F-117 : Πού βρίσκονται σήμερα τα θρυλικά stealth αεροσκάφη;

f-117 που βρισκονται σημερα

Γράφει ο  Αναστάσιος Μητρόπουλος, Συνταγματάρχης ε.α.

 

Το F-117 Nighthawk είναι ένα μονοθέσιο δικινητήριο αεροσκάφος τεχνολογίας stealth  κατασκευασμένο από την εταιρεία Lockheed (τώρα Lockheed Martin).

H πρώτη του πτήση πραγματοποιήθηκε στις 18 Ιουνίου 1981 και από τις  22 Απριλίου 2008 το αεροπλάνο έχει τυπικά αποσυρθεί από την ενεργό υπηρεσία, αφού το Κογκρέσο αποφάσισε την αντικατάστασή του από τα F-22 και F-35.

Η απόφαση αφορούσε την απόσυρση συνολικά 52 εναπομεινάντων F-117, αλλά συγχρόνως θα έπρεπε να διατηρούνται συντηρημένα και  ικανά για πτήση, εφόσον θα παρουσιαζόταν ανάγκη ανάκλησής τους στην υπηρεσία, σε περίπτωση ενός “υψηλών απαιτήσεων πολέμου”.

Τα αεροσκάφη F-117 Nighthawk  είναι σήμερα τεχνικά κατηγοριοποιημένα ως «σε αποθήκευση / ικανά για πτήση» και  τα εναπομείναντα 52 αεροσκάφη έχουν αποσυρθεί στη Νεβάδα,  ενώ η αμερικανική Πολεμική Αεροπορία έχει αρχίσει εδώ και χρόνια να παροπλίζει και να αποσύρει σταδιακά  τα αεροσκάφη αυτά.

Αν και τα αεροσκάφη F-117 δε είναι ταξινομημένα πλέον ως  επιχειρησιακά υπάρχουν περιπτώσεις που θεάθηκαν να πετούν τα τελευταία χρόνια πάνω από την έρημο της Νεβάδα. Οι περιπτώσεις αυτές εικάζεται ότι αφορούσαν κάποιες εκπαιδευτικές πτήσεις,  δοκιμές ραντάρ για τον εντοπισμό stealth αεροσκαφών ή και δοκιμές νέων αισθητήρων τεχνολογίας stealth.

Στο παρακάτω βίντεο, φαίνεται ένα αεροσκάφος F-117A να πετά σε ύψος 200 ποδών πάνω από κοιλάδα Panamint της Καλιφόρνια:

 

Η ιστορία του F117 Nighthawk

Το αεροσκάφος F-117 Nighthawk είναι ευρέως γνωστό λόγω της τεχνολογίας stealth με την οποία και είχε κατασκευαστεί. Ήταν το πρώτο αεροπλάνο της πρώτης γενιάς stealth. Το βασικό χαρακτηριστικό του αεροπλάνου ήταν ότι μείωνε το στίγμα που έστελνε στα αντίπαλα ραντάρ, με αποτέλεσμα να είναι δύσκολο να εντοπιστεί.

Σημαντικό ρόλο στις ικανότητες stealth έπαιξε ο σχεδιασμός του, ο οποίος αποτελείται από πολλές αμβλείες γωνίες και έτσι προκαλούσαν διάθλαση στο ίχνος του ραντάρ ενώ και η τοποθέτηση των κινητήρων πάνω από τα φτερά μείωνε τις αντανακλάσεις. Άλλο ένα χαρακτηριστικό είναι η μεγάλη απορροφητικότητα που είχε λόγω της χρήσης ειδικών υλικών και επιστρώσεων.

Αυτά τα χαρακτηριστικά πρόσφεραν στο αεροσκάφος ενα μεγάλο πλεονέκτημα αν και αεροδυναμικά το καθιστούσαν αρκετά ασταθές. Αυτό και το μεγάλο κόστος συντήρησης του αεροσκάφους το οδήγησαν στην απόσυρση το 2008.

Η πρώτη αποστολή του F-117 Nighthawk ήταν το 1989 στον Παναμά όπου 2 αεροσκάφη έριξαν 2 βόμβες στο αεροδρόμιο του Rio Hato.

Η δεύτερη και πιο μεγάλη αποστολή ήταν το 1991 όπου και συμμετείχε στον Πόλεμο του Κόλπου. Η επιτυχία ηταν αρκετά μεγάλη μιας και κατάφερε να χτυπήσει περισσότερους από 1600 στόχους.

Το F-117 συμμετείχε επίσης στον πόλεμο στην Γιουγκοσλαβία, στον πόλεμο στο Αφγανιστάν καθώς και στις επιχειρήσεις Allied Force στη Γιουγκοσλαβία  το 1999, Enduring Freedom στο Αφγανιστάν το 2001 και Iraqi Freedom στο Ιράκ το 2003

Συνολικά κατασκευάστηκα 64 αεροσκάφη.

Το F-117 στα 28 χρόνια υπηρεσίας κατάφεραν να το καταρρίψουν μόνο μια φορά στον πόλεμο της Γιουγκοσλαβίας στις 27 Μαρτίου 1999. Οι Σέρβοι κατάφεραν να το εντοπίσουν χρησιμοποιώντας παλμούς μεγαλύτερης διάρκειας κάτι που το κατέστησαν ορατό στα ραντάρ.

f-117 σερβια συντριμια
Τα συντρίμμια του F-117 που καταρρίφθηκε από τους Σέρβους

Εικάζεται ότι η Κίνα αγόρασε κομμάτια από τα συντρίμμια του καταρριφθέντος F-117 προκειμένου να αντιγράψει την τεχνολογία stealth για τη χρήση της στο εγχώριας κατασκευής αεροσκάφος stealth 5ης γενιάς Chengdu J-20.

 

armynow.gr google news

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ