Πώς το ΥΠΕΘΑ προωθεί την ΠΟΕΣ του Τσουκαράκη – ΑΝΑΛΥΣΗ

Με αλχημείες και αντισυνταγματικές διατάξεις το ΥΠΕΘΑ προωθεί την ΠΟΕΣ και τον Ανέστη Τσουκαράκη ως μόνους εκπροσώπους των στρατιωτικών! Δείτε αναλυτικά

 

Της ΙΩΑΝΝΑΣ ΗΛΙΑΔΗ

Το νομοσχέδιο του ΥΠΕΘΑ που βγήκε στη διαβούλευση, περιείχε στο άρθρο 32 ρυθμίσεις σύμφωνα με τις οποίες ο στρατιωτικός συνδικαλισμός παραδινόταν κατ΄αποκλειστικότητα με φωτογραφικό τρόπο στην ΠΟΕΣ που προεδρεύει ο Ανέστης Τσουκαράκης.

Το αποκαλυπτικό δημοσίευμα του ArmyNow.Net προκάλεσε πολλές συζητήσεις και δεν είναι λίγοι αυτοί που εκτιμούν πως το νομοσχέδιο κατέβηκε ίσως και από αυτόν το λόγο.

Όταν επανέλθει στη διαβούλευση, θα φανεί…

Ωστόσο ας δούμε με ακρίβεια το πώς η συγκεκριμένη ρύθμιση έβαζε λουκέτο στις Ενώσεις Στρατιωτικών που είχαν συμμορφωθεί με το νόμο για τον στρατιωτικό συνδικαλισμό και παρέδιδε την εκπροσώπηση των στρατιωτικών στην ΠΟΕΣ που προεδρεύει ο κ. Τσουκαράκης, χωρίς να έχει προσαρμοστεί στο νόμο ως όφειλε.


ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Στέλνουν υποχρεωτικά με νόμο τους Στρατιωτικούς στον Τσουκαράκη


 

Ο δικηγόρος εξειδικευμένος σε εργατικά θέματα  Αλκιβιάδης Σ. Ευαγγελάτος αναλύει ένα προς ένα τα προτεινόμενα εδάφια:

Με την προτεινόμενη τροποποίηση, το Υπουργείο επιχειρεί να νομιμοποιήσει όσα παράνομα και παράτυπα έχουν συμβεί μέχρι σήμερα στο χώρο της ΠΟΕΣ και τα μέλη της.

Καταρχήν, σε αντίθεση με τον ισχύοντα νόμο ο οποίος αναγνώριζε τις Ενώσεις που είχαν συσταθεί και λειτουργούσαν σε επίπεδο Περιφέρειας, η τροπολογία αναγνωρίζει πλέον μόνο τις Ενώσεις σε επίπεδο Περιφερειακής Ενότητας.

Με τον τρόπο αυτό νομιμοποιείται και επισημοποιείται το “διαίρει και βασίλευε” που επικράτησε στην Αττική, αλλά και καταργούνται επί της ουσίας Ενώσεις (όπως αυτές της Θεσσαλίας, της Κεντρικής Μακεδονίας και της Ηπείρου) οι οποίες είχαν συμμορφωθεί με τον πρόσφατο 4407/2016 και είχαν εναρμονίσει τα καταστατικά τους.

Μάλιστα, η συγκεκριμένη διάταξη αποτελεί επανάληψη της τροπολογίας που είχε προωθηθεί το περασμένο φθινόπωρο και αποσύρθηκε μετά τη γενική κατακραυγή.

Τώρα όμως, η τροποποίηση πάει ένα βήμα παραπέρα και, αντί έστω να προβλέψει τη δυνατότητα των υφιστάμενων Ενώσεων Περιφερειών να τροποποιήσουν εκ νέου τα καταστατικά τους, τις καταργεί σχεδόν ευθέως αφού προβλέπει ότι δεν μπορούν να συμμετέχουν στην ΠΟΕΣ και ότι οι αντιπρόσωποί τους υποχρεούνται να εγγραφούν στις Ενώσεις Περιφερειακών Ενοτήτων.

Δηλαδή, διαλύονται νόμιμα συνεστημένα και αναγνωρισμένα σωματεία τα οποία είχαν συμμορφωθεί πλήρως με τον νόμο Ν.4407/2016 που πέρασε λίγους μήνες πριν!

Στη συνέχεια, η τροποποίηση κάνει ακόμη αυστηρότερο το πλαίσιο για τους στρατιωτικούς, απαγορεύοντας να συμμετέχουν, όχι απλώς σε άλλα συνδικαλιστικά σωματεία όπως όριζε ο Ν.4407/2016, αλλά σε οποιοδήποτε σωματείο το οποίο “κατά το καταστατικό του συνδέει, με οποιονδήποτε τρόπο, την απόκτηση της ιδιότητας του μέλους του, με την ιδιότητα του εν ενεργεία στελέχους των Ενόπλων Δυνάμεων”.

Η ρύθμιση αυτή είναι προβληματική συνταγματικά και αντίθετη με όσα είχε δεχθεί η Ολομέλεια του Αρείου Πάγου, η οποία έχει αναγνωρίσει το δικαίωμα των στρατιωτικών να συνιστούν και να συμμετέχουν σε απλά αστικά σωματεία.

Πιο προκλητικές όμως είναι οι επόμενες προτεινόμενες ρυθμίσεις, με τις οποίες επιχειρείται να νομιμοποιηθούν όσα, παρά το νόμο, αποφασίσθηκαν στο πρόσφατο συνέδριο της ΠΟΕΣ για την τροποποίηση του καταστατικού της.

Έτσι επιχειρείται να νομιμοποιηθεί το πολύ υψηλό εκλογικό μέτρο (1 προς 100), το οποίο εξισώνει από πλευράς αντιπροσώπων μια Ένωση των 20 μελών με μία ένωση των 100 ή ακόμη και περισσότερα μέλη, πράγμα εντελώς δυσανάλογο στην παρούσα φάση του συνδικαλισμού στις Ένοπλες Δυνάμεις.

Κυρίως όμως, επιχειρείται να νομιμοποιηθεί η απαράδεκτη και πρόδηλα αντιδημοκρατική προσθήκη να συμμετέχουν στις εκλογές τα μέλη του απερχόμενου Δ.Σ. της Ομοσπονδίας, “ανεξαρτήτως της εκλογής τους από πρωτοβάθμιες ενώσεις”.

Δηλαδή, θα δικαιούνται να συμμετέχουν και να εκλεγούν μέλη του Δ.Σ. της Ομοσπονδίας όσα πρόσωπα αποδοκιμάστηκαν από τις πρωτοβάθμιες Ενώσεις και δεν κατάφεραν να εκλεγούν καν ως αντιπρόσωποι!

Οι περίεργες όμως ρυθμίσεις συνεχίζονται!

Έτσι, οι εκπρόσωποι των στρατιωτικών στα διάφορα συμβούλια δεν θα εκλέγονται πλέον, όπως όριζε ο Ν.4407/2016, αλλά θα ορίζονται με απόφαση του Δ.Σ. της ΠΟΕΣ.

Αυτό, προφανώς για να νομιμοποιηθούν όσοι “εκλέχθηκαν” κατά το πρόσφατο Συνέδριο της ΠΟΕΣ, πριν καν τροποποιηθεί το καταστατικό της και χωρίς να υπάρχει δικαστικός αντιπρόσωπος που να διασφαλίζει το αδιάβλητο της διαδικασίας.

Τέλος, δίνεται νέα προθεσμία στην ΠΟΕΣ να τροποποιήσει το καταστατικό της, αφού δεν κατάφερε να το εναρμονίσει μέσα στην προθεσμία του Ν.4407/2016, με ό,τι συνέπειες μπορούσε να έχει η αδράνεια και η απραξία αυτή της Διοίκησής της.

Δεν είναι τυχαίο ότι όλα ανεξαιρέτως τα ανωτέρω ζητήματα είχαν τεθεί από τις Ενώσεις που θίγονται στο πρόσφατο συνέδριο της ΠΟΕΣ, και προφανώς επειδή οι ενστάσεις τους είχαν στέρεο νομικό έδαφος, επιχειρείται να “προσπεραστούν” και να “καλυφθούν” με την προτεινόμενη τροποποίηση, που επαναλαμβάνει λέξη προς λέξη τις προβληματικές διατάξεις του υπό τροποποίηση καταστατικού.

Με όλα αυτά πάντως δεν λύνεται το πρόβλημα που είχε ήδη “εν τη γενέσει του” ο νόμος για το συνδικαλισμό στις Ένοπλες Δυνάμεις.

Το πρόβλημα αυτό είναι ότι, σε αντίθεση με όσα είχαν συμβεί πριν είκοσι τρία χρόνια για τους Αστυνομικούς, ο νομοθέτης δεν προέβλεψε ρητά ότι οι πρωτοβάθμιες Ενώσεις και η Ομοσπονδία οφείλουν, αφού εναρμονιστούν με αυτόν, να προκηρύξουν εκλογές.

Η αντίστοιχη διάταξη στο Ν.2265/1994 για τους αστυνομικούς όριζε ότι: “ Οι οργανώσεις αυτές, καθώς και όσες ιδρυθούν βάσει του νόμου αυτού, οφείλουν να προκηρύξουν εκλογές για την ανάδειξη των οργάνων τους όχι νωρίτερα από τέσσερις (4) μήνες και όχι αργότερα από έξι (6) μήνες από την έγκριση του καταστατικού τους” ακριβώς για να επιτρέψει να συμμετέχουν όλοι οι ενδιαφερόμενοι στο νέο τότε εγχείρημα των αστυνομικών, με την υποχρεωτική για τα σωματεία εγγραφή όλων όσων έχουν τις νόμιμες προϋποθέσεις,  και στη συνέχεια οι εκλογές των οργάνων να γίνουν με το νομικό πλαίσιο των συνδικαλιστικών σωματείων, με την παρουσία δικαστικού αντιπροσώπου που διασφαλίζει την διαφάνεια και το αδιάβλητο της διαδικασίας.

Αντίθετα, στην περίπτωση των στρατιωτικών η πρόβλεψη αυτή “ξεχάστηκε” από το νομοθέτη και αυτό που επιχειρήθηκε στην Ένωση Αττικής τον Οκτώβριο του 2016 και επιχειρείται σήμερα στην ΠΟΕΣ είναι να εκλεγούν πρώτα οι διοικήσεις, υπό το προηγούμενο νομικό πλαίσιο, και μόνο μετά τα σωματεία να τραπούν σε συνδικαλιστικά, απολαμβάνοντας τα σχετικά προνόμια.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ