Ναυτίλος: Το πρώτο υδροπλάνο της Ελληνικής Ναυτικής Αεροπορίας

υδροπλάνο ΝΑΥΤΙΛΟΣ

Σαν σήμερα στις 17/11/1912: Βαπτίστηκε «Ναυτίλος» το πρώτο υδροπλάνο της Ναυτικής Αεροπορίας.

Από τις πρώτες ενέργειες στις οποίες προέβη η Γαλλική Στρατιωτική αποστολή στην Ελλάδα ήταν η σύσταση Αεροπορικής υπηρεσίας στον Ελληνικό Στρατό σύμφωνα με τα Γαλλικά πρότυπα. Η Γαλλία άλλωστε ήταν το πρώτο κράτος που το 1909 είχε ιδρύσει Αεροπορική Υπηρεσία Στρατού.

Έλληνες Αξιωματικοί του Στρατού εστάλησαν το Δεκέμβριο του 1911 στη γαλλική σχολή αεροπορίας Farmam και οι πρώτοι αεροπόροι ήσαν ο υπολοχαγός Πυροβολικού Δημήτριος Καμπέρος ο υπολοχαγός μηχανικού Μιχαήλ Μουτούσης και ο ανθυπίλαρχος Χρήστος Αδαμίδης, από πλευράς ναυτικού ο σημαιοφόρος Κωνσταντίνος Παναγιώτου που εκείνη την εποχή βρισκόταν στο Παρίσι με άδεια θέλησε να φοιτήσει στην Ecole Superieure d’Aviation αλλά το κράτος δεν κάλυψε τα έξοδα φοίτησης.

Η Βρετανική αποστολή του ναυάρχου Tufnell που βρισκόταν στην Ελλάδα παρά τη συντηρητική αντίληψη για το νέο αυτό μέσο στο ναυτικό πόλεμο, άρχισε να σκέπτεται για δημιουργία Ναυτικής Αεροπορία.

Το πρώτο υδροπλάνο αγοράσθηκε από τη Γαλλία για τις ανάγκες του ναυτικού. Ήταν ένα Astra Hydroplane διπλάνο, είχε κινητήρα Renault 100 ίππων και έφερε συσκευή ρίψης βομβών. Κατασκευάστρια ήταν η Γαλλική Astra. Το όνομα του “Ναυτίλος”, δόθηκε στο νέο όπλο από τον υπουργό Νικόλαο Στράτο στις 11 Νοεμβρίου 1912 στη περιοχή του Φαληρικού όρμου. Χρέη πιλότου εκτελούσε ο Γάλλος μηχανικός Gurnard λόγω μη εκπαιδευμένου ναυτικού αεροπόρου.

Ο Ναυτίλος φορτωμένος στο ατμόπλοιο “Βαρβάρα” στις 2 Δεκεμβρίου μεταφέρεται στο Μούδρο, όπου συνενούται με το στόλο και αρχίζει τις δοκιμαστικές πτήσεις.

Χαρακτηριστική είναι η άποψη του κυβερνήτου του “Γεώργιος Αβέρωφ” αντιπλοιάρχου Σοφ. Δούσμανη για το “Nαυτίλο” διατυπωμένη στις 11 Δεκεμβρίου :

«βλέπομεν το υδροπλάνον (με το Γάλλο πιλότο) να καταγίνεται πάντοτε να πετάξη, αλλα χωρίς να το κατορθώνη!»

Στις 20 Δεκεμβρίου ο Δουσμάνης, στο ημερολόγιο του και πάλι αναφέρει:

«Το υδροπλάνον εκτελεί πτήσιν δοκιμαστικήν, καταπίπτει και επιστρέφει ρυμουλκούμενον υπο του τορπιλοβόλου 15, όπερ είχε διαταχθη να το συνοδεύση. Έχει μερικάς βλάβας…»

Οι αλλεπάλληλες αποτυχίες έπεισαν τους αρμοδίους ότι το υδροπλάνο δεν ήταν αξιόπιστο και δόθηκε εντολή να σταλεί για ενίσχυση του στόλου ένα Maurice Farman Hydroplane που είχε εν τω μεταξύ αγορασθεί για το ναυτικό.

Επί μακρόν θεωρούνταν, λανθασμένα, ως το αεροπλάνο με το οποίο εκτελέστηκε η αναγνωριστική πτήση πάνω από τα Δαρδανέλλια και τον τουρκικό στόλο με πιλότο τον Μιχαήλ Μουτούση. Φωτογραφίες του 1914 δείχνουν τμήματά του, κάτι που σημαίνει ότι είχε ήδη παροπλιστεί.

Astra Hydroplane “ΝΑΥΤΙΛΟΣ”

  • Ρόλος:Αναγνωριστικό
  • Διαστάσεις: Εκπέτασμα 12.32m, Mήκος 10.47m
  • Κινητήρας: 1x Renault (100 hp)
  • Πλήρωμα: 2
  • Αριθμός σε υπηρεσία: 1
  • Χώρα Κατασκευής: Γαλλία
  • Περίοδος σε υπηρεσία: 1912-1914
armynow.gr google news

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ