«Η κυβέρνηση απεργάζεται λύσεις ιδιωτικοποίησης των ΕΑΣ μέσω …δημιουργικής λογιστικής» – Επερώτηση του ΣΥΡΙΖΑ!

ΕΑΒ ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ

Το θέμα του στρατηγικού σχεδίου ανάπτυξης στα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα ΑΒΕΕ θέτουν 51 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, με επίκαιρη επερώτηση που κατέθεσαν προς τον υπουργό Οικονομικών, Χρήστο Σταϊκούρα και τον υπουργό Εθνικής ‘Αμυνας, Νίκο Παναγιωτόπουλο.

Στην επερώτηση που κατέθεσαν οι βουλευτές της αξιωματικής αντιπολίτευσης, ζητούν να πληροφορηθούν αν «έχει εκπονήσει η κυβέρνηση ολοκληρωμένο σχέδιο για το μέλλον της Ελληνικής Αμυντικής Βιομηχανίας και ιδιαίτερα, για την κρατική – δημοσίου συμφέροντος εταιρεία ‘Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα Α.Β.Ε.Ε.’ (ΕΒΟ-ΠΥΡΚΑΛ)», όπως επίσης και αν είναι επιλογή της κυβέρνησης «η επιβίωση και η ανάπτυξη της εταιρείας υπό δημόσιο έλεγχο, ή αντιθέτως απεργάζεται λύσεις ιδιωτικοποίησης».

Επίσης, οι 51 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ καλούν τους δύο υπουργούς να απαντήσουν, εάν στην όποια αναπτυξιακή προοπτική της εταιρείας συμπεριλαμβάνεται και «η αναβάθμιση των εργασιακών σχέσεων, η διατήρηση και η στοχευμένη αύξηση των θέσεων εργασίας, όπως και η αναγνώριση-κατοχύρωση των δικαιωμάτων των εργαζομένων».

Οι επερωτώντες βουλευτές, σημειώνουν ότι τα ΕΑΣ «κατά το έτος 2019, μετά από σχεδιασμένη και συστηματική προσπάθεια της τότε Διοίκησης και των εργαζομένων, η εταιρεία υπερδιπλασίασε τις πωλήσεις και την παραγωγικότητά της, ενώ στη συνέχεια, το 2020, η διάδοχος διοίκηση απαξίωσε την επιτυχία αυτή, με τη μέθοδο της…’δημιουργικής λογιστικής’».

Ζητούν δε, από τους δύο υπουργούς, «να μελετήσουν θετική απόδοση της εταιρείας το 2019, ως βάση και οδηγό για τους απαραίτητους σχεδιασμούς και παρεμβάσεις, με στόχο την αναπτυξιακή πορεία της εταιρείας».

Ολόκληρη η Επερώτηση των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ προς τους Υπουργούς Οικονομικών και Εθνικής Άμυνας:

 

– «Έχει εκπονήσει η Κυβέρνηση ολοκληρωμένο σχέδιο για το μέλλον της Ελληνικής Αμυντικής Βιομηχανίας και ιδιαίτερα, για την κρατική – δημοσίου συμφέροντος εταιρεία ‘’Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα Α.Β.Ε.Ε.’’ (ΕΒΟ-ΠΥΡΚΑΛ); Επιδιώκει η Κυβέρνηση την επιβίωση και την ανάπτυξη της εταιρείας υπό δημόσιο έλεγχο ή απεργάζεται λύσεις ιδιωτικοποίησης;
– Προτίθενται οι ερωτώμενοι Υπουργοί να συμπεριλάβουν στην  όποια αναπτυξιακή προοπτική της Εταιρείας  την αναβάθμιση των εργασιακών σχέσεων, τη διατήρηση και την στοχευμένη αύξηση των θέσεων εργασίας, όπως και  την αναγνώριση – κατοχύρωση των δικαιωμάτων των εργαζομένων;
-Είναι ενήμεροι οι ερωτώμενοι Υπουργοί ότι, κατά το έτος 2019, μετά από σχεδιασμένη και συστηματική προσπάθεια της τότε Διοίκησης και των εργαζομένων, η εταιρεία υπερδιπλασίασε τις πωλήσεις και την παραγωγικότητά της, ενώ στη συνέχεια, το 2020, η διάδοχος Διοίκηση απαξίωσε την επιτυχία αυτή, με τη μέθοδο της… ‘’δημιουργικής λογιστικής’’;
-Προτίθενται οι ερωτώμενοι Υπουργοί να μελετήσουν και να αξιολογήσουν την παραπάνω θετική απόδοση της εταιρείας το 2019, ως βάση και οδηγό για τους απαραίτητους σχεδιασμούς και παρεμβάσεις, με στόχο την αναπτυξιακή πορεία της εταιρείας;».

Η αμυντική βιομηχανία στην Ελλάδα, με πρωτοπόρες τις εταιρείες Ε.Α.Β., Ε.Α.Σ. (ΕΒΟ-ΠΥΡΚΑΛ), ΕΛ.Β.Ο. και άλλες, έχει διανύσει ως γνωστόν επί δεκαετίες στο παρελθόν, επιτυχείς αναπτυξιακές διαδρομές με πολύ σημαντικά επιτεύγματα. Αναπτύχθηκε και ισχυροποιήθηκε, απασχολώντας πολλές χιλιάδες εργαζομένων υψηλής επιστημονικής και τεχνικής επάρκειας, κατέκτησε χρόνο με το χρόνο αναντικατάστατη τεχνογνωσία διεθνούς αναγνώρισης, εξοπλίστηκε με υποδομές και μηχανές παραγωγής σύγχρονης τεχνολογίας και αναδείχθηκε σε κλάδο πρώτης γραμμής, τόσο στο πλαίσιο της ελληνικής οικονομίας, όσο και στην προσφορά πολύτιμης στήριξης στην Άμυνα της χώρας. Στη συνέχεια,  η αναπτυξιακή πορεία ανεστράφη και παρά τις κατά καιρούς προσπάθειες, ο κρίσιμος και στρατηγικής σημασίας αυτός κλάδος, μέχρι σήμερα, δεν έχει αναρρώσει. Είναι χαρακτηριστικό ότι, τότε που έπρεπε, ουδέποτε μελετήθηκαν και αξιολογήθηκαν, από τις κυβερνήσεις προηγούμενων ετών, οι δομικές αιτίες της φθίνουσας πορείας, ενώ συνεχίστηκε η ακραία κακοδιοίκηση, για την οποία όμως, κανείς δεν λογοδότησε ποτέ.

Η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ από το 2015 έως το 2019, προσπάθησε καταρχάς να ανακόψει τη φθίνουσα πορεία και να παρέμβει με κινήσεις τακτικού και άμεσου χαρακτήρα, για τη στοιχειώδη αναδιοργάνωση και βελτίωση της λειτουργίας των εταιρειών, για την αντιμετώπιση των ελλειμμάτων και των χρεών και για τη διατήρηση των θέσεων εργασίας.  Ταυτόχρονα, κίνησε διαδικασίες προς την κατεύθυνση επεξεργασίας σχεδίου στρατηγικής ανασυγκρότησης της αμυντικής βιομηχανίας, την οποία παραλάβαμε σε συνθήκες προϊούσης απαξίωσης, υπό καθεστώς μνημονιακών καταναγκασμών, λόγω της οικονομικής και πολιτικής χρεοκοπίας της χώρας.

Στο πλαίσιο αυτό, μεταξύ άλλων, σχεδιάστηκε και τέθηκε σε εφαρμογή, υπό νέα Διοίκηση, η ανασυγκρότηση της εταιρείας ‘’Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα Α.Β.Ε.Ε.’’ (ΕΒΟ-ΠΥΡΚΑΛ), προσπάθεια που άρχισε να αποδίδει καρπούς και μάλιστα με εντυπωσιακό τρόπο, το έτος 2019.

Όπως προκύπτει από τις οικονομικές καταστάσεις των Ελληνικών Αμυντικών Συστημάτων (Ε.Α.Σ.) του 2019, καταγράφεται αλματώδης αύξηση 227% των πωλήσεων της εταιρείας, δηλαδή 30,5 εκατομμύρια ευρώ και μια πρωτοφανής αύξηση του μικτού κέρδους κατά 255%. Μεγέθη πρωτόγνωρα μετά την ενοποίηση της Ε.Β.Ο. με την ΠΥΡΚΑΛ στα Ε.Α.Σ.

Η αύξηση των πωλήσεων και το πρωτοφανές αυξημένο θετικό μικτό αποτέλεσμα, ήταν απόρροια της στρατηγικής επιλογής της εταιρείας:

  • να ανακτήσει την αξιοπιστία της εταιρίας προς το ΥΕΘΑ και τις Ένοπλες Δυνάμεις, αλλά και προς τους πελάτες εξωτερικού, ως προς  τους χρόνους παράδοσης.
  • να υποστηρίξει την υλοποίηση των συβάσεων σε όλα τα επίπεδα, οικονομικό, διοικητικό, τεχνικό, οργανωτικό κ.α.) επιτυγχάνοντας ομαλοποίηση της παραγωγικής διαδικασίας και ένταξη των παραδόσεων εντός συμβατικού χρονοδιαγράμματος.
  • να εφαρμόσει σύγχρονα εργαλεία διοίκησης και ελέγχου επίτευξης στόχων.
  • να στραφεί σε προϊόντα υψηλής τεχνολογίας με μεταφορά του know-how, όπως οι ηλεκτρονικοί πυροσωλήνες,
  • να αξιοποιήσει τα προϊόντα της θυγατρικής εταιρίας των Ε.Α.Σ. “LT-Pyrkal” στην Αρμενία, τα UAV Combat για την αντιμετώπιση drones και την αύξηση βεληνεκούς ρουκετών 122 χιλιοστών κ.ά.,
  • να αυξήσει το έργο που αναλαμβάνει η εταιρεία όταν υπογράφει συμβάσεις ως κύριος αντισυμβαλλόμενος (prime contactor), ώστε να αποφευχθούν στο μέλλον, περιπτώσεις υπαρκτές κατά το παρελθόν, όπου τα Ε.Α.Σ., αν και από θέση ισχύος αναλάμβανε ένα πολύ μικρό ποσοστό του έργου (μονοψήφιο), ενώ η μερίδα του λέοντος πήγαινε σε άλλες αντισυμβαλλόμενες εταιρείες,
  • να επεκταθεί σε νέες συμβάσεις πωλήσεων στο εξωτερικό.

Μετά την κυβερνητική αλλαγή τον Ιούλιο του 2019 και την ανάληψη της κυβερνητικής ευθύνης από τη Ν.Δ., ο αρμόδιος Υπουργός στις 2-12-2019 προχώρησε στην αλλαγή της Διοίκησης. Έκτοτε, υπό τη νέα Διοίκηση και παρά την επιτευχθείσα το 2019 σημαντική επιτυχία της αλματώδους αύξησης των πωλήσεων και του μικτού κέρδους, επελέγη συστηματικά μέθοδος τεχνητής λογιστικής ανατροπής των θετικών αποτελεσμάτων, συνάμα δε, επιχειρήθηκε αντίρροπος λογιστικός διπλασιασμός πολλών κατηγοριών μη παραγωγικών εξόδων, που χωρίς καμία εξήγηση, αυθαίρετα και σε αντίθεση με την πραγματικότητα, οδήγησε σε καταγραφή αρνητικών λογιστικών αποτελεσμάτων, σε ζημίες προ φόρων 33,94 εκατομμύρια για το 2019, αλλοιώνοντας τεχνητά τη σημαντική επιτυχία της αύξησης των παραγωγικών εργασιών της εταιρείας.

Δίχως επαρκείς διευκρινήσεις και αναλύσεις στις επίσημες οικονομικές καταστάσεις της εταιρείας 2019, όπως παρουσιάστηκαν στον Απολογισμό της Γενικής Συνέλευσης των Μετόχων στις 29/09/2020, αναφέρεται ότι :

  • Διπλασιάστηκαν τα έξοδα Διοίκησης (από 9 εκατ. σε 18), γεγονός που αποδίδεται σε προσαρμογές στα στοιχεία του Ενεργητικού & του Παθητικού για την καλύτερη αποτύπωση των περιουσιακών στοιχείων της εταιρείας (σελ.7).
  • Διπλασιάστηκαν τα μη κοστολογημένα έξοδα παραγωγής (από 8 σε 15 εκατ.), λόγω προσαρμογών και εξορθολογισμού εκτιμήσεων, σε σχέση με έξοδα Προσωπικού και λόγω αδράνειας, εξαιτίας της μη χρήσης, όλων των μονάδων παραγωγής, καθώς και των λοιπών εξόδων (σελ.8).
  • Αυξήθηκαν σημαντικά τα έξοδα εμπορευμάτων με παράλληλη μείωση της αξίας της ιδιοπαραγωγής, τη στιγμή που αυτά τα μεγέθη δεν αναλύονται επαρκώς στις οικονομικές καταστάσεις.
  • Διπλασιάστηκε η υποαπασχόληση και υποδιπλασιάστηκε η ιδιοπαραγωγή.

Η εταιρεία κατόπιν αυτών των παρεμβάσεων σκοπιμότητας,  βρέθηκε το 2019 με σημαντικό ποσό αρνητικών ιδίων κεφαλαίων στα μείον 86 εκατ. ευρώ, τη στιγμή που σε πλήρη παραγωγική απόδοση το 2019 και χωρίς τις προσαρμογές που επιβάρυναν τεχνητά τα έξοδα, θα μπορούσε με άλλους έγκυρους και αξιόπιστους χειρισμούς αντίστοιχους με την πραγματικότητα, να μειώσει έτι περαιτέρω τα αρνητικά ίδια κεφάλαια του 2018 και ωθούμενη από τα θετικά αποτελέσματα, να διεκδικήσει περιορισμένη ή και μηδενική αύξηση Μετοχικού Κεφαλαίου, αλλά και απαιτήσεων, που θα άνοιγαν το δρόμο για την εξυγίανσή της στο εγγύς μέλλον.

Πέραν των παραπάνω δεδομένων που αφορούν το 2019, το 2020 τα «δείγματα γραφής» φανερώνουν ότι τα αποτελέσματα δεν πρόκειται να καταγράψουν βελτίωση, καθότι το 2020 η Διοίκηση έχει προβεί σε μια σειρά από ενέργειες, που πρόκειται να επιβαρύνουν έτι περαιτέρω τα Ε.Α.Σ.:

  • Η πρώτη πράξη της νέας Διοίκησης, ήταν η ακύρωση του διαγωνισμού φύλαξης των εγκαταστάσεων, πρωτοβουλία της προηγούμενης Διοίκησης 23/ΚΔ/2019 Προϋπολογισμού Π/Υ 900.000 € χωρίς ΦΠΑ, διάρκειας ενός χρόνου και προκήρυξη νέου διαγωνισμού 03/ΚΔ/2020 Π/Υ 4,90 εκατ. € διάρκειας τριών χρόνων, ο οποίος ακυρώθηκε και αυτός, για να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός 13/ΚΔ/2020 Π/Υ 4,16 εκατ. € διάρκειας τριών χρόνων, αλλά τελικά ακυρώθηκε και αυτός για να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός 17/ΚΔ/2020 Π/Υ 4,51 εκατ. € διάρκειας τριών χρόνων. Αποτέλεσμα αυτών των παλινωδιών, είναι η φύλαξη το 2020 να γίνεται με απευθείας αναθέσεις, συμπεριλαμβανομένων δεκάδων συμβάσεων διάρκειας 10 ημερών, η αξία της οποίας αγγίζει τα 2,00 εκατ. €
  • Στο διαγωνισμό 12/ΚΔ/2020, διάρκειας 10 μηνών και Π/Υ 3,89 εκατ. €, χωρίς να υπάρχει αίτημα των εργοστασίων, παραχωρείται για πρώτη φορά, η οργάνωση και διοίκηση των έργων (των συμβάσεων) σε ανάδοχο έναντι 500.000 €. Ο διαγωνισμός ακυρώθηκε για να αντικατασταθεί από το διαγωνισμό 16/ΚΔ/2020 ίδιας διάρκειας και ίδιου Π/Υ.
  • Η νέα Διοίκηση των Ε.Α.Σ., εισηγήθηκε στο ΥΠ.ΟΙΚ., η εκπόνηση του Επιχειρησιακού Σχεδίου να γίνει από ιδιωτική εταιρεία, κατόπιν διαγωνισμού, με Π/Υ 900.000 €.
  • Η νέα Διοίκηση των Ε.Α.Σ., αιτήθηκε για το 2020 Αύξηση Μετοχικού Κεφαλαίου 26 εκατ. €, από τα οποία το ΥΠ.ΟΙΚ. ενέκρινε μόνο 14 εκατ. € (7,42 εκατ. € καταβλήθηκαν το Φεβρουαρίου 2020 και 6,7 εκατ. € εγκρίθηκαν στη Γενική Συνέλευση Μετόχων 29/09/2020).
  • Η νέα Διοίκηση με την ανάληψη των καθηκόντων της, προκήρυξε διαγωνισμό για Διαχειριστικό Έλεγχο περιόδου, της περιόδου 2015-2019 Π/Υ 150.000 € άνευ Φ.Π.Α., ενώ αυτό παρέχεται δωρεάν από το ΥΠ.ΟΙΚ. Σημειωτέων ότι, για το 2019 έχει ήδη διενεργηθεί διαχειριστικός έλεγχος από το ΥΠ.ΟΙΚ.
  • Παρά την έγκριση κονδυλίου για Αύξηση Μετοχικού Κεφαλαίου μόλις 14 εκατ. από το Υπουργείο Οικονομικών και την εκταμίευση δόσεων του εγκεκριμένου κονδυλίου, θεωρούμε ότι από τα χρήματα αυτά δεν διατέθηκαν τα απαραίτητα κονδύλια για την υποστήριξη της  παραγωγής (πρώτες ύλες κ.ά.), με αποτέλεσμα την καθυστέρηση των παραδόσεων και τον περιορισμό έως και διακοπή της παραγωγικής δραστηριότητας. Αντιθέτως, η Διοίκηση προχώρησε σε διαγωνισμούς outsourcing και τα διατιθέμενα κονδύλια, αφορούν κυρίως παροχή υπηρεσιών όπως φύλαξη εγκαταστάσεων, καθαριότητα, εκπόνηση επιχειρησιακού σχεδίου, διενέργεια διαχειριστικού ελέγχου, διαμόρφωση ιστοσελίδας, σύστημα τηλεργασίας, ψηφιακό οργανόγραμμα, απολυμάνσεις, ηλεκτρονική υπογραφή, νομικές υπηρεσίες κ.ά.

Επιπλέον, στη Γενική Συνέλευση των Μετόχων της 29/09/2020, αποφασίστηκε η πώληση τμήματος του εργοστασίου της Μάνδρας κατόπιν διαγωνισμού, έναντι 420.000 €, με προϋπόθεση την πληρωμή 130.000 € για απαλοιφή υποθήκης που εμποδίζει την πώληση, ενώ  το εργοστάσιο υλοποιεί σύμβαση ανακατασκευής αρμάτων BMP-1, εκτελεί εξαγωγική σύμβαση συστημάτων ΒΕΛΟΣ, αναμένει την ανάληψη της σύμβασης  κατασκευής αντιβαλλιστικών κρανών και έχει  προοπτικές επέκτασης των δραστηριοτήτων του.

Τα παραπάνω συμβαίνουν ελλείψει σχεδίου, καθώς όπως έχει αναγγελθεί, αναμένεται προσεχώς να παρουσιαστεί το Επιχειρησιακό Σχέδιο τριετίας, το οποίο καθυστερεί χαρακτηριστικά. Το περιεχόμενό του είναι μείζονος σημασίας, καθώς στο εν λόγω Σχέδιο προαναγγέλλεται με διαρροές στον τύπο, ότι «θα αποτυπώνονται οι προθέσεις και το όραμα της Κυβέρνησης για τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα». Το γενικότερο όμως πλαίσιο αντιμετώπισης της αμυντικής βιομηχανίας της χώρας και ο σχετικός σχεδιασμός, θα πρέπει  να συμβάλλει -κατά κοινή κρίση- στην οικονομική ανάπτυξη της χώρας και να λειτουργεί ως μοχλός βελτίωσης της Εθνικής Άμυνας και υποστήριξης των Ενόπλων Δυνάμεων. Μεγάλες παραγγελίες, οι οποίες θα μπορούσαν με τις ανάλογες επενδύσεις να εκτελούνται από τα Ε.Α.Σ., εισάγονταν και εξακολουθούν να εισάγονται από το εξωτερικό με κόστος υπερ-πολλαπλάσιο από αυτό που θα απαιτούσε η εγχώρια αμυντική βιομηχανία. Επίσης, εάν η Ελλάδα μεγιστοποιούσε την κάλυψη των αναγκών των Ενόπλων Δυνάμεων με ίδια μέσα και διέθετε επάρκεια  παραγωγικού εξοπλισμού, θα διασφαλίζονταν θέσεις εργασίας και θα δημιουργούνταν νέες, ενώ η προστιθέμενη αξία της παραγωγής θα διαχέονταν στην οικονομία. Σε αυτήν την κατεύθυνση άλλωστε, κινήθηκαν οι προσπάθειες της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, υπό τις γνωστές εξαιρετικά αντίξοες συνθήκες, αλλά με ενθαρρυντικά πρώτα αποτελέσματα, ως προς το νοικοκύρεμα και το σχεδιασμό, καταγράφοντας  κέρδη και θετικές αποδόσεις, το 2019.

Σήμερα όμως, τα μέχρι στιγμής δεδομένα δεν είναι πλέον ενθαρρυντικά. Η Κυβέρνηση δια του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών, αρμόδιου για τη Δημοσιονομική Πολιτική και υπεύθυνου για την διαχείριση του Ταμείου Ανάκαμψης κ. Θεόδωρου Σκυλακάκη, σύμφωνα με σχετικές δηλώσεις του, αρνείται την καθολική στήριξη των Ε.Α.Σ. και καθόλου δεν δεσμεύεται για αποφάσεις παροχής ρευστότητας προς την εταιρεία, ώστε αυτή να φύγει από το καθεστώς ασφυξίας. Αντιθέτως, ενισχύει τους φόβους για μία  αποσπασματική, επιλεκτική ή βραχύβια αντιμετώπιση χωρίς ουσιαστικές δεσμεύσεις για τις θέσεις εργασίας και χωρίς προοπτική για συγκεκριμένες τεχνολογικές και παραγωγικές επενδύσεις, που εάν δεν γίνουν, θα οδηγήσουν σε περαιτέρω συρρίκνωση. Στις 07/12/20 ο κ. Θοδ. Σκυλακάκης απαντώντας σε Ερώτηση στο Κοινοβούλιο, ανέφερε ότι: «…η αμυντική βιομηχανία, για να υπάρξει και να πετύχει, χρειάζεται μια ριζική αλλαγή νοοτροπίας. Προωθείται αυτό σε άλλες βιομηχανίες, στην περίπτωση της ΕΛΒΟ με την είσοδο ενός στρατηγικού επενδυτή. Το ίδιο γίνεται και στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά». Εμφανώς δηλαδή, παραβάλλει την Ε.Α.Σ. με την ΕΛ.Β.Ο. η οποία -εν αντιθέσει με τα Ε.Α.Σ.- βρίσκεται όντως σε ειδική εκκαθάριση και μέλλει να ιδιωτικοποιηθεί. Ίσως έτσι, εξηγείται γιατί η νέα Διοίκηση ανέτρεψε με «δημιουργική λογιστική» τα αποτελέσματα της εταιρείας, από θετικά σε αρνητικά,  για το 2019!

Όλα τα παραπάνω ισχύουν τη στιγμή που η νέα Διοίκηση αποστερεί την εταιρεία από την τεχνογνωσία και την εμπειρία στελεχών, καθώς απομάκρυνε τα περισσότερα στελέχη τα οποία συνετέλεσαν στα εξαιρετικά παραγωγικά αποτελέσματα του 2019 και στην στροφή της εταιρίας σε νέα προηγμένης τεχνολογίας προϊόντα, ως μοναδική στρατηγική  για το άλμα προς τα εμπρός των Ε.Α.Σ. Οι παραπάνω ενέργειες  εκ του αποτελέσματος, συνετέλεσαν: α) στην εκ νέου κακή πορεία της εταιρείας το 2020, β) στους διαγωνισμούς που ανεβοκατεβαίνουν στη Διαύγεια λόγω λαθών, παρατηρήσεων της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων και καταγγελιών προμηθευτών, γ) στη  διακοπή των αναπτυξιακών προγραμμάτων κ.ά.

Στη συνέχεια των ενεργειών, που ως κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ δρομολογήσαμε τόσο για τα Ε.Α.Σ όσο και για την Ε.Α.Β, για την παροχή του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας προς τους εργαζομένους, ήτοι σύνταξη τροπολογίας με σχετική αιτιολογική έκθεση, η οποία αν και δημοσιοποιήθηκε δυστυχώς δεν ολοκληρώθηκε νομοθετικά λόγω των εκλογών της 7ης Ιουλίου 2019, στις 14/09/20 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, κατέθεσαν Τροπολογία για την απαραίτητη θεσμοθέτηση παροχής επιδόματος ανθυγιεινής εργασίας στους εργαζόμενους των Ε.Α.Σ., προκειμένου να εξασφαλιστεί η απρόσκοπτη και συνεχής παροχή του επιδόματος στο εξής και να κατοχυρωθεί πλήρως η νόμιμη παροχή του και αναδρομικά, καθώς έχει αποδοθεί και στο παρελθόν με αποφάσεις του Δ.Σ. της εταιρείας. Η Τροπολογία δεν έγινε αποδεκτή. Στις 07/12/20 ο κ. Σκυλακάκης απάντησε σε Ερώτηση βουλευτή ότι,  η  δική  του άποψη  είναι  πως  όσοι  κάνουν  ανθυγιεινή  εργασία  πρέπει  να  λαμβάνουν  αυτό το επίδομα. Επιφυλάχτηκε όμως για το μέλλον!… Σημειώνουμε όμως ότι η σημερινή κυβέρνηση νομοθέτησε στη συνέχεια την παροχή του επιδόματος επικίνδυνης και  ανθυγιεινής εργασίας για τους εργαζόμενους της Ε.Α.Β, παρέλειψε όμως μέχρι και σήμερα  να πράξει το ίδιο για τους εργαζόμενους των Ε.Α.Σ.

Σημαντικό επίσης ζήτημα που εκκρεμεί είναι ότι, στη ρευστότητα και στην παραγωγική επέκταση της εταιρείας, θα μπορούσε να συμβάλλει καταλυτικά η είσπραξη της μεγάλης απαίτησης των 126 εκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ  από το Ιράκ που κατοχυρώθηκε μετά από χρόνιες δικαστικές περιπέτειες. Το 1985 η ΕΒΟ είχε παραδώσει πυρομαχικά ύψους 83.214.000 $ εισπράττοντας προκαταβολή 7 εκατομμυρίων και η ΠΥΡΚΑΛ είχε αντίστοιχα απαίτηση ποσού 53.834.541 $. Με τον ν.4160/2013 η οφειλή αποπληρώνεται σε 44 ισόποσες και διαδοχικές εξαμηνιαίες δόσεις ποσού $ 2,8 εκ εκάστη, αρχής γενόμενης από τα μέσα του 2019. Σε μια προσπάθεια να συμψηφίσει τις καταπτώσεις εγγυήσεων δανεισμού των ΕΑΣ με τις απαιτήσεις από το Ιράκ, ο Υφυπουργός Οικονομικών απαντούσε στις 07/12/20 ότι, το Δημόσιο έχει ήδη πληρώσει 19 εκατ. σε καταπτώσεις εγγυήσεων από τα δάνεια των Ε.Α.Σ. που προεξοφλούσαν τη σύμβαση με το Ιράκ, δηλώνοντας στην ουσία ότι 44 εξαμηνιαίες δόσεις των 2,8  εκατομμύριων με τις οποίες θα εισπραχθούν οι απαιτήσεις, έχουν μικρότερο ύψος από τις καταπτώσεις εγγυήσεων και γι’ αυτό δεν θα αποδοθούν στα Ε.Α.Σ. Σημειωτέον, έχουν ήδη εισπραχθεί 4 δόσεις που ανέρχονται στο ποσό των 11.500.000 $ που θα μπορούσαν να έχουν ήδη προσθέσει ίδια κεφάλαια ζωτικής σημασίας στην παραγωγή και τη λειτουργία των Ε.Α.Σ.

Να σημειωθεί  ότι και πάλι επί κυβερνήσεως ΣΥΡΙΖΑ, το γραφείο ΑΝΥΕΘΑ είχε επεξεργαστεί την Άνοιξη του 2019, σχετική νομοθετική ρύθμιση, μετά από υπηρεσιακή επίσημη αλληλογραφία  με τις αρμόδιες υπηρεσίες, καθώς η πρώτη δόση, η οποία αφορούσε το πρώτο εξάμηνο του 2019 κατεβλήθη το Μάρτιο του ιδίου έτους. Συνάγεται εύλογα η θετική  βούληση της τότε πολιτικής ηγεσίας του ΥΕΘΑ να ρυθμίσει το ζήτημα, όπως επίσης εξηγείται σαφώς  το γιατί  οι πρόωρες εκλογές ανέκοψαν  την ολοκλήρωση  αυτού του νομοθετικού σχεδιασμού, ο οποίος έκτοτε παρέμεινε σε εκκρεμότητα μέχρι και σήμερα. Όλα τα παραπάνω στοιχεία και η υπηρεσιακή αλληλογραφία, μπορούν να αναζητηθούν στους σχετικούς φακέλους του τότε γραφείου ΑΝΥΕΘΑ.

 Τέλος, ως συνέπεια της παραπάνω πολιτικής της Κυβέρνησης όπως αυτή υλοποιείται από την παρούσα Διοίκηση, σήμερα πια στα Ε.Α.Σ.,

  • Δεν υπάρχει παραγωγή. Τα εργοστάσια κάθονται, όπως επίσης και οι ενοικιαζόμενοι εργαζόμενοι, αφού δεν χρηματοδοτείται η προμήθεια πρώτων υλών.
  • Οι καταγγελίες προς την Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (Ε.Α.Α.ΔΗ.ΣΥ.) για «στημένους» διαγωνισμούς, πληθαίνουν.
  • Οι εργαζόμενοι αγωνιούν και κανείς δεν τους ενημερώνει.
  • Από παντού διαδίδονται φήμες ότι η Κυβέρνηση έχει κρυφό σχέδιο για θέση των Ε.Α.Σ. σε εκκαθάριση και για «αξιοποίηση» του οικοπέδου «φιλέτο» του Υμηττού, ως δώρο προς ημετέρους «επενδυτές».

Με βάση όλα τα παραπάνω επερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί, με τα παρακάτω κατά κυριολεξία επίκαιρα και επείγοντα Ερωτήματα:

  1. Ποιο είναι ακριβώς το αναγγελλόμενο κατά καιρούς, «ολοκληρωμένο» Σχέδιο της Κυβέρνησης της Ν.Δ., για το μέλλον της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας και ιδιαίτερα, για την κρατική-δημοσίου συμφέροντος εταιρεία ‘’Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα Α.Β.Ε.Ε.’’ (ΕΒΟ-ΠΥΡΚΑΛ); Ειδικότερα, ποιο είναι το Σχέδιο για τα Ε.Α.Σ., του Υπουργείου Οικονομικών και του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας;
  1. Επιδιώκει η Κυβέρνηση την επιβίωση και την ανάπτυξη της εταιρείας υπό δημόσιο έλεγχο ή απεργάζεται λύσεις ιδιωτικοποίησης;
  1. Τι ακριβώς εννοούσε, ως Εκπρόσωπος της Κυβέρνησης ο Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών κ. Θεόδωρος Σκυλακάκης, όταν σε Ερώτηση Κοινοβουλευτικού Ελέγχου στη Βουλή ανέφερε ότι «…η αμυντική βιομηχανία, για να υπάρξει και να πετύχει, χρειάζεται μια ριζική αλλαγή νοοτροπίας. Προωθείται αυτό σε άλλες βιομηχανίες, στην περίπτωση της ΕΛΒΟ με την είσοδο ενός στρατηγικού επενδυτή. Το ίδιο γίνεται και στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά»; Αναζητείται για τα Ε.Α.Σ. στρατηγικός επενδυτής; Πρόκειται να τεθεί η εταιρεία υπό εκκαθάριση; Είναι αυτή, η θέση της κυβέρνησης;
  1. Είναι ενήμεροι οι ερωτώμενοι Υπουργοί ότι, κατά το έτος 2019, μετά από σχεδιασμένη και συστηματική προσπάθεια της τότε Διοίκησης και των εργαζομένων, η εταιρεία υπερδιπλασίασε τις πωλήσεις και την παραγωγικότητά της, ενώ στη συνέχεια, το 2020, η διάδοχος Διοίκηση απαξίωσε την επιτυχία αυτή, με τη μέθοδο της… ‘’δημιουργικής λογιστικής’’; Προτίθενται οι ερωτώμενοι Υπουργοί να μελετήσουν και να αξιολογήσουν την παραπάνω θετική απόδοση της εταιρείας το 2019, ως βάση και οδηγό για τους απαραίτητους σχεδιασμούς και παρεμβάσεις με στόχο την αναπτυξιακή πορεία της εταιρείας; Πώς είναι δυνατόν οι ερωτώμενοι Υπουργοί να αποδέχονται τις λογιστικές ανακατατάξεις, στις οποίες προχώρησε η Διοίκηση, καταλήγοντας να εμφανίζει ζημίες στα αποτελέσματα της εταιρείας και μάλιστα τέτοιου υψηλού επιπέδου, τη στιγμή που η εταιρεία στην πραγματικότητα κατέγραψε το 2019 εντυπωσιακή αύξηση πωλήσεων 227% και μικτού κέρδους 255%; Ποια σκοπιμότητα εξυπηρετεί αυτή η επιλογή; Πώς ακριβώς αιτιολογείται το ύψος των πρωτοφανών λογιστικών και ημιτελών αυξήσεων στα μη κοστολογημένα έξοδα, τα έξοδα Διοίκησης κ.ά; Πού οφείλεται ο διπλασιασμός των εξόδων Διοίκησης (από 9 εκατ. σε 18), ο διπλασιασμός των μη κοστολογημένων εξόδων παραγωγής (από 8 σε 15 εκατ.) και η σημαντική αύξηση των εξόδων διάθεσης (από 1,255 εκατ. σε 2,4 εκατ.);  Με ποια φιλοσοφία μειώθηκε σημαντικά το επικερδές κονδύλι της ιδιοπαραγωγής που είναι ύψους πρωτόγνωρα χαμηλού για τα δεδομένα της εταιρείας; Ήταν εν γνώσει της Διοίκησης ότι, με αυτόν τον τρόπο υπονομεύεται η αλματώδης αύξηση της παραγωγής και η  παραγωγικότητα του προσωπικού; Τέλος, σε τι ύψος πωλήσεων και κύκλου εργασιών  έκλεισε (ή εκτιμάται) το 2020;  Ποιος ο όγκος της παραγωγής που έχει πραγματοποιηθεί από την ανάληψη της νέας Διοίκησης μέχρι και σήμερα;
  1. Έχουν συντάξει πράγματι τα συναρμόδια Υπουργεία, σχέδιο στρατηγικής ανάπτυξης της εταιρείας, όπως αναφέρεται σε διάφορα δημοσιεύματα, εμφανώς μετά από κατευθυνόμενες διαρροές; Σε ποιους άξονες και με ποιες κατευθύνσεις συντάσσεται το σχέδιο, εάν όντως υπάρχει, όταν στη σελίδα 19 των επίσημων Οικονομικών Καταστάσεων όπως αυτές παρουσιάστηκαν στη Γενική Συνέλευση των Μετόχων (29/09/2020), αναφέρεται ότι δεν έχει ολοκληρωθεί η κατάρτιση του επιχειρησιακού σχεδίου τριετίας για τα Ε.Α.Σ., γεγονός που επιβεβαιώθηκε πρόσφατα και στον Κοινοβουλευτικό Έλεγχο; Ποιες οι προβλέψεις του εν λόγω σχεδίου (και πάλι εάν όντως υπάρχει), σε ορίζοντα τριετίας για τον κύκλο εργασιών, τα αποτελέσματα, τις συνεργασίες κ.ο.κ.; Ποια η πρόβλεψη για την επέκταση δραστηριοτήτων των Ε.Α.Σ. και τη μεγέθυνση της εταιρείας; Συμβαδίζει με το γενικότερο όραμα περί ενίσχυσης της αμυντικής βιομηχανίας; Υπάρχει πρόβλεψη καθολικής ενίσχυσης των Ε.Α.Σ. από τους μελλοντικούς Προϋπολογισμούς; Ποια πρόβλεψη υπάρχει για τις αποδοχές και τον αριθμό του προσωπικού;
  1. Γιατί πωλείται τμήμα του εργοστασίου της Μάνδρας, τη στιγμή που αυτή η παραγωγική εγκατάσταση υλοποιεί σύμβαση ανακατασκευής αρμάτων BMP-1, εκτελεί εξαγωγική σύμβαση συστημάτων ΒΕΛΟΣ και αναμένει την ανάληψη της σύμβασης  κατασκευής αντιβαλλιστικών κρανών; Γιατί οι ενέργειες αυτές κρίνονται ως επιβεβλημένες και σε ποιο υπαρκτό – σε κάθε περίπτωση άγνωστο – σχέδιο, εντάσσονται;
  1. Προτίθεται η Κυβέρνηση να θεσμοθετήσει οριστικά την απαραίτητη παροχή επιδόματος ανθυγιεινής εργασίας στους εργαζόμενους των Ε.Α.Σ., προκειμένου να εξασφαλιστεί η απρόσκοπτη, μόνιμη και συνεχής παροχή του επιδόματος, όπως ζήτησε ο ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία με  Τροπολογία που κατέθεσε στις 14/09/20 την οποία τότε η Κυβέρνηση δεν έκανε αποδεκτή, ενώ δύο περίπου μήνες μετά, στις 07/12/20 ο Αν. Υπουργός Οικονομικών κ. Θεόδωρος Σκυλακάκης απαντώντας σε Ερώτηση βουλευτή, είπε ότι,  η  δική  του άποψη  είναι  πως  όσοι  κάνουν  ανθυγιεινή  εργασία  πρέπει  να  λαμβάνουν αυτό το επίδομα; Προτίθεται η Κυβέρνηση να ρυθμίσει νομοθετικά την παροχή του επιδόματος και αναδρομικά, όπως επίσης να αναγνωριστούν  ως νομίμως καταβληθέντα τα ποσά που καταβάλλονται ως επίδομα επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας στους εργαζόμενους  των Ε.Α.Σ., σε εκτέλεση αποφάσεων του Διοικητικού της Συμβουλίου, μέχρι την έκδοση της Κοινής Υπουργικής Απόφασης της παρ. 10 του άρθρου 18 του ν. 4354/2015, με την οποία θα προσδιορίζονται οι δικαιούχοι, το ύψος και οι όροι και προϋποθέσεις καταβολής του επιδόματος; Ισχύει η δήλωση ότι, η Κυβέρνηση θα επιληφθεί των θεμάτων αυτών μετά τον Απρίλιο του 2021 και γιατί δεν ενεργεί άμεσα; Ποιος ο λόγος αυτής της αναβολής της απόφασης, για ένα ζήτημα που ταλανίζει τους εργαζόμενους και απ’ όλες τις πλευρές έχει χαρακτηριστεί ως δίκαιο αίτημα και το οποίο, όπως προαναφέρθηκε, αντιμετωπίσατε θετικά στην ΕΑΒ η οποία εποπτεύεται ως γνωστό από το ΥΠ.ΟΙΚ ;
  1. Έχει ελέγξει η Κυβέρνηση και έχει επαρκείς απαντήσεις, αναφορικά με το γεγονός ότι η σημερινή Διοίκηση προβαίνει σε ενέργειες ανάθεσης  ή σε διαγωνισμούς outsourcing διαφόρων δευτερευόντων λειτουργιών της εταιρείας; Γιατί, ενώ απέτυχε επανειλημμένα να προκηρύξει 3 διαγωνισμούς, προέβη σε αναθέσεις για τη φύλαξη των εγκαταστάσεων, που είχαν διπλάσιο κόστος από το κόστος του προηγούμενου έτους (2 εκατ. έναντι 900 χιλ.); Για ποιον λόγο ανέθεσε σε ιδιωτική εταιρεία έναντι αδράς αμοιβής, την εκπόνηση του Επιχειρησιακού Σχεδίου και του Διαχειριστικού Ελέγχου;
  1. Τι προτίθεται να πράξει η Κυβέρνηση με τις εισπράξεις των οφειλών 125 εκ USD ξένου κράτους στα Ε.Α.Σ., τις εξαμηνιαίες δόσεις των 2,8 εκατ. $, ροές οι οποίες είναι σε θέση να αναστρέψουν την πορεία της εταιρείας και να την καταστήσουν πρωταγωνιστή της αμυντικής μας βιομηχανίας; Θα επιμείνει να συμψηφίζει αυτές τις εισπράξεις δόσεων από τις απαιτήσεις των 125 εκατομμυρίων ή προτίθεται να μεταβιβάσει στα Ε.Α.Σ. όσα ποσά του χρέους της Κυβέρνησης του Ιράκ προς τα Ε.Α.Σ. ύψους 125 εκ. ευρώ ήδη έχουν εισπραχθεί και όσα θα εισπραχθούν στο μέλλον από το Ελληνικό Δημόσιο, με βάση τη σχετική διακρατική συμφωνία;
  1. Πόσες συμβάσεις εσωτερικού και εξωτερικού έχει φέρει η νέα Διοίκηση; Ποιο το ύψος των συμβασιοποιήσεων εσωτερικού και εξωτερικού;
  1. Έχει ελέγξει η Κυβέρνηση στη Σύμβαση των αντιβαλλιστικών κρανών, για την οποία τα Ε.Α.Σ υπέβαλλαν προσφορά, εάν η Διοίκηση έχει ζητήσει και έχει εξασφαλίσει από την συνεργαζόμενη εταιρεία συμπαραγωγής, να αναληφθεί το μεγαλύτερο ποσοστό του έργου από τα Ε.Α.Σ;

Οι Επερωτώντες  Βουλευτές

Δημήτριος Βίτσας

Θεόδωρος Δρίτσας

Γεώργιος Τσίπρας

Αθανασίου Αθανάσιος (Νάσος)

Αλεξιάδης Τρύφωνας

Αμανατίδης Ιωάννης

Αναγνωστοπούλου Αθανασία (Σία)

Βαρδάκης Σωκράτης

Βέττα Καλλιόπη

Βούτσης Νίκος

Γκιόλας Γιάννης

Ελευθεριάδου Σουλτάνα

Ζουράρης Κωνσταντίνος

Ηγουμενίδης Νίκος

Καλαματιανός Διονύσιος – Χαράλαμπος

Καρασαρλίδου Ευφροσύνη (Φρόσω)

Κασιμάτη Νίνα

Κατρούγκαλος Γιώργος

Καφαντάρη Χαρούλα (Χαρά)

Κουρουμπλής Παναγιώτης

Λάππας Σπυρίδων

Μάλαμα Κυριακή

Μαμουλάκης Χαράλαμπος (Χάρης)

Μάρκου Κωνσταντίνος

Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος

Μουζάλας Γιάννης

Μπάρκας Κωνσταντίνος

Μπουρνούς  Γιάννης

Μωραϊτης Αθανάσιος (Θάνος)

Νοτοπούλου Κατερίνα

Ξενογιαννακοπούλου Μαριλίζα

Παπαδόπουλος Αθανάσιος (Νάσος)

Παπαηλιού Γιώργος

Παπανάτσιου Κατερίνα

Παππάς Νίκος

Πολάκης Παύλος

Πούλου Παναγιού (Γιώτα)

Ραγκούσης Γιάννης

Σκουρολιάκος Παναγιώτης (Πάνος)

Σκούφα Ελισσάβετ (Μπέττυ)

Σπίρτζης Χρήστος

Συρμαλένιος Νίκος

Τελιγιορίδου Ολυμπία

Τζάκρη Θεοδώρα

Τζούφη Μερόπη

Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος

Φάμελλος Σωκράτης

Φωτίου Θεανώ

Χαρίτου Δημήτριος (Τάκης)

Χρηστίδου Ραλλία

Ψυχογιός Γιώργος

 

Διαβάστε όλες τις ειδήσεις στο topics.gr

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ