Προσωπογραφίες Εξουσίας

ΕΞΟΥΣΙΑ

Γράφει ο Υποστράτηγος ε.α. Ευάγγελος Π. Γαβρίλης , Πτυχιούχος Παιδαγωγός (ΕΚΠΑ), Πτυχιούχος Συμβουλευτικής &  Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ΜSc)

 

 

Κάποτε ένας πατέρας, αποχαιρετώντας τον γιο του που πήγαινε να σπουδάσει, του είχε πει: «…Πρόσεξε, αυτό πάνω απ’ όλα, να είσαι αληθινός με τον εαυτό σου κι αυτό που θα επακολουθήσει τότε, όπως η νύχτα τη μέρα, είναι ότι δε θα μπορείς να είσαι ψεύτικος με κανένα άνθρωπο». Επιμύθιο αυτών των λόγων είναι η ειλικρίνεια, η εντιμότητα, η μεγαλοσύνη, η ανιδιοτέλεια, η ενσυναίσθηση, ιδιοχαρακτηριστικά του ανθρώπου που κοσμούν την προσωπικότητά του, πολλώ δε μάλλον αυτών που κυβερνούν.

Αλήθεια, σήμερα, αυτές οι εννοιολογικές εκφάνσεις της προσωπικότητας συνοδεύουν άραγε την περπατησιά στην ζωή μας; Η Παιδεία, όπως τουλάχιστον την αντιλαμβάνονται  οι επίσημοι κυβερνώντες, έχει αυτή την στοχοθεσία; Νιώθουμε, ότι χαράζουμε ένα μέλλον για τα παιδιά μας καλύτερο από αυτό που βιώνουμε;

Ρητορικά ερωτήματα που δεν χρειάζονται απαντήσεις, γιατί μάλλον τις απαντήσεις τις έχουμε όλοι εμείς μέσα μας. Αφουγκραζόμαστε το μέλλον, αλλά δεν κάνουμε τίποτα για να το αδράξουμε. Ίσως είναι αυτή η βαλτότητα που μας προσφέρει η επίσημη ιδεολογική αντίληψη των διευθυντικών θέσεων εξουσίας. Δεν λέω ότι δεν υπάρχουν άτομα αξιόλογα στην πολιτειακή δομή αυτής της χώρας, λέω απλά, ότι ΔΕΝ φαίνονται.

Εάν μονολογήσουν κάποιοι, διαβάζοντας όλα αυτά: «πως άραγε είναι το προσωπογράφημα μιας δομημένης, διευθυντικής, πολιτικής/πολιτειακής προσωπικότητας», εμείς θα μπορούσαμε να του παραθέσουμε μια ενδεικτική σειρά δεξιοτήτων προς αυτή την κατεύθυνση :

(1)      Ενσυναίσθηση, αφορά στην επίγνωση των συναισθημάτων και την κατανόηση των αναγκών των άλλων.

(2)      Κοινωνική επαφή, ενσωματώνει την αλληλεγγύη προς τον συνάνθρωπό μας και τις ανάγκες του.

(3)      Πολιτική αντίληψη, αφορά την ποικίλη ανάγνωση των κοινωνικών δομών με την εξουσία και τον τρόπο της αλληλεπίδρασης αυτών.

(4)      Επιρροή, αναφέρεται στην πειθώ ώστε να  μπορεί να «επιβάλει» κάποιος τις σκέψεις και τις απόψεις του.

(5)      Επικοινωνία, αφορά στην ανοικτή διάθεση, αλληλεπίδραση, αντίληψη της προσωπικότητας του άλλου.

(6)      Χειρισμός συγκρούσεων, στοχεύει στην ικανότητα να διαπραγματευόμαστε και να χειριζόμαστε τις διαφωνίες.

(7)      Ηγεσία, αφορά στην ικανότητα να εμπνέουμε και να  καθοδηγούμε άτομα και ομάδες.

(8)      Συνεργασία, αφορά στην ικανότητα να δουλεύουμε με τους άλλους αρμονικά για ένα κοινό σκοπό.

(9)      Ομαδική δουλειά, προσδιορίζει το ομαδικό πνεύμα, την συλλογικότητα στην εργασία, στον εργασιακό χώρο.

Άτομα, με τις παραπάνω δεξιότητες, τείνουν να οργανώνουν κατά ένα ιδιαίτερο, οξυδερκή τρόπο τη διαχείριση των συναισθημάτων τους προκειμένου να επιλύουν τα μικρά ή μεγάλα προβλήματα του εργασιακού τους χώρου. Επιλέγουν συνήθως και υιοθετούν μια θετική στάση  που τα βοηθά ώστε να επιδεικνύουν ένα μεγαλύτερο βαθμό ευελιξίας και να διαχειρίζονται καλύτερα τις όποιες ευκαιρίες που θα τους παρουσιασθούν.

Η θετική αυτή στάση είναι απόρροια μια εσωτερικής ιδιοφυούς παρώθησης ώστε να αναπτύξουν την δημιουργική τους σκέψη, μια δεξιότητα που συμβάλει αποφασιστικά στην επίλυση με σωστό τρόπο των προκλήσεων που αντιμετωπίζουν στην καθημερινότητά τους. Αυτή λοιπόν η δημιουργική σκέψη είναι που αποτελεί την ελκυστική ικανότητα του ατόμου να πετυχαίνει πολύ – πολύ θετικά αποτέλεσμα, ακόμα και όταν οι ενδείξεις δεν το ευνοούν.

Επιτέλους, ας ρίξουμε μια ματιά γύρω μας, σίγουρα όλοι μας θα εντοπίσουμε τέτοιες προσωπικότητες. Το θέμα είναι αυτοί που έχουν τα αξιώματα, αυτοί που επιλέγουν, να βρουν εκείνα τα άτομα που:

……………………………« να έχουν μια καρδιά που ποτέ δεν σκληραίνει, έναν χαρακτήρα που ποτέ δεν κουράζει, ένα άγγιγμα που ποτέ δεν πονά….»                                  

Κάρολος Ντίκενς, Βρετανός συγγραφέας

             


Περισσότερα άρθρα από τον Ευάγγελο Γαβρίλη:

ΑΠΟΨΕΙΣ – ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΓΑΒΡΙΛΗΣ


                                                                  

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ