Ίμια: Έξι λόγοι για τους οποίους ήταν αποστολή αυτοκτονίας η απογείωση του ελικοπτέρου

ΙΜΙΑ ΠΤΩΣΗ ΕΛΙΚΟΠΤΕΡΟΥ ΓΙΑΤΙ ΑΠΟΓΕΙΩΘΗΚΕ

Το ελικόπτερο της φρεγάτας “Ναυαρίνο” απονηώθηκε στις 3.42 τα ξημερώματα της 31 Ιανουαρίου 1996, εν μέσω σφοδρής κακοκαιρίας για να διαπιστώσει από χαμηλό ύψος με τη χρήση προβολέων την ύπαρξη τούρκων κομάντος στα δυτικά Ίμια.

 

Η συγκεκριμένη αποστολή έχει χαρακτηριστεί ότι ήταν ουσιαστικά μια αποστολή αυτοκτονιας για τους παρακάτω λόγους:

1. Αδικαιολόγητη εμμονή της πολιτικής ηγεσίας να απογειωθεί το ελικόπτερο

Η εντολή της πολιτικής ηγεσίας να αποσταλεί το ελικόπτερο στα Ίμια ήταν άσκοπη, άκαιρη και εντελώς λανθασμένη. Ήταν το κορυφαίο λάθος σε μια αλυσίδα εσφαλμένων επιλογών, που όμως κόστισε τη ζωή σε τρία στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού.

Ενώ υπήρχαν επιβεβαιωμένες πληροφορίες για την κατάληψη των δυτικών Ιμίων από Τούρκους, – μέχρι και ο Αμερικάνος υπουργός Άμυνας διαβεβαίωσε τον Έλληνα ομόλογό του-, εντούτοις ο Έλληνας πρωθυπουργός ζητά επιμόνως από τον Αρχηγό ΓΕΕΘΑ να επιβεβαιωθεί η πληροφορία και από τις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις.

Σημειώνεται ότι ακόμα και η  τουρκική τηλεόραση έπαιζε ήδη σκηνές από την κατάληψη της ελληνικής βραχονησίδας! Συνεπώς είναι τεράστιες οι ευθύνες της πολιτικής ηγεσίας που απαίτησε να απογειωθεί από τη φρεγάτα “Ναβαρίνο” το ελικόπτερο και να πάει οπωσδήποτε στα Ίμια, προκειμένου να διαπιστώσει, αν εκεί βρίσκονται οι Τούρκοι κομάντος, μια εμμονή που δείχνει τουλάχιστον έλλειψη ψυχραιμίας.

2. Κανόνες εμπλοκής

Το ελικόπτερο απογειώθηκε για αποστολή αναγνώρισης  χωρίς σαφείς εντολές που να αφορούν τους κανόνες εμπλοκής, για το πώς θα αντιδράσουν εάν προσβληθούν από το έδαφος.

3. Καιρικές συνθήκες

Εκείνη τη βραδιά, οι καιρικές συνθήκες ήταν απαγορευτικές για την πραγματοποίηση τέτοιου είδους αποστολής, καθώς υπήρχε χαμηλή ορατότητα κάτω του 1,5 χιλιομέτρου, το ύψος της βάσης νεφών ήταν κάτω από τα 850 πόδια και υπήρχε απουσία ορατού ορίζοντα.

4. Ελλιπείς εντολές

Στο πόρισμα γίνεται σαφές ότι οι εντολές που δόθηκαν στο πλήρωμα ήταν ελλιπείς, επειδή δεν τους είχε δοθεί  πληροφόρηση για τις καιρικές συνθήκες, την ορατότητα και τη μορφολογία του νησιού, ενώ αναφέρεται ότι τους διέταξαν να πετούν με μεγάλη ταχύτητα, κάτι που δεν συμβαδίζει με αποστολή έρευνας

5. Αποστολή έρευνας χωρίς κατάλληλα συστήματα

Στο πόρισμα επισημαίνεται ότι το ελικόπτερο δεν ήταν εφοδιασμένο με κατάλληλα συστήματα για νυχτερινή έρευνα. Όπως επίσης και ότι απαγορεύεται η χρήση προβολέα έρευνας τη νύχτα, εκτός κι αν πρόκειται για αποστολή διάσωσης.

6. Η σωματική και ψυχική κόπωση των χειριστών

Όπως προκύπτει από το πόρισμα, οι τρεις ήρωες του ελικοπτέρου, ο Χριστόδουλος Καραθανάσης, ο Παναγιώτης Βλαχάκος και ο Έκτορας Γιαλωψός, ήταν άυπνοι από 30 έως 40 ώρες και μάλιστα βρίσκονταν σε μεγάλο στρες, εξαιτίας της αποστολής τους που ήταν η επιβεβαίωση ότι Τούρκοι κομάντος είχαν ανέβει στη βραχονησίδα. Επιπλέον δεν είχαν “συντηρηθεί”, όπως σημειώνεται στο πόρισμα, για νυχτερινές αποστολές τέτοιου τύπου.

Υπό το πρίσμα όλων των παραπάνω, συνάγεται ότι οι Γιαλοψός, Βλαχάκης και Καραθανάσης απογειώθηκαν εκείνη τη βραδιά για μια αποστολή αυτοκτονίας.

Φυσικά σε πολεμικές συνθήκες, όπως εκείνη τη νύχτα, δεν χωρούν πολυτέλειες. Όλα γίνονται γρήγορα με όσα μέσα υπάρχουν και κανείς δεν μπορεί να κάνει κριτική από την ασφάλεια του γραφείου του.

armynow.gr google news

1 ΣΧΟΛΙΟ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ