Έτσι καταρρίφθηκε το "αόρατο" αμερικανικό F-117 από τους Σέρβους

Σαν σήμερα, στις 27 Μαρτίου 1999, το σερβικό αντιεροπορικό πυροβολικό καταρρίπτει ένα αμερικανικό «αόρατο» αεροπλάνου τύπου F-117 κατά τη διάρκεια των νατοϊκών βομβαρδισμών στη Γιουγκοσλαβία. 

Μετάφραση – απόδοση : Αναστάσιος Μητρόπουλος, Συνταγματάρχης ε.α.

Στις 27 Μαρτίου 1999, κατά τη διάρκεια των νατοίκών βομβαρδισμών στη Γιουγκοσλαβία, η αμερικανική αεροπορία υπέστη ένα σοβαρό πλήγμα, τόσο επιχειρησιακό, όσο και κύρους, καθώς οι Σέρβοι κατέρριψαν με αντιαεροπορικό πύραυλο, ένα βομβαρδιστικό αεροσκάφος  Lockheed F-117 Nighthawk “stealth” , το οποίο φημιζόταν ως το αόρατο βομβαρδιστικό.
Η κατάρριψη έγινε 45 χλμ ΒΔ του Βελιγραδίου, σε απόσταση 30 χλμ από τα σύνορα της Σερβίας με τη Βοσνία-Ερζεγοβίνη. Ο πιλότος πρόλαβε να εκτιναχθεί από το αεροσκάφος και περισυλλέγη  αργότερα από Νατοϊκή Μονάδα Έρευνας & Διάσωσης.

Το σημείο κατάρριψης του F-117, κοντά στην πόλη Ruma της Σερβίας.

Η μαρτυρία του Σέρβου Αντισυνταγματάρχη που κατέρριψε το F-117

Σύμφωνα με μαρτυρία του Σέρβου Αντισυνταγματάρχη Ντοργε Ανιτσιτς της 3ης Πυροβολαρχίας της 250ης Ταξιαρχίας Αντιαεροπορικού Πυροβολικού που κατέρριψε το F-117, στις 08.15 τοπική ώρα, τα σερβικά ραντάρ  εντόπισαν το F-117 από απόσταση 23 χλμ.
Τα σερβικά Α/Α συστήματα άνοιξαν για μόλις 17 δευτερόλεπτα ώστε να μην εντοπιστούν από τα αμερικανικά συστήματα καταστολής αεράμυνας.  Το F-117 εντοπίστηκε τη στιγμή που άνοιξαν οι θύρες απόρριψης των βομβών, με αποτέλεσμα το αμερικανικό αεροσκάφος να δώσει εκείνη τη στιγμή το στίγμα του στο ραντάρ.
Τότε εκτοξεύτηκαν δύο πύραυλοι από το ρωσικής κατασκευής Α/Α πυραυλικό σύστημα S-125 , ένας εκ των οποίων έπληξε το αεροσκάφος.
Το 2005 ο Σέρβος Συνταγματάρχης Ζλοταν Ντανι αποκάλυψε ότι οι Σέρβοι είχαν κάνει τροποποιήσεις στο παλαιάς τεχνολογίας ρωσικό ραντάρ του συστήματος, ώστε να χρησιμοποιεί υψηλότερα μήκη κύματος, με αποτέλεσμα να μπορέσει να εντοπίσει και να εγκλωβίσει το F-117.
Επιπλέον, οι Σέρβοι είχαν αποκρυπτογραφήσει κάποια αμερικανικά συστήματα επικοινωνιών, γεγονός το οποίο τους βοήθησε να αναπτύξουν τις αντιαεροπορικές συστοιχίες τους σε κατάλληλες θέσεις.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η 250η Ταξιαρχία Αντιαεροπορικού Πυροβολικού που κατέρριψε το F-117, δύο μήνες αργότερα κατέρριψε και ένα αμερικανικό F-16.

Η μαρτυρία του πιλότου του F-117

Ο Αμερικανός πιλότος του F-117, Αντισμήναρχος  Ντάρελ Πάτρικ, κατά την περιγραφή του συμβάντος που έδωσε μετέπειτα, δήλωσε ότι είδε ξαφνικά δύο πυραύλους να εμφανίζονται μέσα από το στρώμα της χαμηλής νέφωσης  και να κατευθύνονται προς το αεροσκάφος του. Ο πρώτος πύραυλος πέρασε πάνω από το αεροσκάφος, χωρίς να εκραγεί, αλλά ο δεύτερος πυροδοτήθηκε με αποτέλεσμα να προκαλέσει σοβαρή ζημιά στο αεροσκάφος και να τεθεί εκτός ελέγχου. Η έκρηξη ήταν αρκετά μεγάλη ώστε να εντοπιστεί από ένα αμερικανικό αεροσκάφος ανεφοδιασμού KC-135 Stratotanker το οποίο πετούσε εκείνη τη στιγμή πάνω από τη Βοσνία, κοντά στα σύνορα με τη Σερβία.
Αν και ο πιλότος υπεβλήθη σε μεγάλες πιέσεις “g” λόγω της πτώσης του αεροσκάφους, κατάφερε να χρησιμοποιήσει το εκτινασσόμενο κάθισμα, και να προσγειωθεί στο έδαφος. Είναι αξιοσημείωτο ότι ο πιλότος χρησιμοποίησε τον φορητό “ασύρματο επιβίωσης” για να εκπέμψει σήμα κινδύνου, όχι αφού προσγειώθηκε στο έδαφος, αλλά κατά τη διάρκεια πτήσης του με το αλεξίπτωτο, σε αντίθεση με τους κανόνες εκπαίδευσης. Με αυτό τον τρόπο όμως πέτυχε το καλύτερο δυνατό βεληνεκές και επικοινώνησε με το αεροσκάφος KC-135 το οποίο είχε ήδη εντοπίσει την έκρηξη.
Ο πιλότος αμέσως μετά την προσγείωσή του, έκανε αμέσως απόκρυψη σε ένα χαντάκι αποστράγγισης το οποίο είχε εντοπίσει κατά τη διάρκεια της πτώσης του με το αλεξίπτωτο. Η θέση αυτή ήταν σε απόσταση ενός μιλίου από το σημείο συντριβής του F-117 και αμέσως στη γύρω περιοχή ξεκίνησε μια μεγάλη έρευνα του σερβικού στρατού, της αστυνομίας αλλά και κατοίκων της περιοχής, χωρίς όμως να καταφέρουν να τον εντοπίσουν.
Οκτώ ώρες αργότερα,  Μονάδα Έρευνας & Διάσωσης της Αμερικανικής Πολεμικής Αεροπορίας με ένα ελικόπτερο Sikorsky MH-53, τον εντόπισε και τον περισυνέλλεξε.

Σερβική αφίσα που διακωμωδεί την κατάρριψη του F-117 γράφοντας: 

“Συγνώμη, δε γνωρίζαμε ότι ήταν αόρατο. Χαιρετισμούς από τη Σερβία”

Το μεγαλύτερο πλήγμα για τους Αμερικανούς δεν ήταν τόσο αυτή καθαυτή η κατάρριψη του F-117, όσο το γεγονός ότι -όπως έχει διαρρεύσει- κάποια κομμάτια από τα συντρίμμια του αεροσκάφους στάλθηκαν στη Ρωσία και στην Κίνα, με αποτέλεσμα τη διαρροή σημαντικών πληροφοριών της τεχνολογίας stealth.

Τα αεροσκάφη  F-117A αναπτύχθηκαν τη δεκαετία του 1970s και εισήλθαν στην υπηρεσία το 1983, ενώ η επίσημη “αποκάλυψή” τους έγινε το 1983. Η πρώτη πολεμική τους αποστολή έγινε το 1988 στον Παναμά, ενώ αποσύρθηκαν επίσημα από την ενεργό υπηρεσία το 2008.
Κάθισμα πιλότου, πτέρυγα και θόλος από το F117, όπως εκτείθενται στο Σερβικό Μουσείο Αεροπορίας στο Βελιγράδι

 

Αντιαεροπορικό πυραυλικό σύστημα S-125

Το S-125 Neva/Pechora (κωδική ονομασία ΝΑΤΟ:  SA-3 Goa) είναι ένα ρωσικής κατασκευής αντιαεροπορικό πυραυλικό σύστημα, το οποίο κατασκευάστηκε για να συμπληρώσει τα Α/Α συστήματα S-25 και S-75.
Αν και έχει μικρότερο δραστικό βεληνεκές και χαμηλότερο ύψος εμπλοκής στόχου, η αρχιτεκτονική του το καθιστά πιο αποτελεσματικό για ευέλικτους στόχους και είναι και  πιο ανθεκτικό σε συστήματα αντιμέτρων ECM από τα S-75.   Οι κατευθυνόμενοι πύραυλοι 5V24 (V-600) αναπτύσσουν ταχύτητα 3 – 3,5 Mach και κινούνται με κινητήρα στερεών καυσίμων.
Η ναυτική έκδοση του συστήματος ονομάζεται  M-1 Volna (Κωδική ονομασία ΝΑΤΟ: SA-N-1 Goa).

Α/Α πυραυλικό σύστημα S-125, της 250ης Ταξιαρχίας Αντιεροπορικού Πυροβολικού που κατέρριψε το F-117.
Α/Α πυραυλικό σύστημα S-125, επί οχήματος
Πηγή πληροφοριών: Μετάφραση από το σύνδεσμο: 

1999 F-117A shootdown- en.wikipedia.org

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ