Συνέντευξη Τ. Ροζολής: Εθνικής σημασίας η συμμετοχή της Εγχώριας Αμυντικής Βιομηχανίας στα εξοπλιστικά

ΡΟΖΟΛΗΣ

Ο Τάσος Ροζολής*, πρόεδρος του Συνδέσμου Ελλήνων Κατασκευαστών Αμυντικού Υλικού (ΣΕΚΠΥ) και Διευθύνων Σύμβουλος της ΑΚΜΩΝ ΑΕ μιλάει στο ArmyNow.gr, για τη θέση που πρέπει να έχει η εγχώρια αμυντική βιομηχανία στα νέα εξοπλιστικά προγράμματα που ανακοίνωσε η κυβέρνηση.

Συνέντευξη στον Γιώργο Μιχαηλάρη

«Στόχος εθνικής σημασίας να υπάρξει η μεγαλύτερη δυνατή συμμετοχή της Εγχώριας Αμυντικής Βιομηχανίας (ΕΑΒΙ) στα εξοπλιστικά προγράμματα» σημειώνει σε συνέντευξή του στο ArmyNow.gr ο Τάσος Ροζολής, πρόεδρος του ΣΕΚΠΥ.

Μιλώντας για τα όσα ανακοινώθηκαν από την κυβέρνηση για το νέο εξοπλιστικό πρόγραμμα το οποίο χαρακτηρίστηκε «μαμούθ», ο Τ. Ροζολής το αξιολογεί ότι «είναι στη σωστή κατεύθυνση» και είναι «ζωτικής σημασίας για την Εγχώρια Αμυντική Βιομηχανία».

Όπως σχολιάζει όμως «μένει πολύς δρόμος για την ουσιαστική επανεκκίνηση των Κρατικών Αμυντικών εταιρειών (όχι πια ως αποκλειστικά Κρατικές). Ταυτόχρονα, επισημαίνει ότι πρέπει να επιταγχυνθούν οι διαδικασίες συνεργασίας ΥΠΕΘΑ – ΕΑΒΙ, αν θέλουμε να υπάρξει ουσιαστική επανεκκίνηση και επαναλαμβάνει το αίτημα του κλάδου για δημιουργία Υφυπουργείου Εγχώριας Αμυντικής Βιομηχανίας και Εξοπλισμών.

Καταλήγοντας και αναφερόμενος σε «αμαρτίες» του κλάδου στο παρελθόν ξεκαθαρίζει ότι «Κυβέρνηση – Ένοπλες Δυνάμεις – Αμυντική Βιομηχανία έχουμε γίνει σοφότεροι και έχουμε πια και τις δικλείδες ασφαλείας αποφυγής παρόμοιων πρακτικών».

Διαβάστε όλα όσα είπε ο Τάσος Ροζολής στη συνέντευξη του  στο ArmyNow.gr

– Ο πρωθυπουργός Κυριακός Μητσοτάκης στην Θεσσαλονίκη ανακοίνωσε ένα φιλόδοξο εξοπλιστικό πρόγραμμα και το σύνδεσε με σχέδιο αναβίωσης της εθνικής αμυντικής βιομηχανίας. Το δε ποσό που ακούγεται χωρίς να είναι επίσημο λέγεται ότι θα φτάσει τα 10 δισεκατομμύρια ευρώ. Πως τα ακούσατε όλα αυτά ως ανακοινώσεις και τι μπορεί να σημαίνει αυτό για την ελληνική αμυντική βιομηχανία συνολικότερα;

– Οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις μετά από δέκα και πλέον έτη εξοπλιστικής απραγίας, έχουν φτάσει όσον αφορά στα οπλικά τους συστήματα, σε κρίσιμο σημείο διαθεσιμότητας αυτών, αλλά χρήζουν και αναγκαίων αναβαθμίσεων και επιλεγμένων νέων αποκτήσεων.

Επομένως, ακούσαμε με ικανοποίηση, όπως πιστεύω και οι περισσότεροι Έλληνες, τις σχετικές ανακοινώσεις του Πρωθυπουργού, οι οποίες δεν οδηγούν σε «άδειασμα των ραφιών του αμυντικού σούπερ μάρκετ», αλλά σε σχεδιασμένη στρατηγική επαναφοράς όλων των συστημάτων σε λειτουργία και όσο δε, αφορά σε προμήθειες, τότε η στρατηγική αυτή θα  προσομοιάζει με «χειρουργικές» κινήσεις απόκτησης οπλικών συστημάτων όπου απαιτείται και όπου θα επιφέρουν το συγκριτικό πλεονέκτημα με τον αντίπαλο. Η σημασία των παραπάνω είναι ζωτική για την Εγχώρια Αμυντική Βιομηχανία γιατί μέσα από τα εξοπλιστικά προγράμματα και με την κατάλληλη στρατηγική θα δημιουργηθούν οι αναγκαίες συνθήκες ανάπτυξης της.

– Είχατε επισημάνει πρόσφατα ότι η ελληνική αμυντική βιομηχανία, χρειάζεται ένα άμεσο restart γιατί διαφορετικά ουδείς μπορεί να εγγυηθεί το μέλλον της. Οι πρόσφατες ανακοινώσεις και οι ενέργειες της κυβέρνησης θεωρείται ότι οδηγούν σε μια τέτοια εξέλιξη;

-Οι ανακοινώσεις της Κυβέρνησης είναι στη σωστή κατεύθυνση. Είναι δε ιδιαίτερα σημαντικό ότι ο ίδιος ο Πρωθυπουργός «πήρε επάνω του» την εξυγίανση των Κρατικών Αμυντικών Βιομηχανιών.

Μένει όμως πολύς δρόμος μέχρι την υλοποίηση των σχεδίων και την ουσιαστική επανεκκίνηση των Κρατικών Αμυντικών εταιρειών (όχι πια ως αποκλειστικά Κρατικές). Μην ξεχνάμε ότι και στο πρόσφατο παρελθόν (περιπτώσεις ΕΛΒΟ, Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και Ελευσίνας) υπήρξαν προσπάθειες ανάταξης τους, με συμμετοχή και Ιδιωτών, Ελλήνων και Ξένων, οι οποίες συνολικά κατέληξαν σε οικτρά αποτελέσματα για τις Κρατικές Εταιρείες. Ελπίζω τα παθήματα να έχουν γίνει μαθήματα και οι λύσεις που θα επιλεγούν να είναι Ξεκάθαρες (αποφυγή μεσοβέζικων λύσεων συνδιαχείρισης Κράτους – Ιδιωτών), Βιώσιμες (οι επενδυτές να έχουν αποδεδειγμένα τη δυνατότητα να «τρέξουν» τις εταιρείες αυτόνομα και όχι να στηρίζουν τα σχέδιά τους αποκλειστικά στις Ελληνικές εξοπλιστικές δαπάνες) και να Προωθούν τις διεθνείς συνεργασίες (μόνο μέσα από συνέργειες και συμμετοχές σε διεθνείς αναπτυξιακές προσπάθειες μπορεί η Ελληνική Αμυντική Βιομηχανία να έχει προοπτική).

-Βλέπετε από τις νέες ανακοινώσεις της κυβέρνησης λόγω και των εξελίξεων με την ανοιχτή επιθετικότητα της Τουρκίας ότι υπάρχει κάποιος νέος σχεδιασμός για την ελληνική αμυντική βιομηχανία; Για να το ρωτήσω απλά: Αλλάξαμε μυαλά μετά από χρόνια λόγω και της κρίσης ή πιστεύεται ότι κινούμαστε ακόμα μια φορά από ανάγκη;

-Είναι σαφές ότι η πρόσφατη Ελληνοτουρκική κρίση επιτάχυνε τις σχετικές εξελίξεις. Όμως ήταν ήδη προφανές ότι έπρεπε να γίνει κάτι άμεσα προκειμένου να αποφευχθούν δυσάρεστες καταστάσεις (πλήρης απαξίωση των Κρατικών εταιρειών και παύση λειτουργίας τους) με επικίνδυνες επιπτώσεις στην Εθνική Άμυνα.

Οι πρόσφατες ανακοινώσεις και εξελίξεις που αφορούν την ΕΛΒΟ, τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, αλλά και την ΕΑΒ και τον Σκαραμαγκά, δημιουργούν δικαιολογημένα αισιοδοξία αναστροφής της τάσης απαξίωσης της Κρατικής Εγχώριας Αμυντικής Βιομηχανίας. Γιατί όπως έχουμε επισημάνει, χωρίς τις μεγάλες μονάδες της μέχρι πρόσφατα Κρατικής Αμυντικής Βιομηχανίας (ΕΑΒ-ΕΛΒΟ-ΕΑΣ-Ναυπηγεία) σε υγιή κατάσταση και λειτουργία, δεν μπορεί να υπάρξει ουσιαστική ανάπτυξη της ΕΑΒΙ (Κρατικής και Ιδιωτικής).

Χρειάζεται όμως να επιταχυνθούν οι ήδη δρομολογημένες διαδικασίες συνεργασίας ΥΠΕΘΑ – ΕΑΒΙ προκειμένου να αρχίσουμε να βλέπουμε αποτελέσματα από αυτές. Το ΣΑΕΤΒ (Συμβούλιο Αμυντικής Έρευνας Τεχνολογίας και Βιομηχανίας) , το βασικό όργανο ανάπτυξης της ΕΑΒΙ, όπως προβλέπει η Εγχώρια Αμυντική Στρατηγική (ΕΑΒΣ), δεν μπορεί να έχει αποτελεσματικότητα αν συνεδριάζει μόνο μία ή δύο φορές το χρόνο.

Αν θέλουμε να υπάρξει επανεκκίνηση της ΕΑΒΙ η συνεργασία Υπουργείου Άμυνας και Εγχώριας Βιομηχανίας πρέπει να είναι συνεχής, θεσμικά κατοχυρωμένη και με μετρήσιμα αποτελέσματα. Η βασική κατά τη γνώμη μας, στρατηγική κίνηση ανάπτυξης της ΕΑΒΙ είναι η δημιουργία Υφυπουργείου Εγχώριας Αμυντικής Βιομηχανίας και Εξοπλισμών αποκλειστικά αρμόδιου για την ανάπτυξη της ΕΑΒΙ.

Δεν είναι τυχαίο, ότι όλες οι χώρες που έχουν ισχυρή Αμυντική Βιομηχανία, συμπεριλαμβανομένης της Τουρκίας, έχουν αντίστοιχες Κυβερνητικές δομές. Δυστυχώς σήμερα στη χώρα μας δεν υπάρχει αντίστοιχη Κυβερνητική δομή, η οποία με όραμα και στρατηγική να είναι αρμόδια για την ανάπτυξη της ΕΑΒΙ. Αντίθετα υπάρχει πολυδιάσπαση, επικάλυψη αρμοδιοτήτων και αφόρητη γραφειοκρατία.

Αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης είναι να πραγματοποιούνται μόνο αποσπασματικές, «πυροσβεστικού» τύπου κινήσεις για επίλυση επειγόντων προβλημάτων της καθημερινότητας χωρίς μακροχρόνιο σχεδιασμό και προοπτική. Η τροποποίηση του Νόμου περί Αμυντικών προμηθειών είναι μια κίνηση προς την σωστή κατεύθυνση και θα επιλύσει επιτέλους χρονίζοντα προβλήματα όσον αφορά στις  αμυντικές προμήθειες, αλλά από μόνη της δεν φτάνει για να αλλάξει την συνολική εικόνα της ΕΑΒΙ.

– Τα 10 δισεκατομμύρια για τα εξοπλιστικά είναι πολλά χρήματα. Θα επιστρέψει κάποιο ποσοστό από αυτά στις ελληνικές επιχειρήσεις για να συμβάλει και στην ανάπτυξη αλλά το σημαντικότερο νομίζω αρκούν μόνο τα χρήματα για να έχουμε αναβίωση της εθνικής αμυντικής βιομηχανίας που είπε ο πρωθυπουργός;

-Είναι Εθνικής σημασίας στόχος να υπάρξει η μεγαλύτερη δυνατή συμμετοχή της Εγχώριας Αμυντικής Βιομηχανίας (ΕΑΒΙ) στα εξοπλιστικά προγράμματα. Αυτό μπορεί και πρέπει να γίνει κυρίως με τους δύο παρακάτω τρόπους:

Α. Ουσιαστική συμμετοχή ή και πλήρης ανάληψη (όπου αυτό είναι εφικτό ) από την ΕΑΒΙ, της
υποστήριξη των νέων αμυντικών συστημάτων σε ολόκληρη το κύκλο επιχειρησιακής τους ζωής. Επισημαίνουμε ότι το κόστος διατήρησης των Οπλικών συστημάτων είναι πολλαπλάσιο της αξίας αγοράς τους (η διατήρηση ενός οπλικού συστήματος σε χρήση για 30 ή 40 χρόνια είναι συνηθισμένη πρακτική διεθνώς, σε αντίθεση με τον πολιτικό τομέα όπου ακόμα και η δεκαετία είναι η εξαίρεση). Είναι εξάλλου απαίτηση που άπτεται της Εθνικής Ασφάλειας της Χώρας, η εξασφάλιση της «Ασφάλειας Εφοδιασμού» των Οπλικών συστημάτων των Ενόπλων Δυνάμεων, ιδιαίτερα σε περιόδους κρίσεων όπως αυτή που πρόσφατα ζήσαμε. Αυτή δε επιτυγχάνεται μόνο όταν παρέχεται από την Εγχώρια Αμυντική Βιομηχανία.

Β. Είσοδος και συμμετοχή των Ελληνικών Αμυντικών Εταιρειών στον ιδιαίτερα «κλειστό κύκλο» προμηθευτών των μεγάλων ξένων κατασκευαστών αμυντικών συστημάτων. Μέσω της συμμετοχής των Ελληνικών εταιρειών στην εφοδιαστική αλυσίδα των ξένων κατασκευαστών μπορεί να διασφαλιστεί ουσιαστικά η βιωσιμότητα τους, ανεξάρτητα και μετά το πέρας των Ελληνικών εξοπλιστικών προγραμμάτων.

Είναι εξάλλου και ο μοναδικός τρόπος να διατηρήσει η Χώρα μας επαφή με τις τελευταίες τεχνολογικές εξελίξεις, από τη στιγμή που δεν διαθέτουμε αντίστοιχα εξελιγμένη αεροδιαστημική κλπ βιομηχανία πολιτικού τύπου. Έτσι κερδίζουμε και το στοίχημα για το Brain Gain.

– Η διεθνής δε πρακτική όσον αφορά στις «επιστροφές» στην Εγχώρια Αμυντική Βιομηχανία, είναι η αξία των επιστροφών αυτών να μην είναι μικρότερη του 30% με 40% της αξίας των εξοπλιστικών.

– Το ζήτημα των εξοπλιστικών στην Ελλάδα κουβαλάει από τα προηγούμενα χρόνια «αμαρτίες». Φοβάστε μήπως δούμε μια επανάληψη των παλαιότερων φαινομένων;

-Χωρίς να είμαστε αφελείς ως προς τις αδυναμίες του ανθρώπινου χαρακτήρα, νομίζω ότι μαζί με το τέλος της οικονομικής κρίσης που ταλάνισε την Ελληνική Κοινωνία έκλεισε ήρθε και το τέλος των σχετικών πρακτικών τουλάχιστον, στην ας μου επιτραπεί η έκφραση,«χυδαία»  έκφανσή τους.

Πιστεύω ότι αυτοί που συμμετέχουμε στις Εξοπλιστικές Διαδικασίες :

Κυβέρνηση – Ένοπλες Δυνάμεις – Αμυντική Βιομηχανία έχουμε γίνει σοφότεροι και έχουμε πια και τις δικλείδες ασφαλείας αποφυγής παρόμοιων πρακτικών στο βαθμό και έκταση του παρελθόντος.

Για να είμαστε δίκαιοι όμως, πρέπει να επισημάνουμε ότι αφενός όλα τα Κράτη της Δύσης πέρασαν από το στάδιο αυτό, αφετέρου όσον αφορά στην Ελλάδα, οι επιλογές των οπλικών συστημάτων ήταν οι καλύτερες δυνατές. Για το λόγο αυτό, μαζί με την αυτοθυσία και αξιοσύνη των στελεχών των ΕΕΔ, αν και έχουμε 10 χρόνια τουλάχιστον να προμηθευτούμε νέα οπλικά συστήματα, μπορέσαμε να αντιμετωπίσουμε με απόλυτη επιτυχία την Τουρκική προκλητικότητα.

 

*Προσωπικά Στοιχεία

  • Ο Τάσος Ροζολής γεννήθηκε το 1964 στην Αθήνα. Είναι παντρεμένος με τρία παιδιά.

Εκπαίδευση

  •  Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Ειδίκευση στην Οικονομική Ανάλυση,1982-
    1986
  • Ελληνικός Στρατός 1986-1988
  • Διαχείριση/Υλοποίηση Προγραμμάτων ΑΩ (Παρακολούθηση Αντισταθμιστικών
    Ωφελημάτων και Προγραμμάτων, Διαχείριση Προγραμμάτων Άμυνας)

Εργασιακή Εμπειρία

  • Marketing Dept. της OLS Ltd.: 1988-2000
  • Managing Director της AKMON S.A. από το 2000
  • Ταμίας στον ΣΕΚΠΥ (Σύνδεσμος Ελλήνων Κατασκευαστών Αμυντικού Υλικού)
    2010-2012
  • Πρόεδρος ΣΕΚΠΥ από το 2012
  • Ο Τάσος Ροζολής διαθέτει 25 χρόνια εμπειρίας στον Τομέα της Ελληνικής
    Αμυντικής Βιομηχανίας, στον τομέα Αμυντικών Προμηθειών, στα Αντισταθμιστικά
    Οφέλη στο Consulting κλπ.
  • Λόγω και της συμμετοχής του στον ΣΕΚΠΥ γνωρίζει σε βάθος τα θέματα της
    Ελληνικής Αμυντικής Βιομηχανίας: Νομοθεσία ΥΕΘΑ συμπεριλαμβανομένων
    κανονισμών/νόμων για τα ΑΩ και τις προμήθειες, τους Έλληνες κατασκευαστές και
    τις δυνατότητές τους, τις ευκαιρίες και τα προβλήματα της Ελληνικής Αμυντικής
    Βιομηχανίας.
  • Επίσης είναι ο Σύνδεσμος με τους αντίστοιχους Νατοϊκούς (NSPA) και
    Ευρωπαϊκούς οργανισμούς (EDA).

Λοιπές Γνώσεις
Γλώσσες: Αγγλικά, Γαλλικά.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ