Η παράκαμψη των Στενών του Βοσπόρου αυξάνει τη γεωπολιτική αξία της Αλεξανδρούπολης (SEA2SEA)

ΓΕΩΠΟΛΙΤΙΚΗ ΣΗΜΑΣΙΑ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ

Γράφει ο Κωνσταντίνος Κούσαντας, Αντιστράτηγος ε.α. , MA στην Διεθνή Ασφάλεια (Plymouth) και Διεθνείς Σχέσεις (Brussels).*

Το σχέδιο παράκαμψης των Στενών του Βοσπόρου είναι σε εξέλιξη καθώς η ΕΡΓΟΣΕ  προωθεί την στρατηγικής σημασίας για την χώρα σιδηροδρομική κατασκευή Αλεξανδρούπολης – Ορμένιο –  Μπουργκάζ – Βάρνα – Ρούσσε  που επιτρέπει τη σύνδεση κύριων λιμένων στην Ελλάδα και Βουλγαρία.

Ο προϋπολογισμός δημοπράτησης του έργου, ανέρχεται σε 1,33 δις € για την κατασκευή της αναβάθμισης της υφιστάμενης μονής σιδηροδρομικής γραμμής Αλεξανδρούπολης – Ορμένιου – Ελληνοβουλγαρικά Σύνορα  μήκους 176 χιλιομέτρων σε διπλή γραμμή.

Το project sea2sea θα αντλήσει χρηματοδότηση μέσω ευρωπαϊκών προγραμμάτων, όπως το Connecting Europe Facility (CEF) και θα εξασφαλίσει δάνεια από την ETEπ.  Στον διαγωνισμό αυτόν έχουν υποβάλει ενδιαφέρον ήδη τρείς μεγάλες κοινοπραξίες, ΑΒΑΞ – ALSTOM, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – INTRAKAT και ΕΛΛΑΚΤΩΡ – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ.

Στην πρώτη φάση θα υλοποιηθεί η διασύνδεση της Αλεξανδρούπολης με την Φιλιππούπολη που θα είναι και το κύριο τμήμα του σιδηροδρομικού δικτύου. Στη δεύτερη θα γίνει η διασύνδεση με το Μπουργκάς, ώστε να αρχίσει η λειτουργία της παράκαμψης Βοσπόρου. Στην τρίτη θα ενταχθεί το λιμάνι της Βάρνας και στο τέταρτη το παραδουνάβιο λιμάνι του Ρούσε καθώς και το λιμάνι της Καβάλας.

Το sea2sea έχει τεθεί στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος των ΗΠΑ, λόγω της σύνδεσης του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης, του οποίου ο γεωστρατηγικός ρόλος δίνει την δυνατότητα συνδυασμένων μεταφορών από / προς τα Βαλκάνια και την Ανατολική Ευρώπη.

Ο λιμένας της Αλεξανδρούπολης  βρίσκεται στην 2η φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας και μέχρι το τέλος Μαΐου 2022  αναμένεται να αναδειχθεί ο ανάδοχος, ενώ μέχρι το τέλος του 2022 θα έχει ολοκληρωθεί η αλλαγή του ιδιοκτησιακού καθεστώτος του.

Οι μεταφορές Αλεξανδρούπολης – Μπουργκάζ – Βάρνα  με σιδηρόδρομο by pass σε σύγκριση με τα στενά του Βοσπόρου θα μειώσει το κόστος στην μισή αξία  ενώ το κέρδος χρόνου από  2 μέρες με εμπορικό πλοίο θα πέσει στις 6 ώρες με το τραίνο.

Εκτιμάται ότι ο συνδυασμός του sea2sea  και του Λιμένα Αλεξανδρούπολης θα συμβάλει στην:

1.   Ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής όλου του Έβρου με τον νέο αναπτυξιακό νόμο που προβλέπει επιδοτήσεις και ενισχύσεις ιδιωτικών επενδύσεων μέχρι 70%.

2.   Δημιουργία περισσότερων θέσεων εργασίας του Νομού Έβρου και κυρίως της Αλεξανδρούπολης.

3.   Δραστηριοποίηση ενδιάμεσων περιοχών μεταξύ Αλεξανδρούπολης και Ορμένιου.

4.   Ανάπτυξη μαζικών και στρατηγικών μεταφορών σε συνδυασμό με το εξαιρετικό οδικό δίκτυο και το σύγχρονο διεθνές αεροδρόμιο.


Περισσότερα άρθρα από τον Κωνσταντίνο Κούσαντα:

ΑΠΟΨΕΙΣ – ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΟΥΣΑΝΤΑΣ


 

*Ο Αντιστράτηγος εα Κούσαντας Κωνσταντίνος είναι κάτοχος δύο μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών στην Διεθνή Ασφάλεια (Plymouth), Διεθνείς Σχέσεις (Brussels) και έχει τελειώσει το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Δημοκρίτειου Πανεπιστήμιου Θράκης. Έχει υπηρετήσει στο ΝATOϊκό Στρατηγείο Ταχείας Επεμβάσεως στην Ισπανία – Βαλένθια ως Βοηθός Επιτελάρχη και ήταν εκπρόσωπος του ΓΕΣ στο ΝΑΤΟ Training Group.

armynow.gr google news

1 ΣΧΟΛΙΟ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ