Επιτέλους, ας αντιληφθούμε ποιές είναι οι αρμοδιότητες των Υπουργών

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΌΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ

Γράφει ο Στέλιος Φενέκος, Υποναύαρχος ΠΝ ε.α. *

 

Σε μία συνάντησή μου κάποτε με κάποιον Υπουργό Ναυτιλίας, του είχα επισημάνει την αναγκαιότητα να μετέχει το Υπουργείο Ναυτιλίας και με τον Επιχειρησιακό άξονα στο ΚΥΣΕΑ.

Με απορία μου είπε «μα μετέχει ο Υπουργός Ναυτιλίας στο ΚΥΣΕΑ».

Ήταν προφανές ότι δεν είχε περάσει καν από το μυαλό του ότι λόγω του ενιαίου του Ελλαδικού χώρου (Ηπειρωτικού-Νησιωτικού και θαλάσσιου χώρου) υπάρχει απαίτηση επιχειρησιακού συντονισμού και συνέργειας των επιχειρησιακών δράσεων σε όλο τον Ελλαδικό χώρο και υποβάθμιζε το γεγονός ότι η Επιχειρησιακή ευθύνη ανήκει στους Αρχηγούς του κάθε Επιχειρησιακού άξονα (ΓΕΕΘΑ-ΕΛΑΣ-Λιμενικό/Ακτοφυλακή – Πυροσβεστικό Σώμα). ( π.χ. ο Αρχηγός Λιμενικού/Ακτοφυλακής δεν μετέχει στην μόνιμη σύνθεση του ΚΥΣΕΑ, μπορεί φυσικά να κληθεί, αλλά υποβαθμίζεται ο ρόλος του, παρά το μεγεθος της περιοχής ευθύνης του και των καθημερινών κρίσεων που αντιμετωπίζει)

Δυστυχώς υπάρχει μία εσφαλμένη αντίληψη διάσπαρτη στην κοινωνία, που οι Πολιτικοί την εκμεταλλεύονται όταν τους συμφέρει κατά περίπτωση (εαν η επιχειρησιακή δράση είναι επιτυχής), ότι ο έχων την Πολιτική  Ευθύνη (Υπουργός είτε Υφυπουργός) έχει και επιχειρησιακές συντονιστικές αρμοδιότητες, αφού όπως μας είπε και ο κος Χρυσοχοϊδης έφθασε σε σημείο να κρατάει και μάνικες πέραν του επιχειρησιακού συντονισμού που έκανε ο ίδιος.

Ας τα ξεκαθαρίσουμε λοιπόν:

Οι Υπουργοί και Υφυπουργοί ως γενική αρχή έχουν την πολιτική ευθύνη για τις δραστηριότητες του Υπουργείου τους.

Τα διοικητικά ζητήματα οργάνωσης-στελέχωσης και λειτουργίας του Επιχειρησιακού κλάδου και οι Επιχειρησιακές δράσεις του, που καθορίζονται με νόμο του κράτους, αποτελούν ευθύνη του αρχηγού του κάθε Επιχειρησιακού κλάδου.

Παράδοξα ΠΛΗΝ ΕΝΟΣ, όσον αφορά τις διοικητικές αρμοδιότητες:

Του Υπουργού Αμύνης για τις Ε.Δ..

Και αυτό ξεκίνησε το 2010 αμέσως μετά την σύγκρουσή μου με τον τότε Υπουργό Άμυνας κ. Βενιζέλο, ο οποίος ήθελε να με τιμωρήσει για την αντίδρασή μου προς αυτόν (απείθεια την ονόμασε) και δεν μπορούσε να το κάνει, λόγω ακριβώς ότι δεν είχε διοικητικές αρμοδιότητες.

Τι έκανε τότε λοιπόν ο νομικός Υπουργός, ο οποίος χρησιμοποιεί τις νομικές γνώσεις του για να νομιμοποιεί τις παράδοξες πράξεις του;

Πέρασε τροπολογία στον νόμο και ανέλαβε και την Διοίκηση των Ε.Δ. λες και είναι αρχιστράτηγος:  «Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας (ΥΕΘΑ), ως πολιτικός προϊστάμενος του ΥΠΕΘΑ, είναι ο υπεύθυνος έναντι της Κυβέρνησης για τη διοίκηση και τον έλεγχο των Ενόπλων Δυνάμεων». Προσέξτε έντεχνη και επιδεχόμενη ερμηνειών κατά βούληση διατύπωση και κάνετε σύγκριση έναντι των άλλων Υπουργείων

Όλοι οι άλλοι Υπουργοί έχοντες την πολιτική ευθύνη των Υπουργείων τους «…χαράσσουν την πολιτική δημόσιας τάξης, στο πλαίσιο της κυβερνητικής πολιτικής και κατευθύνουν, εποπτεύουν, συντονίζουν και ελέγχουν τη δράση των Σωμάτων και Υπηρεσιών του Υπουργείου τους .»

Δεν Διοικούν!!! Διοικούν οι Αρχηγοί των κλάδων, επί τη βάσει νόμου που ρυθμίζει τα οργανωτικά κάθε κλάδου και τους αναθέτει την διοίκηση  – οργάνωση  και επιχειρησιακή δράση των κλάδων τους.

Αναφέρω όλα αυτά, γιατί μετά την τοποθέτηση ως Υπουργού Προστασίας του Πολίτη του κ. Στυλιανίδη, πολλά κιλά μελάνι χύθηκαν χωρίς λόγο, από αδιάβαστους και βιαστικούς συγγραφείς που δεν αντιλαμβάνονται ότι ο κ. Στυλιανίδης ΔΕΝ ΕΧΕΙ Διοικητικές ούτε επιχειρησιακές αρμοδιότητες.

Και ότι ο λόγος που τον τοποθέτησε ο κος Μητσοτάκης είναι προφανής, πέραν της επιτυχούς ενασχόλησής του με τα ζητήματα Πολιτικής Προστασίας της ΕΕ ως επίτροπος.

Επειδή η Πολιτική προστασία στην Ελλάδα θέλει εκ βάθρων αναδιοργάνωση, (λόγω των μεγάλων απαιτήσεων που ενσκήπτουν όχι μόνο λόγω των περιβαλλοντικών μεταβολών και της επερχόμενης δριμύτητας των καιρικών φαινομένων αλλά και της μεγάλης αστικοποίησης και της ανάγκης αποκατάστασης των ήδη καμένων περιοχών) και κυρίως νέες σύγχρονες υποδομές και μέσα (αεροσκάφη και Ε/Π κατάσβεσης και επιτήρησης, οχήματα, συστήματα έγκαιρης προειδοποίησης,  δορυφορικές κατοπτεύσεις, δεξαμενές και εκτεταμένα δίκτυα, σύγχρονο κέντρο επιχειρήσεων,  σταθμούς επιτήρησης, μηχανήματα διάνοιξης ζωνών, νέα οχήματα και  σύγχρονο ατομικό εξοπλισμό των πυροσβεστών κλπ). Και όλα αυτά χρειάζονται χρηματοδότηση.

Ο κ. Στυλιανίδης μέσα στα καθήκοντά του χάραξης πολιτικής και εποπτείας των κλάδων του Υπουργείου του, εκτιμώ ότι είναι από τους καταλληλότερους που γνωρίζουν πως να βρουν και να αξιοποιήσουν τα κατάλληλα κονδύλια που υπάρχουν στην ΕΕ και απαιτούνται για να χρηματοδοτηθεί αυτό το τεράστιο κοστοβόρο έργο.

Η συμπληρωματικότητα των ικανοτήτων του κ. Στυλιανίδη με του κ. Τουρνά είναι δίνει την ελπίδα  ότι σε επίπεδο Πολιτικής,  εξεύρεσης πόρων και χρηματοδότησης κρίσιμων υποδομών, σχεδιασμού,  οργάνωσης χώρου και κλάδων, ενοποίησης του Ελλαδικού χώρου (με συγκεντρωτικές αλλά και αποκεντρωμένες λειτουργίες όπου είναι διοικητικά και επιχειρησιακά αναγκαίο), συντονισμού και λειτουργίας, η Πολιτική Προστασία θα αποκτήσει τον σημαντικό ρόλο που πρέπει να έχει στην χώρα μας, στην ζωή και στην ασφάλειά μας πλέον.

*Ο Υποναύαρχος Π.Ν. ε.α., πρόεδρος της Κοινωνίας Αξιών, έχει σπουδάσει Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική (Ελλάδα), Εξωτ. Πολιτική, Στρατηγική και Λήψη Αποφάσεων ( ΗΠΑ), χειρισμό κρίσεων (Αγγλία). Ως Διευθυντής Διεθνών Σχέσεων και Αμυντικής Πολιτικής και Αν. Εθνικός Αντιπρόσωπος ΣΕ/ΝΑΤΟ, εκπροσώπησε τη χώρα μας στο ΝΑΤΟ – ΕΕ

 

*Αναδημοσίευση ανάρτησης στο facebok

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ