Σχολή Εθνικής Αμύνης, τι συμβαίνει και γιατί;

ΣΕΘΑ

Η Σχολή Εθνικής Αμύνης (ΣΕΘΑ) αποτελεί έναν εκπαιδευτικό φορέα των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων που έχει ως κύριο στόχο την εκπαίδευση στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων, Σωμάτων Ασφαλείας, Διπλωματίας αλλά και του ευρύτερου Δημοσίου Τομέα σε στρατηγικό επίπεδο.
Εδώ και χρόνια γίνονται διαρκείς προσπάθειες για τη βελτίωση της ποιότητας, τον εκσυγχρονισμό και τη διαμόρφωση μιας εκπαιδευτικής διαδικασίας η οποία θα προσδίδει αξία και στρατηγική σκέψη στα στελέχη που φοιτούν στη Σχολή. Χωρίς καμία πρόθεση απαξίωσης των προσπαθειών αυτών, θεωρούμε πως έχει γίνει ένα βήμα μπροστά και δύο βήματα πίσω.
Αρκετά χρόνια πριν, το 2010, το ΓΕΕΘΑ με απόφαση του τότε Α/ΓΕΕΘΑ, ανέπτυξε κόμβο για την υποστήριξη ασκήσεων προσομοίωσης με το μοντέλο Joint Theater Level Simulation (JTLS), μοντέλο προσομοίωσης στρατηγικού και επιχειρησιακού επιπέδου το οποίο διαθέτουν από το 1996 οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις. Κι ενώ ο κόμβος αυτός αναπτύχθηκε μέσα σε δύο μόλις μήνες από το τότε Κέντρο Προσομοίωσης Εθνικής Άμυνας του ΓΕΕΘΑ, δεν έγινε καμία άσκηση και δεν αναπτύχθηκε καμία εκπαιδευτική δραστηριότητα πάνω σ’ αυτό. Συστηματικές αντιδράσεις από την τότε ηγεσία της ΣΕΘΑ αλλά και από αρκετούς άλλους παράγοντες που ανέπτυσσαν τότε “ασκήσεις επί χάρτου” γιατί μόνο αυτές γνώριζαν να κάνουν, ακύρωσαν την προσπάθεια και την έθαψαν.
Σημαντικές προσπάθειες για την αναβάθμιση της Σχολής και τη συνεργασία με Ελληνικά και ξένα Πανεπιστήμια, είχαν ως αποτέλεσμα να θεσμοθετηθούν μεταπτυχιακά προγράμματα τα περισσότερα από τα οποία όμως είχαν οικονομική επιβάρυνση για τα στελέχη – σπουδαστές της ΣΕΘΑ.
Όσον αφορά τις ασκήσεις αλλά και την αξιολόγηση των εκπαιδευομένων καμία σημαντική αλλαγή δεν έχει επέλθει τα τελευταία χρόνια παρά τις συστηματικές προσπάθειες στελεχών που υπηρέτησαν και υπηρετούν στη Σχολή.
Η άσκηση “ΑΘΗΝΑ 2018” διεξήχθη για πρώτη φορά με τη χρήση ενός ηλεκτρονικού περιβάλλοντος Events Management System (EMS) το οποίο εγκατάστησε και παραμετροποίησε εντελώς ΔΩΡΕΑΝ η εταιρεία MSETT Hellas, γεγονός για το οποίο δέχθηκε και τις έγγραφες ευχαριστίες της Διοίκησης της Σχολής.
Η πρόταση για εκτεταμένη συνεργασία της εν λόγω εταιρείας με τη ΣΕΘΑ, χωρίς καμία οικονομική επιβάρυνση για τη Σχολή, δεν απαντήθηκε επισήμως ποτέ, ενώ επίσης οι προτάσεις για εισαγωγή τεχνογνωσίας σε επίπεδο ασκήσεων CAX (Computer Assisted Exercises), μεθοδολογίας πάνω στην οποία ασκείται συστηματικά το Joint Warfare Center του ΝΑΤΟ, δε βρήκαν ανταπόκριση. Το ΓΕΕΘΑ διαθέτει από το 2012 δική του Πάγια Διαταγή για τη σχεδίαση, προετοιμασία και διεξαγωγή τέτοιων ασκήσεων, κάτι που μόνο οι ΗΠΑ και η Ελλάδα διαθέτουν, αλλά η ΣΕΘΑ δε χρησιμοποιεί.
Η συστηματική και πάγια τακτική της ΣΕΘΑ να συνεργάζεται με συγκεκριμένους φορείς για τη διεξαγωγή ασκήσεων κι η επιμονή σε μοντέλα εκπαίδευσης τουλάχιστον 30 ετών πίσω, όπως επίσης και η παντελής έλλειψη δομημένων σεναρίων ολιστικής θεώρησης (Comprehensive Approach) στρατηγικών επιχειρήσεων με σύγχρονες προεκτάσεις (Cyber, Hybrid, Media Operations) στερεί από τα στελέχη τη δυνατότητα να γνωρίσουν αυτούς τους τομείς.
Παράληλα όμως τους στερεί και τη δυναμική να ασχοληθούν με πεδία ενδιαφέροντος που αποτελούν ζητούμενα σήμερα τόσο στο ΝΑΤΟ όσο και σε φιλικές χώρες με τις οποίες η Ελλάδα έχει υπογράψει διμερείς στρατιωτικές συμφωνίες (ΗΑΕ, Αρμενία, Αίγυπτος, Μαυροβούνιο, κλπ.).
Οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις διαθέτουν προσωπικό που μπορεί να κάνει τη διαφορά και υπάρχουν πολλοί φορείς να προσφέρουν πρόθυμα υπηρεσίες χωρίς να επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό (διαφημίζοντας τη δουλειά τους μέσα από τη ΣΕΘΑ) που μπορούν να υποστηρίξουν μια σύγχρονη, πολυδιάστατη και πρωτοποριακή εκπαιδευτική διαδικασία.
Από την άλλη πλευρά, αν η ΣΕΘΑ περάσει σε νέα εποχή αρκετοί είναι εκείνοι που θα ξεβολευτούν και θα χάσουν και χρήμα αλλά και “δόξα”. Αρκετοί τηλεοπτικοί αναλυτές, καθηγητές επιπέδου μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών αλλά και διδάκτορες με περιορισμένο πεδίο έρευνας έχουν κάνει όνομα από τη συμμετοχή τους στις εκπαιδευτικές διαδικασίες της ΣΕΘΑ, με το ανάλογο οικονομικό όφελος, φυσικά.
Ποιος κερδίζει τελικά από τη φοίτηση στη ΣΕΘΑ; Οι εκπαιδευόμενοι ή κάποιος άλλος; Υπάρχει πρόθεση ν΄ανατραπεί το ισχύον καθεστώς; Γιατί η ΣΕΘΑ θεωρείται απαραίτητο προσόν στο Στρατό Ξηράς για να προαχθεί ένας Αξιωματικός στους ανώτατους βαθμούς ενώ δεν ισχύει το ίδιο για τους άλλους Κλάδους των Ενόπλων Δυνάμεων;
Υπάρχουν πολλά που μπορούν να ειπωθούν, να γραφτούν αλλά κυρίως να αποδειχτούν για τη λειτουργία, την εκπαιδευτική δραστηριότητα και τη σημασία της Σχολής Εθνικής Αμύνης. Το ερώτημα είναι τι θέλουμε απ’ αυτή. Μπορεί να θέλουμε αυτό που έχουμε, μπορεί και όχι όμως.
Είναι στο χέρι της πολιτικής και της στρατιωτικής ηγεσίας ν’ αποφασίσει και να πράξει. Σίγουρα πάντως αν θελήσει ν’ αλλάξει πράγματα δε θα είναι μόνη.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ