Ναχιτσεβάν: Το κρυφό «χαρτί» της Τουρκίας για στρατηγικό διάδρομο με το Αζερμπαϊτζάν

ΕΡΝΤΟΓΑΝ ΑΛΙΓΙΕΦ

Στις 10 Νοεμβρίου 2020 ανακοινώθηκε η συμφωνία ανάμεσα σε Αρμενία και Αζερμπαϊτζάν υπό την υψηλή εποπτεία της Ρωσίας με τη συμμετοχή της Τουρκίας για ένα κοινό στρατιωτικό κέντρο για την παρακολούθηση της κατάπαυσης του πυρός στο Ναγκόρνο Καραμπάχ.

Η συγκεκριμένη κίνηση αποτελεί στρατηγική της Τουρκίας στην ευρύτερη γεωπολιτική σκακιέρα της περιοχής. Σύμφωνα μάλιστα με τουρκικά φιλοκυβερνητικά μέσα ενημέρωσης με την συμφωνία αυτή «άνοιξε μια στρατηγική εμπορική και ενεργειακή οδό που θα οδηγήσει την Τουρκία στις ακτές του Ειρηνικού!»

Που βασίζεται κάτι τέτοιο; Στο γεγονός ότι η Τουρκία θα αποκτήσει στρατηγική πύλη προς τη λεκάνη της Κασπίας, τις τουρκικές δημοκρατίες στην Κεντρική Ασία και την Κίνα εν μέσω της προοπτικής νέων αγωγών και σιδηροδρομικών και οδικών έργων στην περιοχή.

Τα κύρια σημεία στα οποία βασίζονται τα όνειρα της Τουρκίας είναι τα εξής:

  • Ένας αγωγός φυσικού αερίου μέσω του διαδρόμου θα μπορούσε να μειώσει το ενεργειακό κόστος της Τουρκίας. Η Τουρκία πληρώνει 490 $ ανά 1.000 κυβικά μέτρα ιρανικού αερίου, ενώ ένας αγωγός μέσω Ναχιτσεβάν θα μπορούσε να μειώσει το κόστος στα 335 $.
  • Το αέριο του Τουρκμενιστάν θα μπορούσε επίσης να ρέει στην Τουρκία.
  • Ο διάδρομος Ναχιτσεβάν θα μπορούσε να ενισχύσει το χέρι της Τουρκίας όταν διαπραγματευτεί την ανανέωση της σύμβασης φυσικού αερίου με το Ιράν το 2026.
  • Το σχέδιο αγωγών φυσικού αερίου trans-Caspian που υποστηρίζεται από τις ΗΠΑ θα μπορούσε να αναβιώσει.
  • Η χωρητικότητα του αγωγού φυσικού αερίου Trans-Ανατολίας, που έχει σχεδιαστεί για τη μεταφορά Αζέρικου αερίου στην Ευρώπη μέσω της Τουρκίας, θα μπορούσε να διπλασιαστεί στα 32 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα ετησίως.
  • Ένας σιδηρόδρομος 230 χιλιομέτρων (143 μίλια) από την Τουρκία προς το Ναχιτσεβάν θα μπορούσε να συμπληρώσει τον σιδηρόδρομο που συνδέει το Μπακού, την Τιφλίδα και την ανατολική τουρκική πόλη Kars στα βόρεια και τη διαδρομή Ιράν-Αφγανιστάν-Πακιστάν προς τα νότια, καθιστώντας την Τουρκία ως κόμβο διέλευσης.

Η συμφωνία λοιπόν της 10ης Νοεμβρίου ζητά ακριβώς αυτό το άνοιγμα των συγκοινωνιακών συνδέσεων μεταξύ του Αζερμπαϊτζάν και της Αυτόνομης Δημοκρατίας του Ναχιτσεβάν, το οποίο είναι μία ηπειρωτική δημοκρατία που χωρίζεται με μια λωρίδα αρμενικής γης από το Αζερμπαϊτζάν και μοιράζεται ένα πολύ μικρό σύνορο με την Τουρκία.

 

Διαβάστε περισσότερα στο al-monitor

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ