Τι προβλέπει η ελληνική νομοθεσία για τη διάθεση στρατιωτικού υλικού σε τρίτες χώρες

ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΟΣ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΟΥΚΡΑΝΙΑ

Γράφει ο Στέλιος Φενέκος, Υποναύαρχος ΠΝ ε.α.

 

Σε συνέντευξή μου στο OPEN tv με την Φαίη Μαυραγάνη αλλά και σε άλλες που έδωσα τις τελευταίες ημέρες, υποστήριξα ότι η διάθεση/πώληση πολεμικού υλικού σε ξένη χώρα, θα πρέπει να έχει την έγκριση του κοινοβουλίου.

Δυστυχώς αυτό που βλέπουμε είναι η απαξίωση του κοινοβουλίου από ΟΛΕΣ τις κυβερνήσεις όταν έχουν ζητήματα για τα οποία μπορεί να συναντήσουν σημαντικές αντιδράσεις απαξιώνουν το κοινοβούλιο και τις αρμόδιες κοινοβουλευτικές επιτροπές, και καταφεύγουν σε κυβερνητικά όργανα μόνο, σε Προεδρικά Διατάγματα  είτε σε Υπουργικές αποφάσεις.

Είναι προς όφελος της Δημοκρατίας και των θεσμών η κοινοβουλευτική διαδικασία και τήρησή της όσο δύσκολα και να είναι τα ζητήματα.

Και από εκεί αντλεί την νομιμοποίησή της η κυβέρνηση,

Το ίδιο υποστήριζα και παλαιότερα με τα βλήματα που δώσαμε στην Σαουδική Αραβία και τα χρησιμοποίησε για να βομβαρδίζει αμάχους στην Υεμένη και τις 2 συστοιχίες  Πάτριοτ επίσης στην Σαουδική Αραβία, με το σκάνδαλο των χρημάτων που κατέθεσαν οι Σαουδάραβες σε ιδιωτική εταιρεία, όπως αποκάλυψε ο πρέσβης μας στην Σαουδική Αραβία.

Το αντίστοιχο εδάφιο του νόμου που το προβλέπει:

Άρθρο 166 του Ν 4781/21

Αξιοποίηση μη επιχειρησιακά αναγκαίου στρατιωτικού εξοπλισμού – Αντικατάσταση του άρθρου 107 του ν. 3978/2011

Στο άρθρο 107 του ν. 3978/2011 (Α’ 137) τροποποιούνται οι παρ. 1 έως 6, προστίθενται παρ. 7 έως 9 και το άρθρο διαμορφώνεται ως εξής:

“Άρθρο 107 Αξιοποίηση μη επιχειρησιακά αναγκαίου στρατιωτικού εξοπλισμού”

  1. Στρατιωτικός εξοπλισμός ο οποίος χαρακτηρίζεται ως εύχρηστος και μη επιχειρησιακά αναγκαίος, με απόφαση του ΣΑΓΕ, η οποία εκδίδεται ύστερα από εισήγηση του Ανώτατου Συμβουλίου του οικείου Κλάδου, μπορεί να διατίθεται προς πώληση, ανταλλαγή ή χρηματοδοτική μίσθωση.
  1. Για τον χαρακτηρισμό στρατιωτικού εξοπλισμού ως εύχρηστου και μη επιχειρησιακά αναγκαίου λαμβάνονται υπόψη κυρίως:

α) η ισχύουσα Δομή Δυνάμεων,

β) η πορεία υλοποίησης του ΜΠΑΕ και του ΚΠΣΣΕ και η διαμορφούμενη δημοσιονομική συγκυρία,

γ) οι επιχειρησιακές δυνατότητες και οι στόχοι που εξυπηρετεί ο εξοπλισμός αυτός, καθώς και οι ικανότητες εναλλακτικών ήδη κατεχόμενων εξοπλισμών να υλοποιήσουν τους ίδιους στόχους,

δ) η εκτίμηση της δυνατότητας συνέχισης διατήρησης και απρόσκοπτης τεχνικό-εφοδιαστικής υποστήριξης των κατεχόμενων εξοπλισμών,

ε) τα επιχειρησιακά πλεονεκτήματα που εξασφαλίζουν στρατιωτικοί εξοπλισμοί νέας τεχνολογίας, τα οποία υπαγορεύουν την αντικατάσταση των υπαρχόντων στρατιωτικών εξοπλισμών.

  1. Για την έγκριση της διάθεσης του ανωτέρω εξοπλισμού, την ακολουθητέα διαδικασία για την αξιοποίησή του σύμφωνα με την παρ. 5 και τον καθορισμό του ελάχιστου αποδεκτού ανταλλάγματος εκδίδεται απόφαση του αρμόδιου οργάνου του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, ύστερα από εισήγηση του Ανώτατου Συμβουλίου του οικείου Κλάδου και γνώμη της αρμόδιας Κοινοβουλευτικής Επιτροπής. Με την ίδια απόφαση καθορίζονται επίσης οι ειδικοί όροι που διέπουν τη σύναψη και εκτέλεση των απαιτούμενων συμβάσεων. Η απόφαση του πρώτου εδαφίου εισάγεται υποχρεωτικά στο ΚΥΣΕΑ για έγκριση, εφόσον αφορά σε αξιοποίηση στρατιωτικού εξοπλισμού μέσω διακρατικής συμφωνίας ή συμβάσεων που συνάπτονται δυνάμει ειδικών διαδικαστικών κανόνων διεθνών οργανισμών, και, δυνητικά, σε κάθε άλλη περίπτωση. Τα έσοδα που προκύπτουν από την αξιοποίηση του ανωτέρω εξοπλισμού εγγράφονται στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας πλέον του ανώτατου ορίου των πιστώσεών του και χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για την κάλυψη των εξοπλιστικών αναγκών του Γενικού Επιτελείου στο οποίο ανήκει ο αξιοποιούμενος εξοπλισμός.

 


Περισσότερα άρθρα από το Στέλιο Φενέκο:

ΑΠΟΨΕΙΣ – ΣΤΕΛΙΟΣ ΦΕΝΕΚΟΣ


 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ