Η Κοινωνική ακρισία της λογικής

ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΚΡΙΣΙΑ

Γράφει ο Υποστράτηγος ε.α. Ευάγγελος Π. Γαβρίλης , Πτυχιούχος Παιδαγωγός (ΕΚΠΑ), Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ΜSc)

 

Κάπου διάβασα, ότι η τιμολόγηση της παροχής ρεύματος όπως και η αυξητική τιμή των καυσίμων, σε περιπτώσεις κοινωνικοπολιτικής αστάθειας, θα πυροδοτούσαν κοινωνική έκρηξη μιας κατηγορίας πολίτων που νιώθει πάντα την οικονομική ασφυξία αυτού του κράτους δυσβάστακτη. Να προσθέσουμε και λίγο ρητορικά την αίσθηση που έχουν πολλοί από μας, για τη σχετική αφωνία της χώρας μας σε θέματα γεωπολιτικής  στρατηγικής και στόχευσης (καπήλευση της έννοιας «Turkaegean» από τους γείτονές μας κ.α ).

Με αυτούς τους λογισμούς, θα μπορούσε να καταγραφεί και το γεγονός ότι από την πανδημία και μετά, κοινωνικά και πολιτικά δρώμενα, που αφορούν δομές εξουσίας, θίγονταν αρκετά επιφανειακά, σαν ένα αόρατο χέρι να τα διαγράφει, με συνέπεια να παραμένουν πάντοτε στο απυρόβλητο κάποιοι από την πολιτειακή και πολιτική εξουσία της χώρας μας. Είναι άραγε αυτό αβλεψία ή εγνωσμένη λογική ακρισία που καλλιεργείται συστηματικά εδώ και κάμποσο χρόνο; Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή.      

«Κρίνω», σημαίνει σχηματίζω γνώμη, εκτιμώ, αποφασίζω «τι» θα πω και «πως» θα το πω. Είναι η δική μου άποψη πάνω στην αμφισημία του κοινωνικού «θέλω». Η αντιστρέψιμη  σημειολογία της επιβαλλόμενης έκφρασης του κοινωνικά αποδεκτού. Αποτελεί ολιστική συμπεριφορά αντικειμενικών δεδομένων με βάση τις αξιακές αρχές του ατόμου. Κρίνω δεν σημαίνει επικρίνω γιατί τότε χάνω την ταυτότητα της αντικειμενικότητας. Η κρίση μου βασίζεται στην ελεύθερη βούληση και στην κατανόηση των καταστάσεων που διαχειρίζομαι, δεν αποτελεί έκφραση  εγωκεντρισμού και κυκλοθυμικής συναλληλίας.

Οι πολίτες κάθε κοινωνίας πάντοτε είναι ικανοί να μετασχηματίζουν την πραγματικότητα και να απελευθερώνουν τις αιτιοκρατικές μορφές ύπαρξης, χρησιμοποιώντας την κριτική τους νοημοσύνη. Η κριτική νοημοσύνη είναι τελικά αυτή που μας βοηθά ώστε να απομυθοποιήσουμε και να αποκρυπτογραφήσουμε τον τρόπο με τον οποίο βλέπουμε τον εαυτό μας και τον περίγυρό μας (μορφή απενοχοποιημένης συνείδησης).

Αυτές οι δράσεις καταξιώνουν τους πολίτες ώστε να αποταυτισθούν από κάθε μοιρολατρία, δειλία ή και έλλειψη σεβασμού προς τον συνάνθρωπο. Η υπέρβαση αυτής της απενοχοποιημένης κοινωνικής αταξίας είναι αυτή που μας οδηγεί σε θάρρος, αυτοπεποίθηση, σεβασμό για τους άλλους. Είναι οι κοινωνικές, πολιτιστικές και πολιτικές νόρμες, ιδιοχαρακτηριστικά της προσωπικότητάς μας, που μας κάνουν να νιώθουμε την αλήθεια της γνώσης, την Παιδεία, την Αγωγή.

Δυστυχώς σήμερα, κάθε είδους πολιτικές καταστάσεις μας οδηγούν προς τον κοινωνικό μεσαίωνα, αφού φιλτραρισμένες απόψεις της καθεστηκυίας τάξης «πλασάρουν» την είδηση, ως προβολική διατύπωση του «θέλω» της ολιγαρχικής μειονότητας. Μας μάθανε οι κατεπίφαση πολιτικάντηδες να ακολουθούμε τη συλλογιστική τους αμετροέπεια πράγμα που αμβλύνει κάθε ορθολογιστική μας κρίση. Μας μάθανε να μην αντιδρούμε στις κοινωνικές και εννοιολογικές αποκλίσεις. Η εσωστρέφεια των πολιτών αποτελεί πλήγμα της δημοκρατίας και της ελευθερίας της σκέψης.

Η απόκτηση της κοινωνικής μας ταυτότητας δεν είναι αποτέλεσμα αυθόρμητης πράξης αλλά συνειδητής επιλογής που οφείλεται στην προσπάθεια νομιμοποίησης των αναλλοίωτων κοινωνικών μας αρχών. Είναι η βάση επάνω στην οποία οικοδομείται η πολιτισμική μας προσωπικότητα και η ύπαρξη της κοινής παράδοσης. Μέσω αυτής της παράδοσης εκφράζεται, επιβεβαιώνεται και εν μέρει συγκροτείται η κοινωνικής μας τάξη. Η απεμπόληση οποιασδήποτε κοινωνικής κρίσης πρέπει να λογίζεται, ως παραχώρηση των συνταγματικών μας δικαιωμάτων σε μια ολιγαρχική πολιτική ομάδα. Αυτό είναι αδιανόητο για την έννοια  της κοινωνικής μας αλληλεγγύης. Όλοι τελικά οφείλουμε να είμαστε στις πολιτικές επάλξεις, γιατί :

«…το ήθος μιας πολιτείας είναι το ίδιο με  εκείνων που την κυβερνούν..» (Ισοκράτης, Έλληνας φιλόσοφος και ρήτορας).

         


Περισσότερα άρθρα από τον Ευάγγελο Γαβρίλη:

ΑΠΟΨΕΙΣ – ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΓΑΒΡΙΛΗΣ


                                

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ