Πρόεδρος ΕΑΑΣ: Κόψτε τους Γόρδιους Δεσμούς

ΕΑΑΣ ΠΡΟΕΔΡΟΣ
ΕΑΑΣ ΠΡΟΕΔΡΟΣ

Άρθρο του Αντιστράτηγου ε.α. Σταύρου Κουτρή, Προέδρου της ΕΑΑΣ, που δημοσιεύτηκε στην ΕΘΝΙΚΗ ΗΧΩ Ιουνίου.

 

Εδώ και δεκαετίες η Ελληνική Πολιτεία αντιμετώπισε τις αμοιβές και τις συντάξεις των αξιωματικών των Ενόπλων Δυνάμεων με τρόπο “ιδιαίτερο” προβλέποντας ότι το Σώμα των Αξιωματικών θα “εργάζεται” χωρίς την καθιερωμένη για όλους τους άλλους σύνδεση χρόνου εργασίας και μισθών και γι’ αυτό η πολιτεία θα αναλάμβανε να καλύπτει τις ανάγκες με ξεχωριστές “αποδοχές” και συντάξεις προς τους αξιωματικούς εις το διηνεκές.
Είχε δημιουργηθεί μάλιστα μεταξύ των στελεχών η “υποκουλτούρα” ότι είναι υποτιμητικό για τον αξιωματικό να ασχολείται με τα οικονομικά του. Προσφέρει έργο προς την Υπηρεσία, που ταυτιζόταν με την πατρίδα, με ατελείωτες ώρες εργασίας πρωί-βράδυ στη Μονάδα και στα Γραφεία, σε ασκήσεις και λοιπές δραστηριότητες. Όλα αυτά ωσάν να υπήρχε ένα άτυπο “συμβόλαια τιμής” μεταξύ των δύο πλευρών που λειτουργούσε υπέρ της Στρατιωτικής Υπηρεσίας, χωρίς δυστυχώς να αναγνωρίζεται από την πολιτεία στην πράξη. Βέβαια για δεκαετίες οι “αποδοχές” δεν ανταποκρίνονταν στο παραγόμενο έργο από τα στελέχη και η πολιτεία αντί να προβεί σε ουσιαστική και πραγματική αναπροσαρμογή τους κατευθύνθηκε σε άλλους τρόπους έμμεσων απολαβών όπως η καταβολή ημερών εκτός έδρας, παροχή επί πλέον αδειών και ημερήσιων απαλλαγών κ.λ.π..
Τελικά τα τελευταία χρόνια άδικα ανέτρεψε με επανειλημμένα νομοθετήματα αυτά τα άτυπα “συμβόλαια τιμής” μεταξύ των δύο πλευρών. Ακούστηκαν, μάλιστα, υπηρεσιακοί παράγοντες των διαφόρων υπουργείων να ισχυρίζονται ότι “δεν υπάρχει λόγος να διακρίνονται οι στρατιωτικοί απόστρατοι από τους λοιπούς δημοσίους λειτουργούς αφού δεν έχουν διαφορά”.

Οι συνέπειες αυτής της “νέας λογικής” της πολιτείας προς τα στελέχη των Ε.Δ. μπορεί να είναι τραγικές στην νοοτροπία εργασίας των στρατιωτικών και θα φανούν σταδιακά με καταλυτικές συνέπειες στη λειτουργία τους. Σκοπός, όμως, του παρόντος σημειώματος δεν είναι να ασχοληθούμε με το μείζον αυτό θέμα. Aναφέρονται όμως εδώ καθόσον ανάλογη “λογική” ακολουθήθηκε και σε άλλους τομείς, όπως η υγεία, η επικουρική ασφάλιση κ.λ.π.

Με παρόμοια “λογική” δεν δημιούργησε ποτέ Επικουρικά Ταμεία για τα μέλη των Ε.Δ. (ενώ το έκανε για τα μέλη των Σωμάτων Ασφαλείας) λόγω των ήδη αναφερθεισών αναγνωρισμένων ειδικών μισθολογικών, συνταξιοδοτικών και ασφαλιστικών ρυθμίσεων που είχε θεσπίσει στο παρελθόν και αρκούμενη από πλευράς “ασφαλιστικής επικουρικότητας” στα μερίσματα που παρείχαν στους μερισματούχους τους τα Μετοχικά τους Ταμεία (ΜΤ) και οι Ειδικοί Λογαριασμοί (ΕΛ). Τα ΜΤ, όμως, των Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων και οι ΕΛ ιδρύθηκαν για την εξυπηρέτηση των εν ενεργεία και των αποστράτων στελεχών και των οικογενειών τους σε χρόνους κατά τους οποίους δεν είχε ακόμη αναπτυχθεί η έννοια της επικουρικής ασφάλισης στον ευρύτερο δημόσιο τομέα.

Τα έσοδα των ΜΤ προέρχονται από τις κρατήσεις που γίνονται στις αποδοχές των μετόχων τους (όλων των στρατιωτικών) και από την εκμετάλλευση της περιουσίας που τα Ταμεία έχουν δημιουργήσει. Η συμμετοχή της Πολιτείας σ’ αυτά δεν ήταν άμεση, όπως αργότερα στα επικουρικά ταμεία των άλλων κλάδων εργαζομένων, ούτε αναλογική. Αρκέστηκε στο να νομοθετήσει κάποια έσοδα, όχι βεβαίως από τον προϋπολογισμό. Με δεδομένο βέβαια ότι οι δημιουργούμενοι πόροι θα μπορούσαν να εννοηθούν στην ουσία ως τη συμμετοχή του εργοδότη (Δημόσιο) στην επικουρική κάλυψη των εργαζομένων σε αυτόν θα πρέπει να προβλέπεται η συμμετοχή όλων σε αυτήν με τρόπο ανάλογο και δίκαιο.

Ένα από αυτά τα έσοδα είναι το περιβόητο ποσοστό 4% που ο προμηθευτής κάθε εξοπλιστικού προγράμματος οφείλει να καταθέσει υπέρ των ΜΤ. Η προμήθεια οπλικού συστήματος από ένα Κλάδο που εξυπηρετεί επιχειρησιακή ανάγκη των Ε.Δ. εκτός από την εξυπηρέτηση αυτής έχει λοιπόν και σοβαρή παρεπόμενη επίπτωση στην διάθεση κάποιου ποσού υπέρ κάποιου ΜΤ και των μερισματούχων συναδέλφων.

Αρχικά βέβαια οι πόροι εκ των εξοπλιστικών αθροίζονταν και κατανέμονταν ισομερώς στα Ταμεία ασχέτως της προέλευσης του πόρου από κάποιο Κλάδο. Ο τρόπος κατανομής αυτών των ποσών στην πορεία του χρόνου άλλαξε και η προμήθεια κάθε Κλάδου των Ε.Δ. ενίσχυε το ΜΤ μόνον του Κλάδου του δημιουργώντας έτσι ανισοκατανομές. Με βάση τα προαναφερθέντα για την “επικουρικότητα” των ΜΤ, δεν μπορεί η Πολιτεία να αντιμετωπίζει διαφορετικά τους πολίτες της, με 2 μέτρα και 2 σταθμά, καθόσον σε αυτή την περίπτωση κλονίζονται οι αρχές της ισοπολιτείας και της ισονομίας, θεμέλια της Δημοκρατίας και της κοινωνικής γαλήνης.

Εδώ και δεκαετίες, βέβαια, ισχύει στις Ε.Δ. η διακλαδικότητα που έχει ισχυροποιηθεί και με τις κατάλληλες νομοθετικές ρυθμίσεις για την ενίσχυση του ρόλου του Α/ΓΕΕΘΑ. Είναι αποδεκτό από όλους του αξιωματικούς ότι με τις προμήθειες εξοπλιστικών προγραμμάτων καλύπτονται επιχειρησιακές δυνατότητες των Ε.Δ. και όχι απλές και τρέχουσες ανάγκες των Κλάδων. Κατά τον ίδιο τρόπο και Πολιτεία βλέπει τις Ε.Δ. ως ένα ενιαίο δυναμικό με κοινό σκοπό και λειτουργία και με αυτή την λογική φροντίζει για την κάλυψη των επιχειρησιακών του αναγκών ως συνόλου, άσχετα με το ποιος Κλάδος θα χειρίζεται ένα οπλικό σύστημα. Κατά λογική συνέπεια και οι οικονομικές/ασφαλιστικές συνέπειες θα πρέπει να ευεργετούν αναλογικά τους αποστράτους.

Η σημερινή Κυβέρνηση αντιμέτωπη με την έξαρση της Τουρκικής επιθετικότητας πήρε την ιστορική απόφαση επανεξοπλισμού των Ε.Δ. και ανακοίνωσε ένα φιλόδοξο, άκρως απαραίτητο πρόγραμμα, αμυντικών συστημάτων πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ που θα έχει παρεπόμενη ωφέλεια και στα μερίσματα των αποστράτων, οπότε η ήδη υφισταμένη ανισομέρεια πολλαπλασιάζεται. Η προηγούμενη δεκαετία είχε καταλυτικές συνέπειες στα οικονομικά όλων των Ελλήνων πολιτών και από τις μεγαλύτερες στους αποστράτους, οπότε το αίσθημα της συγκεκριμένης αδικίας τονίζεται ακόμη περισσότερο και λαμβάνει κυρίως πολιτικές διαστάσεις.

Για χρόνια επανειλημμένα φορείς του ΣΞ και η Ε.Α.Α.Σ. έχουν θίξει το θέμα της άδικης κατανομής των πόρων που προέρχονται από την προμήθεια των εξοπλιστικών προγραμμάτων, χωρίς μέχρι στιγμής να εισακουστούν από τις Κυβερνήσεις.

Ενδεικτικά αναφέρεται το παράδειγμα της κατανομής πόρων μεταξύ των ετών 20011-2016 για να διαφανεί η αναφερθείσα ανισοκατανομή:

ΜΤ ΜΕΡΙΣΜΑΤΟΥΧΟΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΙ ΠΟΡΟΙ ΠΟΡΟΣ/ΜΕΡΙΣΜΑΤΟΥΧΟ

  • ΣΤΡΑΤΟΥ 65.327 27.881.175,25 426,79
  • ΝΑΥΤΙΚΟΥ 15.032 28.817.887,63 1.917,10
  • ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ 13.739 48.047.888,83 3.497,19

Εάν ίσχυε η ΑΝΑΛΟΓΙΚΗ ΚΑΤΑΝΟΜΗ 94.098 104.746.951,71 1.113,17

Το παρόν ΔΣ της Ε.Α.Α.Σ. είχε εξ αρχής θέσει ως προτεραιότητα την ανάδειξη αυτής της αδικίας και την προσπάθεια εξάλειψής της και μάλιστα πολύ πριν εξαγγελθούν τα ελπιδοφόρα εξοπλιστικά προγράμματα, συνεχίζοντας την προσπάθεια των προγενεστέρων ΔΣ. Και αυτό έκανε, ξεσηκώνοντας τις αναμενόμενες αντιδράσεις, οι οποίες μάλιστα κάποιες φορές πήραν και προσωπικό χαρακτήρα κατά του συντάκτου του παρόντος. Ο υπογράφων στην αρχή και στη συνέχεια σε συνεργασία με τον Πρόεδρο του ΜΤΣ υπέβαλαν υπομνήματα για το θέμα. Ακολούθησε πρόταση νομοθετικής ρύθμισης εκ μέρους του ΜΤΣ με την οποίαν προτείνεται να κατατίθεται ένα 10% του αναλογούντος ποσού υπέρ του ΜΤ του Κλάδου που πραγματοποιεί το εξοπλιστικό πρόγραμμα και το υπόλοιπο 90% να κατανέμεται αναλογικά στα ΜΤ όλων των Κλάδων. Η Ε.Α.Α.Σ. στο ΔΣ του ΜΤΣ κατά τη συζήτηση του θέματος μειοψήφισε υποστηρίζοντας ότι θα έπρεπε να κατανέμεται το 100% εξ αρχής στα τρία ΜΤ. Η πρόταση του σχεδίου νόμου αφού συγκέντρωσε τα σχόλια των Κλάδων και έλαβε την υπογραφή από την λοιπή ιεραρχία του Υπουργείου βρίσκεται για έγκριση στον κ. ΥΕΘΑ.

Από τη δημοσιοποίηση των σχετικών ενεργειών μας για την αναλογική κατανομή των πόρων από τα εξοπλιστικά προγράμματα στα ΜΤ αναλόγως των μερισματούχων τους άρχισαν συνάδελφοι των άλλων Κλάδων των Ε.Δ. να δημοσιεύουν αντίθετες απόψεις χωρίς να αναφέρονται στα δύο βασικά μας επιχειρήματα, την επικουρικότητα και την κάλυψη επιχειρησιακών αναγκών από τα εξοπλιστικά.

Διαβάσαμε λοιπόν ότι:

Η Ε.Α.Α.Σ. λειτούργησε εν αγνοία του Συντονιστικού Συμβουλίου των Ενώσεων θέτοντας το θέμα αιφνιδιαστικά. Και όμως ο υπογράφων έθεσε το θέμα επιχειρηματολογώντας στην πρώτη Σύσκεψη του Συντονιστικού Συμβουλίου των Ενώσεων υπό την παρούσα σύνθεσή του τον Ιούλιο του 2020.

Τα ΜΤ δημιουργήθηκαν και λειτουργούν με ανεξάρτητους νόμους εδώ και δεκαετίες. Ορθόν, αλλά άσχετο με το τεθέν θέμα. Οι πόροι των Ταμείων ιστορικά ρυθμίζονταν διαφορετικά από σήμερα (ίσχυε η αναλογική με τα μέλη τους κατανομή των θεσμοθετημένων πόρων) και σήμερα ζητούμε την επιστροφή σε αυτό το δικαιώτερο σύστημα και εν τοιαύτη περιπτώσει αναφερόμαστε σε δημιουργούμενη ανισορροπία, η οποία πρέπει να διορθωθεί.

Η Ε.Α.Α.Σ. προσπαθεί να μεταφέρει τα προβλήματα και τις ζημιές από την κακοδιαχείριση του ΜΤΣ στα άλλα δύο Ταμεία. Ουδέν αναληθέστερο. Η Ε.Α.Α.Σ. δεν αναφέρεται σε οποιαδήποτε προβλήματα οποιουδήποτε Μετοχικού Ταμείου, ούτε προσπαθεί να μειώσει ή να βλάψει οποιονδήποτε. Εκφράζει συγκεκριμένα επιχειρήματα, επιχειρησιακά και ασφαλιστικά, επί των οποίων ουδέν αντιλέγεται. Η δε αναφορά σε παρελθούσα κακοδιαχείριση του ΜΤΣ είναι άκαιρη, άσχετη με το θέμα, άδικη και τουλάχιστον “άκομψη”.

Η Ε.Α.Α.Σ. διεκδικεί έσοδα από τα φτωχότερα ταμεία των άλλων δύο Κλάδων. Η αλήθεια είναι ότι η Ε.Α.Α.Σ. δεν διεκδικεί τίποτε από κανένα Ταμείο. Αναφέρεται με επιχειρήματα στην αναλογική κατανομή πόρων από τα μελλοντικά εξοπλιστικά προγράμματα σε όλους τους συναδέλφους.

Είναι γνωστό και πολυσυζητημένο το περιβόητο πολιτικό κόστος που μας ταλανίζει. Όχι κάποιου είδους ρίσκου που ενυπάρχει σε κάθε απόφαση που ο ηγέτης καλείται να πάρει, αλλά ο ψυχρός κομματικός υπολογισμός του πόσους ψήφους θα πάρουμε ή θα χάσουμε από μια απόφαση και πόσο θα μας κοστίσει στις επόμενες εκλογές.

Με αυτό τον τρόπο πολλά πράγματα δεν αλλάζουν, βαλτώνουν ακόμη οπισθοδρομούν. Το κυριότερο όμως είναι ότι επικρατεί σταδιακά στην κοινωνία και τα ήθη μια “αντιηγετική” προσέγγιση, να προκρίνεται το συμφέρον από το δίκαιο, το ανάλγητο από το κοινό αίσθημα δικαίου, το θράσος από το θάρρος. Και αυτό ζημιώνει την χώρα πολύ περισσότερο από οποιαδήποτε οικονομική ή άλλη δυσκολία, διότι αυτό φθείρει την ψυχή της κοινωνίας και αναπτύσσει “ανθυγιεινές” νοοτροπίες και αντιπαραγωγικές πρακτικές.

Η πολυσυζητούμενη παραγωγικότητα ίσως έχει να κάνει πολύ περισσότερο με αυτό που κάποτε αποκαλούσαμε “καλώς εννοούμενα συναλλακτικά ήθη” παρά με άλλες οικονομικές, νομικές ή άλλες παραμέτρους. Με άλλα λόγια ο λόγος τιμής, το έντιμο, το κοινό συμφέρον έναντι του προσωπικού ή αυτού της “ομαδούλας” μας πάνω απ’ όλα. Και ποιος είναι υπεύθυνος γι’ αυτό; Ο πολιτικός ηγέτης που πρέπει να σταθεί πάνω απ’ όλους και όλα και με τις αποφάσεις του να υπηρετήσει το δίκαιο και ορθό και να δημιουργήσει το “θερμοκήπιο” εκείνο μέσα στο οποίο κάθε άξιος θα προοδεύει και το κάθε “ζιζάνιο” θα ξεριζώνεται.

Και αυτό δεν γίνεται μετρώντας “ψηφαλάκια”!

Σήμερα βρισκόμαστε σε ένα κρίσιμο σημείο και η πολιτική απόφαση αυτού του χρονίζοντος προβλήματος αντιλαμβάνομαι ότι είναι πολύ δύσκολη. Η ομοφωνία των Κλάδων των Ε.Δ. επί του θέματος αποδεικνύεται πολύ δύσκολη έως αδύνατη, όχι διότι δεν αντιλαμβάνονται το δίκαιο του πράγματος, αλλά καθαρά για τα οικονομικά συμφέροντα που θίγονται.

Γι’ αυτό και η πολιτική παρέμβαση είναι αναγκαία για τη λύση αυτού του “Γόρδιου Δεσμού”.

Τα κύρια κριτήρια που πρέπει να πρυτανεύσουν είναι:

  • το κοινό αίσθημα δικαίου,
  • η κοινή λογική και
  • η επίδειξη καθαρής Ηγεσίας που σε τέτοιες δύσκολες καταστάσεις πρέπει να επιδεικνύεται.

 

1 ΣΧΟΛΙΟ

  1. Σχόλιο από τον Πλοίαρχο(Ε)ε.α. Μανώλη Αναγνωστάκη ΠΝ, Μέλος ΔΣ/ΕΑΑΝ & Γραμματέας του Συντονιστικού των τριών Ενώσεων Αποστράτων Αξιωματικών ΕΔ:

    Αγαπητέ κ. Πρόεδρε της ΕΑΑΣ, ο ρόλος και η αποστολή των Μετοχικών Ταμείων καθορίζονται ρητά στους ξεχωριστούς ιδρυτικούς νόμους που τα διέπουν οι οποίοι εξακολουθούν να ισχύουν και τους οποίους όλοι διαχρονικά σεβάστηκαν τόσο όσο αφορά στην ανεξαρτησία των Διοικήσεων, όσο και στην αυτοτελή διαχείριση των εσόδων τους. Ιδιαίτερα όσο αφορά στις κρατήσεις 4%, επί των πάσης φύσεως δαπανών και όχι αποκλειστικά από εξοπλιστικά προγράμματα, ούτε και είναι κοινωνικοί πόροι όπως τους ονομάζετε, διενεργούνται ξεχωριστά για κάθε ταμείο εδώ και 62 χρόνια (ν.δ. 3981/1959).

    Οι εν λόγω κρατήσεις, σύμφωνα με το άρθρο 47 του νόμου Κατρούγκαλου (ν.4387/2016) ως γνωστό δεν ήταν ξεκάθαρο εάν συνέχιζαν να υφίστανται επ’ ωφελεία των Μετοχικών μας ταμείων, με αρνητική μάλιστα γνωμοδότηση του ΝΣΚ η οποία δεν έγινε αποδεκτή από τον τότε ΥΕΘΑ (Καμμένο). Για τον σκοπό αυτό προκειμένου να αποσαφηνισθεί το θέμα, προστέθηκε η παρ. 3 στο άρθρο 47 του ν.4387/2016 με το ν.4494/2017 (άρθρο 35) και έτσι εξακολουθούν να ισχύουν και με ρητή αναφορά ότι ισχύουν οι ιδρυτικοί και καταστατικοί νόμοι των Μ.Τ., επομένως είναι θέμα που αφορά κάθε ταμείο ξεχωριστά και πέρα τούτου με αυτές τις ενέργειες μπορεί πολύ εύκολα να ξεφύγει και εν τέλει να αποβεί εις βάρος όλων μας.

    Σχετικά με την ενημέρωση του Συντονιστικού πέρα ότι δεν έγινε κάποια ουσιαστική συζήτηση αλλά και η μεμονωμένη κατάθεση σχεδίου νόμου από το ΜΤΣ στον κ. ΥΕΘΑ έγινε γνωστή από τα ΜΜΕ εν άγνοια ΜΤΝ, ΜΤΑ, ΕΑΑΝ και ΕΑΑΑ και κανονικά ο κ. ΥΕΘΑ θα έπρεπε να το επιστρέψει πίσω.

    Απορίας άξιον στο άρθρο σας η μη αναφορά ότι πάνω από το 60% των μερισματούχων του Μετοχικού Ταμείου Στρατού, είναι απόστρατοι της ΕΛ.ΑΣ. και της τέως Χωροφυλακής, δεν προέρχονται από τις Ένοπλες Δυνάμεις ούτε ανήκουν στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, αλλά στα Σώματα Ασφαλείας και στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, αποτελώντας περίπου το 42% του συνόλου των μερισματούχων και των τριών μετοχικών ταμείων των ΕΔ. Εύκολα γίνεται αντιληπτό ότι τα εσόδα από υλοποίηση κρατήσεων 4%, επί των πάσης φύσεως δαπανών προέρχονται ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ από δαπάνες, κάθε Επιτελείου των Ενόπλων Δυνάμεων, με την πρόταση σας θα επιμερίζονται στο σύνολο των μερισματούχων του ΜΤΣ συμπεριλαμβανομένων και αυτών της ΕΛ.ΑΣ. χωρίς όμως το υπουργείο τους να συνεισφέρει τίποτα , συρρικνώνοντας καταρχάς το εισόδημα των προερχομένων από το ΣΞ και κατ΄ ακολουθία το εισόδημα των μερισματούχων και των άλλων Μετοχικών ταμείων των ΕΔ τα οποία ουδεμία σχέση έχουν με την ΕΛ.ΑΣ. ούτε και το ΜΤΣ.

    Η ουσιαστική διαφορετικότητα των νόμων που διέπουν τα Μ. Τ. φαίνεται ακόμη και στην απονομή μερίσματος. Η νομοθεσία του ΜΤΣ (α.ν. 559/1937), προέβλεπε την δυνατότητα απονομής ενός κλιμακίου μερίσματος ανωτέρω μισθολογικού βαθμού. Ειδικά στον μερισματικό βαθμό Ταξιάρχου επειδή δεν υπήρχε τέτοιο κλιμάκιο ελάμβανε το επόμενο δηλαδή Υποστρατήγου, ενώ είχαν καταβληθεί εισφορές π.χ. Συνταγματάρχη και μάλιστα ορισμένου χρονικού διαστήματος. Το πρόβλημα ήταν εντονότερο σε συνταξιούχους της ΕΛ.ΑΣ. διότι είχαν διαφορετικό εξελικτικό καθεστώς προαγωγών (βαθμολόγιο) από αυτό των Ε.Δ., δηλαδή λάμβαναν βαθμούς ταχύτερα από ότι τα στελέχη των Ε.Δ., ενώ παράλληλα εξέρχονταν υπό καθεστώς παραίτησης σε πολύ μεγαλύτερους ρυθμούς από ότι τα στελέχη των Ε.Δ. με αποτέλεσμα το ΜΤΣ να έχει δυσανάλογα μεγαλύτερο αριθμό μερισματούχων της ΕΛ.ΑΣ από ότι του ΣΞ. Το ΜΤΝ και ΜΤΑ έχουν επιλύσει το θέμα αυτό νομοθετικά, εφαρμόζοντας ενιαία πολιτική παροχών ανεξάρτητα του πότε ένας εξήλθε εκ του στρατεύματος. Το αυτό έπρεπε να έχει πράξει και το ΜΤΣ για εναρμόνιση παροχών νέων και παλαιών μερισματούχων.

    Υπενθυμίζεται οτι το 2012 το ΜΤΝ και το ΜΤΑ υπέστησαν τεράστιο κούρεμα των διαθέσιμων τους λόγω του προγράμματος ανταλλαγής ομολόγων και αναδιάταξης του Ελληνικού χρέους (PSI) και άρα συνεισέφεραν στην Εθνική τότε προσπάθεια ανεξαρτήτως αριθμού μερισματούχων και μεγάλο μέρος του «κουρέματος» του ΜΤΝ και ΜΤΑ προερχόταν από έσοδα που μεταξύ άλλων είχαν δημιουργηθεί και από την ως άνω κράτηση 4%. Αντιθέτως λιγο αργότερα το Μ.Τ.Σ. επιχορηγήθηκε από τον από τον κρατικό προϋπολογισμό με ποσό ύψους 179,2 εκατ. ευρώ για – ειδική χρηματοδότηση για την εξόφληση ληξιπρόθεσμων οφειλών μερισμάτων και οφειλών ΒΟΕΑ σύμφωνα με πρόσφατη απάντηση στις 13 /5/2021 του αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών κ. Σκυλακάκη.

    Επίσης ούτε λόγος, ότι στο πλαίσιο της αυτοτέλειας των 3 Μ.Τ. εντάσσονται και οι Ειδικοί Κλάδοι Οικονομικής Ενίσχυσης Μερισματούχων (ΕΚΟΕΜ) όπου είναι διαφορετικά τα ποσά που παρέχουν τα τρία ΕΚΟΕΜ των Γ.Ε., καθώς οι πηγές εσόδων τους ποικίλλουν και δύνανται να είναι διαφορετικές ανά Γ.Ε..

    Σχετικά με την επικουρική ασφάλιση κ. Πρόεδρε οι Ενώσεις Αποστράτων σε κοινή σύσκεψη είχαν ταχθεί ενάντια στην επικουροποίηση καθώς οι πόροι των Μ.Τ. δεν επιβαρύνουν τον Κρατικό Προϋπολογισμό (Π/Υ), και αναγνωρίζοντας αυτό ο νομοθέτης, προέβη στην απαλλαγή των Μ.Τ. από τις διατάξεις του ν.4254/2014. Ο ρόλος των Μ.Τ. δεν συνάδει με αυτόν της επικουρικής ασφάλισης και την ενοποίηση των ταμείων των Δημοσίων Υπαλλήλων που αποτέλεσαν το ΤΕΑΔΥ που στην συνέχεια αποτέλεσε τον κλάδο του ΕΤΕΑ και με το άρθρο 74 του ν.4387/2016 μετονομάσθηκε σε ΕΤΕΑΕΠ όπου εντάχθηκαν τα ταμεία τους, (ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, ΤΠΔΥ, ΤΑΠΙΤ, ΕΤΑΠ-ΜΜΕ, ΤΑΥΤΕΚΩ, ΤΕΑΠΑΣΑ, ΕΤΑΑ, ΤΠΑΕΝ, ΤΠΚΕΝ, ΤΣΑ, ΤΣΑΥ, ΤΣΜΕΔΕ, κ.λ.π. ). Επίσης δεν εμπίπτουν στις ρυθμίσεις του ν.2084/1992 που θεσπίσθηκαν για την αναμόρφωση της Κοινωνικής Ασφάλισης (σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 2 του ν.2084/1992 δεν εντάσσονται στους ΦΚΑ) και ειδικότερα στα έσοδά τους δεν προβλέπεται η χρηματοδότηση (ν.2084/1992 – τριμερής χρηματοδότηση), η οποία εφαρμόζεται στους Φορείς Επικουρικής Κοινωνικής Ασφάλισης του Δημόσιου Τομέα. Τα Μετοχικά Ταμεία είναι και ήταν πάντα αυτοχρηματοδοτούμενα , ουδέποτε έτυχαν χρηματοδοτικής ενίσχυσης (επιχορήγησης του Κράτους) και στη συζήτηση τότε, του ν.2084/1992, κρίθηκε ότι η Κοινωνική Ασφάλιση δεν προσιδίαζε στη φύση της αποστολής των στελεχών των Ε.Δ. και εξαιρέθηκαν από την υποχρεωτικότητα της ένταξης που ίσχυσε για άπαντες όλους τους άλλους.

    Τέλος κ. Πρόεδρε δεν χρειάζεται να σας πίσω, για τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί στο ΜΤΣ, την κακοδιαχείριση του το χάσιμο της Γενικής Τράπεζας για τον λόγο που σήμερα μετά από 62 χρόνια επιθυμείτε ένα διαφορετικό καθεστώς για τα αυτόνομα Μετοχικά Ταμεία των Ε.Δ. και την κατανομή των κρατήσεων 4%, (επί των πάσης φύσεως δαπανών των επιτελείων), αλλά το αναφέρει ξεκάθαρα στην ιστοσελίδα της Π. Ο. Σ., ο πρόεδρος της και μέλος του σημερινού ΔΣ/ΕΑΑΣ Ταξίαρχος ε.α. Β.Ν., όπου μεταφέρω παρακάτω αποσπάσματα της απάντησης του στον τέως Πρόεδρο της ΕΑΑΣ για το αυτό θέμα, πριν τις τελευταίες εκλογές της ΕΑΑΣ.

    Απόσπασμα από την ιστοσελίδα της Π.Ο.Σ: https://www.hellasmil.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=865:-100&catid=30:2012-03-08-11-16-52&Itemid=63

    «…… α. Το έτος 1990, ψηφίστηκε ο Ν. 1911/1990, που προέβλεπε το διαχωρισμό του ΜΤΣ σε δύο Ταμεία, με το ένα να υπάγεται στο ΥΠΕΘΑ και το άλλο στο υπουργείο Δημόσιας Τάξης. Το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα δεν εκδόθηκε ποτέ, λόγω της έντονης αντίδρασης του υπουργείου Δημόσιας Τάξης.

    β. Οι δαπάνες που πραγματοποιούνται από την ΕΛ.ΑΣ υπόκεινται σε κρατήσεις υπέρ των δικών της ασφαλιστικών Ταμείων σε ποσοστό 6,4%. Από το ποσοστό αυτό, μόνο το 2,72% διατίθεται στο ΜΤΣ. Από το υπόλοιπο, ποσοστό 2,72% διατίθεται στο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης & Πρόνοιας Απασχολουμένων στα Σώματα Ασφαλείας (ΤΕΑΠΑΣΑ) της ΕΛΑΣ και του ΠΣ, για την ενίσχυση του δικού τους επικουρικού ταμείου και ποσοστό 0.96% στο Μετοχικό Ταμείο Πολιτικών Υπαλλήλων (ΜΤΠΥ). Σε αντίθεση, ο Στρατός Ξηράς και οι άλλοι Κλάδοι των ΕΔ συνεισφέρουν το 4% των δαπανών τους στα Μετοχικά Ταμεία τους, ήτοι ολόκληρο το ποσοστό των κρατήσεων. Πέραν αυτού η ΕΛ.ΑΣ έχει θεσμοθετήσει πόρους, αλλά και εργοδοτική εισφορά (Ν.3655/2008), μόνο για το ΤΕΑΠΑΣΑ. Το αποτέλεσμα ήταν το 2012 που το ΜΤΣ είχε έλλειμμα 430 εκατ. ευρώ, το ΤΕΑΠΑΣΑ είχε αποθεματικό 570 εκατ.!!

    γ. Οι ανταποδοτικοί πόροι της ΕΛ.ΑΣ αποτελούσαν συνήθως το 15% περίπου των αντιστοίχων του ΣΞ και τα τελευταία μόνο χρόνια το 25-30%, όταν οι μερισματούχοι της ΕΛ.ΑΣ είναι σχεδόν διπλάσιοι των αντιστοίχων του ΣΞ, αλλά λαμβάνουν το ίδιο μέρισμα! Καμία αναλογικότητα. Αυτός είναι ο κυριότερος και διαχρονικός λόγος της κακής κατάστασης του ΜΤΣ! Στο άρθρο όμως του Προέδρου της ΕΑΑΣ, η παραπάνω πραγματικότητα, απεικονίζεται τελείως ακίνδυνα και ασαφώς ως «…χαμηλή συμμετοχή της ΕΛ.ΑΣ. στους πόρους…». Επιλέγει μάλιστα να την αναφέρει ως τελευταίο παράγοντα μείωσης του μερίσματος, προφανώς για λόγους σκοπιμότητας. Προς πιστοποίηση των παραπάνω, στον πίνακα που ακολουθεί φαίνεται δειγματοληπτικά η συμμετοχή καθενός φορέως:

    ΕΤΟΣ

    2006

    2011

    2015

    Πόρος από ΣΞ

    53.554.896

    17.734.122

    10.088.308

    Πόρος από ΕΛΑΣ

    4.114.118

    3.372.557

    3.408.921

    δ. Το 2010 επικαιροποιήθηκε η μελέτη βιωσιμότητας του ΜΤΣ, που είχε εκπονηθεί το 2006 από την Deloitte Business Solutions AE, η οποία προσδιόρισε ότι η δραματικά μειωμένη συμμετοχή της Αστυνομίας, είχε «..δημιουργήσει στο ΜΤΣ μέχρι το 2010 ζημία που ξεπερνούσε τα 700 εκατ. ευρώ..» (το χαρακτηρίζει ως αφανές έλλειμμα). Οι κύριες προτάσεις της Deloitte, αναφορικά με την λειτουργία του ΜΤΣ, ήταν:

    1) Δημιουργία Ενιαίου φορέα για όλους τους κλάδους (Ένα Μετοχικό Ταμείο Ενόπλων Δυνάμεων).

    2) Αποχώρηση των αστυνομικών από το ΜΤΣ.

    3) Εναλλακτικά, αν αυτό δεν είναι επιθυμητό, παραμονή των αστυνομικών στο ΜΤ των Ενόπλων Δυνάμεων, αλλά παράλληλα σχεδιασμός προγράμματος χρηματοδότησης, από το υπουργείο στο οποίο υπάγονται οι αστυνομικοί, το οποίο θα πρέπει να καλύπτει:

    α) Τη συνέχιση της συμμετοχής τους και

    β) Την έκτακτη αναδρομική χρηματοδότηση του ΜΤ, για απώλειες εσόδων που οφείλονται στη μη συμμετοχή του παραπάνω υπουργείου, στη χρηματοδότηση των παροχών των υπαλλήλων του.»

    4. Χρησιμοποιώντας ο Πρόεδρος της ΕΑΑΣ υποθετικό λόγο και αόριστη θέση, καταλήγει στην επικίνδυνη, κατά την εκτίμηση της ΠΟΣ, πρόταση κατανομής του ανταποδοτικού πόρου, γράφοντας χαρακτηριστικά «…ο ανταποδοτικός πόρος των Ενόπλων Δυνάμεων πρέπει να καλύπτει σε ίσο ποσοστό το καταβαλλόμενο μέρισμα από τα ΜΤΣ – ΜΤΝ – ΜΤΑ και να αποδίδεται σε αυτά αναλογικά με την αριθμητική δύναμη των μερισματούχων τους…». Για να γίνει πλήρως κατανοητή η πρόταση του Προέδρου της ΕΑΑΣ σε αριθμούς, θα χρησιμοποιήσουμε στοιχεία ενός έτους, πχ του 2015. Οι «ανταποδοτικοί πόροι» των τριών Κλάδων των ΕΔ το έτος αυτό, από τους χαμηλότερους των τελευταίων ετών, ανήλθαν σε περίπου 33,1 εκατ. ευρώ, με συνολική δύναμη μερισματούχων ΜΟΝΟ των τριών Κλάδων των Ε.Δ. 53.300 (άρα αντιστοιχία ανά μερισματούχο 621 ευρώ). Οι «ανταποδοτικοί πόροι» της ΕΛ.ΑΣ. το ίδιο έτος ήταν 3,4 εκατ. ευρώ, με μερισματούχους 40.016 (άρα αντιστοιχία ανά μερισματούχο 85 ευρώ). Ο Πρόεδρος λοιπόν της ΕΑΑΣ προτείνει οι παραπάνω «ανταποδοτικοί πόροι» να προστεθούν και να κατανεμηθούν εξίσου σε όλους (Ε.Δ. και ΕΛ.ΑΣ.), ήτοι 391 ευρώ ανά μερισματούχο!

    5. Επιπρόσθετα, ο πρόεδρος της ΕΑΑΣ, με το άρθρο αυτό, ανοίγει δυστυχώς τη δημόσια συζήτηση περί «κοινωνικών πόρων»! Επιβάλλεται να ενημερωθεί άμεσα ότι η ζημιά που μπορεί να υποστούν και τα τρία Μετοχικά Ταμεία, λόγω ανακίνησης αυτού του θέματος, θα είναι τεράστια. Η ΠΟΣ δεν θα επεκταθεί επί αυτού, αναλογιζόμενη τις ενδεχόμενες επιπτώσεις στα οικονομικά των Ταμείων.

    6. Η ΠΟΣ έχει κατά καιρούς διατυπώσει συγκεκριμένες προτάσεις για την εξυγίανση και βιωσιμότητα του ΜΤΣ, ιδιαίτερα στη δύσκολή περίοδο των ετών 2011-2015, αρκετές από τις οποίες έγιναν δεκτές, τόσο από τον Αρχηγό ΓΕΕΘΑ (Σγο Μιχ. Κωσταράκο) και τους Αρχηγούς του ΓΕΣ (Αντγους Κ. Ζιαζιά, Κ. Γκίνη και Χρ. Μανωλά), όσο και από την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΘΑ (αρμοδίους για ΜΤΣ κκ Π. Καράμπελα, Αθ. Δαβάκη και Ιωαν. Λαμπρόπουλο), με τα γνωστά αποτελέσματα εξόδου του ΜΤΣ από τη δυσμενή οικονομική κατάσταση που είχε περιέλθει. Αντιλαμβανόμενη δε η Ομοσπονδία, τις δυσμενείς συγκυρίες του ασφαλιστικού συστήματος και τις επιπτώσεις σε όλα τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, κρίνει ότι, ιδιαίτερα στην παρούσα χρονική περίοδο, δεν χρειάζεται η ανακίνηση του θέματος της μειωμένης συμμετοχής σε πόρους της ΕΛ.ΑΣ. στο ΜΤΣ. Και βεβαίως σε καμία περίπτωση η ΠΟΣ δεν επιθυμεί να αντιδικήσει με τους συναδέλφους της ΕΛ.ΑΣ. Η προκλητική όμως συγγραφή του άρθρου και κυρίως η μεροληπτική προσέγγιση υπέρ των μερισματούχων της ΕΛ.ΑΣ και σε βάρος των μερισματούχων του Στρατού Ξηράς, αλλά και των άλλων Κλάδων των ΕΔ, δεν μπορεί να αφήσει αδιάφορη την Ομοσπονδία!

    7. Η Ομοσπονδία προφανώς δεν γνωρίζει τη σκοπιμότητα συγγραφής του άρθρου του Προέδρου της ΕΑΑΣ, αδυνατεί όμως να πιστέψει ότι, «…το ΔΣ/ΜΤΣ, αποφάσισε ΟΜΟΦΩΝΑ και υπέβαλε Σχέδιο Νόμου για τη Κατανομή των Ανταποδοτικών Πόρων από το ΥΠΕΘΑ στα Μ.Τ. των Κλάδων Ανάλογα με τον Αριθμό των Ασφαλισμένων τους.», όπως αναφέρεται στο υπόψη άρθρο, αγνοώντας μάλιστα τα άλλα δύο Μετοχικά Ταμεία.

    8. Η παράθεση όλων των διευκρινιστικών στοιχείων που προηγήθηκαν, δημιουργεί αναμφίβολα επιπρόσθετα σοβαρά ερωτήματα όπως:

    α. Τελικά τι ώθησε τον Πρόεδρο της ΕΑΑΣ στη συγγραφή του συγκεκριμένου άρθρου; Τα συμφέροντα των 24.000 περίπου ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ εγγεγραμμένων Στρατιωτικών μελών της ή τα συμφέροντα των 7.500 περίπου ΠΡΟΑΙΡΕΤΙΚΑ εγγεγραμμένων αστυνομικών μελών;

    β. Οι προτάσεις/θέσεις του Προέδρου της ΕΑΑΣ ως μέλος του ΔΣ/ΜΤΣ, έχουν εγκριθεί από το ΔΣ της Ένωσης;

    γ. Υπήρξε συντονισμός της ΕΑΑΣ με τις άλλες δύο Ενώσεις αποστράτων (ΕΑΑΝ-ΕΑΑΑ) και ποια ήταν η θέση τους;

    δ. Είχε εξουσιοδότηση ο Πρόεδρος της ΕΑΑΣ ως μέλος του ΔΣ/ΜΤΣ να κοινοποιήσει αυτή την απόφαση του ΜΤΣ;

    9. Υπενθυμίζεται ότι η μείωση του μερίσματος του ΜΤΣ κυμαίνεται από 55,3-60,6 %.

    10. Μετά τα παραπάνω, καλούμε όλους τους εμπλεκόμενους, εάν έχει πράγματι κατατεθεί τέτοια πρόταση, ν’ αποσύρουν το προτεινόμενο σχέδιο νόμου. Επίσης καλούμε την ΕΑΑΣ ν’ αποσύρει το άρθρο του Προέδρου της από την έντυπη έκδοση της Εθνικής Ηχούς…..».

    Με εκτίμηση

    Πλοίαρχος (Ε) ε.α Εμμανουήλ Αναγνωστάκης ΠΝ

    Μέλος ΔΣ/ΕΑΑΝ & Γραμματέας Συντονιστικού των τριών Ε. Α. Α.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ