσω της RAF, ενώ ακολούθησαν αργότερα επιπλέον αεροπλάνα από την USAF. Έλαβαν μέρος με το 13ο Σμήνος Μεταφορών στον πόλεμο της Κορέας.
Στο μακρύ διάστημα που υπηρέτησαν ήταν βαμμένα με διάφορες παραλλαγές, olive drab, σκούρο πράσινο-γκρι του «NATO», «Vietnam» κ.λπ. Τα πρώτα χρόνια της χρήσης τους ήταν βαμμένα στο χρώμα του αλουμινίου.
Πέραν των μεταφορών, χρησιμοποιήθηκαν για εκπαίδευση ραδιοναυτίλων, αεροφωτογράφηση, ρυμούλκηση ανεμουρίων, αεροψεκασμούς, πτήσεις VIP και για αποστολές Έρευνας και Διάσωσης. Αποσύρθηκαν το 2008.


Πηγές:

  • haf.gr
  • stratistoria.wordpress.com
  • sair.gr
  • kathimerini.gr
  • mixanitouxronou.gr

1 ΣΧΟΛΙΟ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ