Ναυτική Επιθεώρηση: Το Π.Ν. 100 χρόνια μπροστά από την εποχή του

Η Ναυτική Επιθεώρηση μας ταξιδεύει στο 1917. Και με αποδείξεις που δεν μπορούν να αγνοηθούν από κανέναν βλέπουμε οτι το Π.Ν. ήταν 100 χρόνια μπροστά από την εποχή του.

Η Ναυτική Επιθεώρηση είναι το «έντυπο πλοίο» του Πολεμικού Ναυτικού που 100 χρόνια τώρα «ταξιδεύει» πληροφορίες, ιδέες και γνώση.

Το τριμηνιαίο περιοδικό του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού (Γ.Ε.Ν.) κυκλοφόρησε για πρώτη φορά τον Μάρτιο του 1917.

Έκτοτε χάραξε και συνεχίζει επάξια μια επιτυχημένη πορεία και δίκαια κέρδισε το Βραβείο της Ακαδημίας Αθηνών.

Σε εκείνο το πρώτο τεύχος του 1917 φαίνεται πόσο πρωτοποριακά σκέφτηκαν όσοι υλοποίησαν την ιδέα να αποκτήσει το τότε Βασιλικό Ναυτικό την έντυπη επιθεώρηση με τον τίτλο «ΝΑΥΤΙΚΗ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΙΣ».

Στο εισαγωγικό του σημείωμα ο τότε Αρχηγός του Γενικού Επιτελείου του Βασιλικού Ναυτικού υποναύαρχος Σ.Ι. Δούσμανης σημειώνει πως στόχος είναι να ενημερώνονται οι αξιωματικοί για την εξέλιξη του Ναυτικού, να προκύψει εφαρμογή καινοτομιών και να επικοινωνηθεί ενιαίο ναυτικό δόγμα.

Όμως οι στόχοι δεν είναι μόνο στρατιωτικοί. Ελπίδα είναι να υπάρχει θετική συνεισφορά και στην Εμπορική Ναυτιλία τονίζει ο ναύαρχος Δούσμανης.

Γίνεται προσπάθεια να υπάρξει ευρύτερο ενδιαφέρον του λαού με την ευρεία κυκλοφορία του περιοδικού στο δημόσιο.

Ο τότε Αρχηγός σημειώνει μάλιστα οτι η Ναυτική Επιθεώρηση είναι ημιεπίσημη έκδοση, ξένη απο κάθε εξάρτηση και θα εργαστεί για την ακμή και προοδο της χώρας.

Και πράγματι αν κανείς διαβάσει το τεύχος βλέπει πως τα λόγια του τότε Αρχηγού έχουν και πρακτικό αντίκρισμα.

Η Ναυτική Επιθεώρηση απο το πρώτο τεύχος όπως σημειώνει και η επιτροπή σύνταξης της επανέκδοσης του πρώτου τεύχους επιχειρεί να είναι αυτοχρηματοδοτούμενη!

Στο πρώτο τεύχος υπάρχουν 4 διαφημίσεις!

Απο την τράπεζα Αθηνών (ολοσέλιδη καταχώρηση). Όπως και από την Ελληνική Εταιρεία Θαλασσίων Επιχειρήσεων, που διαθέτει όπως βλέπουμε 2 φορτηγά ατμόπλοια και…13 επιβατηγά.

Μικρότερες καταχωρήσεις υπάρχουν από εταιρεία που ασχολείται με Ναυτιλιακά Είδη και έχει Υφαντουργείο Καραβόπανων, των Ν. και Α. Ορλώφ αλλά και από την Εισαγωγική Εταιρεία Αθηνών. Η τελευταία έχει γραφεία στην Αθήνα, τον Πειραιά, την Νέα Υόρκη και αποθήκες στο λιμάνι του Πειραιά.

Η Ναυτική Επιθεώρηση σημειώνει πως όποιος θέλει να διαφημιστεί πρέπει να απευθυνθεί σε πρακτορείο διαφημίσεων επι της οδού Σταδίου αριθμ. 53.

Και κάτω – κάτω σε ένα λευκό πλαίσιο αναφέρει «χώρος διαθέσιμος».

Το αυτόγραφο του Κωνσταντίνου Α΄

Στην ανατύπωση αποσπάσματος της πρώτης Ναυτικής Επιθεώρησης υπάρχει και το σημείωμα του τότε βασιλέως Κωνσταντίνου Α’ με το οποίο εύχεται στο περιοδικό.

Στα περιεχόμενα της πρώτης έκδοσης αναφέρεται ως αυτόγραφον της Α.Μ. του Βασιλέως που εύχεται προκοπή και επιτυχία  στην Ναυτική Επιθεώρηση και εκφράζει την βεβαιότητα πως θα βοηθήσει την πρόοδο του Ναυτικού.

Και αεροπορικά ενδιαφέροντα

Πέρα από τα καθαρά «ναυτικά» θέματα, πχ για τα ελαφρά αγγλικά εύδρομα, τα μόνιτορ στον πόλεμο, την επιμήκυνση υποβρυχίων κ.α. που φιλοξενούνται, αλλά και τά άρθρα γνώμης (πχ του Ι.Λ. Σπετσιώτη « Το μέλλον της Ελλάδος βρίσκεται επί των θαλασσών») υπάρχει και ενότητα αεροπορικού ενδιαφέροντος.

Για παράδειγμα για το αμερικανικό αεροπλάνο άνευ σύρματος, την πτήση 9 ωρών, την πτήση γερμανικού αεροπλάνου στο Λονδίνο, κτλ.

«Βαριές υπογραφές»

Σε εκείνο το πρώτο τεύχος υπάρχουν υπογραφές ανθρώπων που έγραψαν με χρυσά γράμματα τα ονόματα τους στην ελληνική ιστορία.

Ο υποναύαρχος Σοφοκλής Δούσμανης ήταν κυβερνήτης του Θ/Κ ΑΒΕΡΩΦ στους Βαλκανικούς Πολέμους.

Ο πλοίαρχος Ματθαίος Ματαθαιόπουλος ήταν ο ιδρυτής της Υδρογραφικής Υπηρεσίας. Ήταν Α/ΓΕΝ στους Βαλκανικούς Πολέμους.

Ο αρχίατρος Πέτρος Αποστολίδης άφησε μοναδικό έργο στα λογοτεχνικά και φιλολογικά πράγματα της χώρας με το ψευδώνυμο Παύλος Νιρβάνας.

Ο υποπλοίαρχος Δημήτριος Φωκάς υπήρξε ο ουσιαστικός ιδρυτής της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού.

Ο Ιωάννης Μεταξάς μετά την στρατιωτική του δράση υπήρξε ο πρωθυπουργός της χώρας στις δύσκολες στιγμές που η Ελλάδα αντιστάθηκε με το ΟΧΙ στις δυνάμεις του άξονα.

Καλοτάξιδη λοιπόν η Ναυτική Επιθεώρηση και για τα επόμενα 100 χρόνια και πάντα να ανοίγει δρόμους.

Κ.Α.

 

 

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ