Υπνχος Κατάρας: «Εκμεταλλευόμαστε το παρελθόν, για να βελτιστοποιήσουμε το παρόν, προσβλέποντας στο μέλλον» – (Β΄ Μέρος)

ΥΠΟΝΑΥΑΡΧΟΣ ΚΑΤΑΡΑΣ ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ ΣΝΔ

Το ArmyNow.gr παρουσιάζει σήμερα το δεύτερο μέρος της ιδιαίτερα ενδιαφέρουσας συνέντευξης με τον Διοικητή της ΣΝΔ Υποναύαρχο Δημήτριο – Ελευθέριο Κατάρα

Ρεπορτάζ: Γιώργος Μιχαηλάρης

Στο πρώτο μέρος της συνέντευξης ο Διοικητής της ΣΝΔ Υποναύαρχος Δημήτριος – Ελευθέριος Κατάρας, αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στην ιστορία, τις παραδόσεις αλλά και την σύγχρονη ρότα που έχει πάρει πλέον η ΣΝΔ με Ακαδημαϊκή και ναυτική εκπαίδευση υψηλού επιπέδου και την ανάγκη να προσελκύσει και ανάλογους υποψήφιους με αγάπη ταυτόχρονα για το Πολεμικό Ναυτικό και τη χώρα.

(ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ΤΟ Α΄ΜΕΡΟΣ ΤΗΣ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗΣ)

Στην συνέχεια της συνέντευξης ο Διοικητής της ΣΝΔ αναφέρεται στην «αποστολή» που έχει η Σχολή να παραδώσει μετά από τέσσερα χρόνια στο Πολεμικό Ναυτικό αλλά και στην Ελλάδα σύγχρονους Αξιωματικούς με ολοκληρωμένη προσωπικότητα με κατάρτιση και την ναυτοσύνη που βρίσκεται μέσα στο αίμα της νέας γενιάς μετά από χιλιάδες χρόνια τώρα. Μιλάει για το πόσο ρόλο παίζει πλέον η τεχνολογία στο ΠΝ αλλά και προσωπικά για την συγκίνηση για έναν Αξιωματικό να επιστρέφει ως στέλεχος στη ΣΝΔ «από εκεί που άρχισαν όλα και που εκεί τελειώνουν όλα» όπως σημειώνει χαρακτηριστικά.

Εφόδια εκπαίδευσης για έναν σύγχρονο Αξιωματικό

Η εκπαίδευση που παρέχεται στη ΣΝΔ είναι φυσικά Ακαδημαϊκή, στρατιωτική και ναυτική, αλλά ταυτόχρονα και έχει μεγάλη σημασία να ενταχθεί σε αυτή και πολιτιστική, κοινωνική και πολιτική μόρφωση.

«Ο κάνε νέος άνθρωπος που μπαίνει εδώ θεωρούμε ότι ξεκινάει από μια ελάχιστη βάση. Λαμβάνουμε ως δεδομένο ότι έχουν όλοι την ίδια προέλευση, δεν κάνουμε τεστ για τις κοινωνικές δεξιότητες του καθενός. Αναλαμβάνουμε λοιπόν να μάθουμε σε όλους πώς να μιλάνε, πώς να συμπεριφέρονται με τις αρχές της κοινωνικότητας και του πολιτισμού. Τους εισάγουμε ταυτόχρονα στα αθλητικά ιδεώδη, γιατί η υγεία του ανθρώπου είναι το ύψιστο αγαθό, με το οποίο ως δεδομένο μπορεί να κάνει οτιδήποτε. Και ο αθλητισμός εμπεριέχει την άμιλλα, αλλά και το προνόμιο να εκπροσωπείς την σχολή σου ανταγωνιζόμενος. Όλα αυτά τα ξεκινάνε από μηδενική βάση. Με την αποφοίτηση όλοι θα φύγουν από εδώ και θα μπορούν να σταθούν στην κοινωνία, στο Ναυτικό, στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό με αξιοπρέπεια» θα σημειώσει ο Διοικητής Υποναύαρχος Δ-Ε. Κατάρας.

Θα περιγράψει στη συνέχεια και τη σημασία του: «Ο Αξιωματικός του Ναυτικού δεν είναι μόνο αυτός που θα ταξιδέψει με το καράβι. Στη σταδιοδρομία του θα κληθεί να εκπροσωπήσει το Πολεμικό Ναυτικό σε δραστηριότητες και εκδηλώσεις εκτός της υπηρεσίας, αλλά επίσης και το σημαντικότερο, θα χρειαστεί να εκπροσωπήσει τη χώρα του και το Ναυτικό στο εξωτερικό, σε Νατοϊκές ή ευρωπαϊκές θέσεις ή σε Πρεσβείες. Δεν επιλέγουμε τους κατάλληλους υποψηφίους, φροντίζουμε στο τέλος οι απόφοιτοι να είναι όλοι κατάλληλοι Αξιωματικοί, ώστε να μπορούν να εκπροσωπήσουν το Ναυτικό και τη χώρα όπου απαιτηθεί».

ΣΝΔ ΔΟΚΙΜΟΙ

Μόρφωση χαρακτήρα και ολοκληρωμένη προσωπικότητα

Στο πώς όμως γίνονται όλοι κατάλληλοι το εξηγεί στην συνέχεια, σημειώνοντας ότι η εκπαίδευση που παρέχεται είναι η βασική, πάνω στην οποία ο Αξιωματικός θα κληθεί να χτίσει με την περαιτέρω εξάσκηση.

«Στο Πολεμικό Ναυτικό μελετούμε, εκπαιδευόμαστε και βελτιωνόμαστε συνεχώς. Η μεγαλύτερη ψευδαίσθηση είναι ότι τελειώνοντας από τη Σχολή και παίρνοντας το ξίφος με την ορκωμοσία, τελείωσαν τα θεωρητικά βάσανα. Συνέχεια παρακολουθούμε ειδικά Σχολεία, πάντα υπάρχει επιπλέον εκπαίδευση και επιμόρφωση των Αξιωματικών, η οποία είναι υποχρεωτική από το ΠΝ. Και δεν αναφέρομαι στην εθελοντική εκπαίδευση με τα μεταπτυχιακά προγράμματα, που μπορεί να κάνει ο καθένας μόνος του, είτε στο πλαίσιο προγραμμάτων του Ναυτικού ή ανεξάρτητα. Εφόσον περάσει λοιπόν όλη αυτή την υποχρεωτική εκπαίδευση με επιτυχία, θα έχει σίγουρα ένα επίπεδο να εκπροσωπήσει τη χώρα του με αξιώσεις».

Βασικές γνώσεις και προσωπικότητα

«Μπαίνουν τα θεμέλια τα τέσσερα αυτά χρόνια, τα οποία δημιουργούν το γόνιμο έδαφος, ώστε να υπάρχει η υποδομή για να στηθούν τα υπόλοιπα. Αυτή είναι η αποστολή μας και αυτή η αποστολή προσαρμόζεται διαρκώς» θα μας πει ο Διοικητής της Σχολής και θα συμπληρώσει: «Η Σχολή που τελείωσα εγώ διαφέρει πολύ από τη σημερινή, η οποία είναι αρκετά πιο απαιτητική ακαδημαϊκά. Καταρχήν έχει πλέον εξάμηνα, ενώ τότε ήταν ένα ενιαίο ακαδημαϊκό έτος, ενώ υπάρχουν πιστωτικές μονάδες, δηλαδή υπάρχει πλήρης ταύτιση με τα ΑΕΙ. Και αυτό είναι η πιο τρανή απόδειξη της προσαρμογής στις νέες απαιτήσεις. Τα δε μαθήματα που γίνονται, ακολουθούν τις επιστημονικές και τεχνολογικές απαιτήσεις που έχουν σχέση με το Πολεμικό Ναυτικό, όπως π.χ. τα ραντάρ, τα ηλεκτρονικά συστήματα, τα συστήματα επικοινωνιών, υπολογιστών κλπ. Προσαρμόζονται και βελτιώνονται συνεχώς».

ΣΧΟΛΗ ΝΑΥΤΙΚΩΝ ΔΟΚΙΜΩΝ

Ναυτοσύνη και νέα γενιά

Δεν αρκεί όμως η Ακαδημαϊκή εκπαίδευση, υπάρχει και η απαίτηση της ναυτοσύνης στο Πολεμικό Ναυτικό και αυτό φροντίζουν να το διατηρούν στο μέγιστο βαθμό, αξιοποιώντας τα νέα προσόντα των παιδιών.

Δεν είναι τυχαίο όπως μας είπε ο Διοικητής, ότι πλέον πολλά από τα παιδιά που πάνε στην ΣΝΔ ασχολούνται ως αθλητές με την ιστιοπλοΐα. Δε θα βρεις όπως παλιά γιό ψαρά ή θαλασσινού. Και αυτό είναι φυσικό, καθώς στην κοινωνία είναι λίγοι πλέον οι επαγγελματίες που ασχολούνται με τη θάλασσα με τον παλιό τρόπο. Η ελληνική κοινωνία έχει ανέβει επίπεδο και οι χειρώνακτες θαλασσινοί δεν υπάρχουν, γιατί η ίδια η κοινωνία δεν τους παράγει.

«Η επαφή και η ενασχόληση του Έλληνα με τη θάλασσα υπάρχει, αλλά σε λίγο πιο υψηλό επίπεδο. Τα νέα παιδιά γνωρίζουν πια ιστιοπλοΐα, θαλάσσια σπορ, όλοι έχουν ταξιδέψει με πλοίο. Παλιότερα υπήρχαν παιδιά ψαράδων, ναυτικών, αλλά και άνθρωποι που δεν είχαν δει καν θάλασσα. Τώρα μεγάλος αριθμός παιδιών είναι γραμμένα σε ναυταθλητικούς ομίλους πλέον και έρχονται ήδη έτοιμα, «ψημένα» με την θάλασσα. Αλλάζει ο τρόπος, το επίπεδο, αλλά η ουσία παραμένει η ίδια:  Είναι στη φύση του Έλληνα η επαφή του με το θαλάσσιο στοιχείο, γιατί νιώθει ότι το μέλλον του είναι στη θάλασσα. Θα έπρεπε όμως όλη η κοινωνία να καταλάβει ότι το μέλλον της Ελλάδας εξαρτάται από την κυριαρχία μας στη θάλασσα. Δυστυχώς οι καιροί το αποδεικνύουν περίτρανα ότι δεν υπάρχει Ελλάδα χωρίς θάλασσα».

ΣΝΔ ΙΣΤΙΟΠΛΟΪΑ

Σύγκριση με άλλες Σχολές Εξωτερικού

Κινούμενη η ΣΝΔ σε ένα διεθνές περιβάλλον, δεν θα μπορούσε να μη γίνει η ερώτηση για τη σύγκρισή της με άλλες αντίστοιχες του εξωτερικού.

«Είμαστε μια πάρα πολύ αξιοσέβαστη Σχολή διεθνώς» τονίζει ξεκάθαρα ο Διοικητής και συμπληρώνει: «Τα 174 χρόνια λειτουργίας της ΣΝΔ είναι αρκετά, ενώ έχουμε πολύ σεβαστή παράδοση 3.000 ετών ως ναυτικό έθνος, το οποίο είναι κάτι αδιαφιλονίκητο. Από πλευράς υποδομών δεν μπορούμε ίσως να συγκριθούμε με κάποιες Σχολές που κατασκευάστηκαν ή ανακαινίστηκαν πριν 10 χρόνια, αλλά δεν είναι αυτό το ζητούμενο. Μπορεί όπως λένε να χτίσεις ένα πλοίο σε πέντε χρόνια, αλλά ναυτική παράδοση και ναυτική ισχύ θέλεις χιλιάδες χρόνια για να τα φτιάξεις.

Θα ήταν άδικη η σύγκριση π.χ. με την Ναυτική Ακαδημία των ΗΠΑ, όπου είναι άλλα τα μεγέθη των οικονομικών της χώρας. Αλλά και συγκρίσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο δεν είναι εύκολες λόγω διαφορετικών συστημάτων. Το Βασιλικό Βρετανικό Ναυτικό για παράδειγμα έχει Σχολή διετούς σχεδόν φοίτησης, ή το Ιταλικό ναυτικό έχει Σχολή διάρκειας πέντε ετών, σε συνεργασία όμως με το Πανεπιστήμιο της Πίζας, δηλαδή η κάθε Σχολή έχει διαφορετική αντίληψη και προσέγγιση. Εμείς είμαστε αυτοτελείς και αυτάρκεις, έχουμε one stop shop όπως λένε, εδώ παρέχουμε τα πάντα, όλα τα είδη των εκπαιδεύσεων, Ακαδημαϊκή, Ναυτική και Στρατιωτική. Και τα κάνουμε όλα χωρίς ελλείψεις και εκπτώσεις.

Τώρα αν κάποιος έχει έναν προσομοιωτή πιο σύγχρονης τεχνολογίας, αυτό μπορεί με μια προμήθεια να καλυφθεί. Επί της παρούσης τα κονδύλια προέχει να πάνε πρώτα στις Μονάδες κρούσεως, για να εξασφαλιστεί η επιχειρησιακή ικανότητα και ενδεχομένως στη συνέχεια να έρθουν και εδώ. Αυτό δεν σημαίνει ότι κάνουμε λιγότερο καλά τη δουλειά μας. Η εκπαίδευση γίνεται πάντα καλά και εμείς εξακολουθούμε να παράγουμε Αξιωματικούς με επαρκείς γνώσεις στην ναυτιλία και  στη ναυτική τέχνη και με το  απαραίτητο επιστημονικό υπόβαθρο. Τώρα αν ο προσομοιωτής διαθέτει ψηφιακό μόνιτορ ή κάτι άλλο, δεν έχει σημασία. Η ναυτιλία είναι μια».

ΣΝΔ ΕΝ ΠΛΩ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Οι προκλήσεις της Τεχνολογίας

Πόσο επηρεάζει όμως η τεχνολογία που τρέχει με γοργούς ρυθμούς την ναυτιλία, όπως επηρεάζει και τα πάντα. Ο Υποναύαρχος Δ-Ε. Κατάρας είναι απόλυτος: «Η ικανότητα του να ταξιδεύεις ασφαλώς στη θάλασσα, δηλαδή η γνώση της ναυτιλίας και η ναυτοσύνη δεν αλλάζει και αυτό μαθαίνουμε εδώ. Η γνώση χρήσης των χαρτών και η κλασική ναυτιλία απαιτείται πάντα, πρέπει να ξέρεις να βρεις τη θέση σου με κάθε τρόπο, ακόμα και με τον παραδοσιακό.

Αυτό που κάνει το Πολεμικό Ναυτικό θα το χωρίσω σε δύο σημεία: Στη δράση σε εποχή ειρήνης και στο κομμάτι δράσης στις επιχειρήσεις.

Κατά την περίοδο της ειρήνης, επανειλημμένως  έχει συμβάλει το Πολεμικό Ναυτικό στο να σώσει ζωές ή να παράσχει βοήθεια. Και αυτό γίνεται αποτελεσματικότατα και σήμερα με τα διαθέσιμα μέσα. Η επιτυχία είναι ότι καταφέραμε ακόμη και μέσα σε δύσκολες στιγμές να υποστηρίξουμε τις απαιτήσεις της πολιτείας, στο να είμαστε αποτρεπτικός παράγοντας για όποιον επιβουλεύεται τα εθνικά μας συμφέροντα, και να υποστηρίξουμε και την κοινωνία και το ρόλο των Ένοπλων Δυνάμεων.

Ας πάμε στο δεύτερο κομμάτι. Στις επιχειρήσεις θα χρειαστεί να αντιμετωπίσεις έναν εχθρό. Πως θα τον αντιμετωπίσεις; Με όπλα. Τα όπλα του ΠΝ δεν υστερούν σε κάτι από τα όπλα συμβατικών δυνάμεων. Ενδεχομένως η τεχνολογική εξέλιξη να κάνει τη δουλειά κάποιων φορέων πιο εύκολη. Δηλαδή μια Φρεγάτα με σύγχρονα συστήματα μπορεί να κάνει κάτι αυτόματα, ενώ μια όχι τόσο σύγχρονη θα απαιτηθεί να το κάνει με περισσότερη διάδραση χειριστή και μηχανήματος. Είναι σαν να λέμε ότι συγκρίνουμε ένα αυτοκίνητο τεχνολογίας 2019, εξοπλισμένο με όλες τις ηλεκτρονικές ευκολίες, με ένα αυτοκίνητο δεκαετίας του 1980. Ένας καλός οδηγός δεν θα έχει πρόβλημα να τα οδηγήσει γρήγορα και ασφαλώς και τα δύο. Εμείς επενδύουμε λοιπόν, στο να κάνουμε καλά τη δουλειά  μας σαν χειριστές και να αξιοποιούμε στο μέγιστο το υλικό το οποίο διαθέτουμε. Είναι βέβαιο ότι ένας καλός χειριστής, αν του δώσεις ένα καλύτερο, ευκολότερο μέσο, θα γίνει ακόμη καλύτερος.

Στη Σχολή, μέσω της βελτιστοποίησης της εκπαίδευσης, στοχεύουμε στο να γίνουμε καλύτεροι στην αξιοποίηση των μέσων που διατίθενται και είναι αναμενόμενο ότι τα μέσα θα βελτιωθούν».

ΣΝΔ ΕΠΑΡΣΗ ΣΗΜΑΙΑΣ

 «Από εδώ ξεκινάνε και εδώ και τελειώνουν όλα»

Η συζήτηση δε θα μπορούσε να κλείσει αν ο Διοικητής της ΣΝΔ δεν αναφερόταν, στο πόσο συγκινητικό είναι για έναν Αξιωματικό να επιστρέφει στο χώρο από τον οποίο ξεκίνησε.

«Όταν ήρθα Διοικητής, είπα στους Δόκιμους ότι έχω νιώσει ακριβώς όπως νιώθετε και εσείς, γιατί πριν από 36 χρόνια είχα περάσει και εγώ σαν εσάς την πύλη της Σχολής. Από εδώ ξεκινάνε και εδώ τελειώνουν όλα. Ξεκινάνε με την είσοδο στη Σχολή, και τελειώνουν όταν εδώ παραδίδει τα καθήκοντά του ο εκάστοτε Αρχηγός ΓΕΝ, έχοντας ολοκληρώσει τη μεγαλύτερη δυνατή καριέρα αξιωματικού του ΠΝ.

Δεν μπορώ να μην σκέφτομαι ότι τα παιδιά αυτά είναι οι αυριανοί ηγέτες, οι αυριανοί Αρχηγοί ΓΕΝ, Αρχηγοί Στόλου και γιατί όχι και ήρωες, είναι αυτοί που θα κινδυνέψουν. Και επειδή δυστυχώς η δουλειά μας είναι επικίνδυνη, αν και το απεύχομαι, οι μελλοντικές απώλειες του ΠΝ σε ειρήνη ή σε πόλεμο, θα είναι από αυτούς τους Δοκίμους», σημειώνει με τη συγκίνηση να εκφράζεται στο πρόσωπό του.

«Μόνο και μόνο που μιλάς με τους ανθρώπους που θα διαμορφώσουν το Πολεμικό Ναυτικό και το μέλλον είναι συγκινητικό. Έχουμε τεράστια ευθύνη απέναντι τους και στην κοινωνία, και φροντίζουμε καθημερινά αυτοί να έχουν τα καλύτερα δυνατά εφόδια. Παρόλο που μερικές φορές αυτός που υφίσταται την εκπαίδευση ή την πίεση, δεν καταλαβαίνει τον σκοπό. Γι’ αυτό το λόγο, η πρόθεσή και η κατεύθυνσή μου είναι, κάθε φορά να εξηγώ γιατί γίνεται κάτι.

Είναι ευχής έργον εάν κάποιος αξιωματικός, είτε ως επιτελής ή ως Διοικητής, μπορέσει να συμβάλει στη διατήρηση της παράδοσης και τη συνέχιση της πορείας της Σχολής προς το μέλλον. Γιατί στη ΣΝΔ εκμεταλλευόμαστε το παρελθόν, για να βελτιστοποιήσουμε το παρόν, προσβλέποντας στο μέλλον».

(ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ΤΟ Α΄ΜΕΡΟΣ ΤΗΣ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗΣ)

 

Το ArmyNow.gr θα παρουσιάσει αύριο και την ναυτική εκπαίδευση στη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων και τα όσα είπε σε συνέντευξή του ο Διευθυντής Ναυτικής Εκπαίδευσης ΣΝΔ Πχος (Μ) Αντώνιος Βαρελάς ΠΝ

 

2 ΣΧΟΛΙΑ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ