Οι ψευδείς αντιλήψεις περί αποπομπής από το ΝΑΤΟ κράτους-μέλους

ΝΑΤΟ ΚΡΑΤΗ ΜΕΛΗ

Γράφει ο Στέλιος Φενέκος, Υποναύαρχος ΠΝ ε.α. 

Ακούω σήμερα γνωστό καθηγητή να αναφέρεται σε άρθρο της WSJ όπου κατά αυτόν αναγράφει ότι δεν είναι μόνο το άρθρο 5 της συνθήκης του ΝΑΤΟ που πρέπει να κοιτάμε αλλά και να δούμε το άρθρο 13, για το πως μία χώρα  βγαίνει από το ΝΑΤΟ. (Το είπε, υπονοώντας απειλητικά ότι μπορεί να υπάρξει τρόπος για να βγει η Τουρκία από το ΝΑΤΟ).

Εκτιμώ ότι είναι στρεβλή η τεκμηρίωση του, που δημιουργεί ψευδείς αντιλήψεις στους ακροατές:

Όχι μόνο το άρθρο 13 του καταστατικού χάρτη του ΝΑΤΟ δεν λέει κάτι τέτοιο, αλλά μάλλον δεν διάβασε προσεκτικά τι ακριβώς  λέει το άρθρο του Limberman στην WSJ.

Διαβάστε τα και τα δύο και βγάλτε συμπεράσματα:

Άρθρον 13

Αφ’ ου η Συνθήκη παραμείνει εν ισχύι επί είκοσιν έτη, οιονδήποτε Μέρος δύναται να παύση τελούν Μέρος αυτής εν έτος αφ’ ου επώώση δήλωσιν καταγγελίας προς την Κυβέρνησιν των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής, ήτις θέλει ειδοποιήσει τας Κυβερνήσεις των ετέρων Μερών περί της καταθέσεως εκάστης δηλώσεως καταγγελίας”.

Και στο άρθρο της WSJ:

Joe Lieberman and Mark D. Wallace (May 18, 2022)

Turkey is a member of NATO, but under Mr. Erdogan it no longer subscribes to the values that underpin this great alliance. Article 13 of the NATO charter provides a mechanism for member states to withdraw. Perhaps it is time to amend Article 13 to establish a procedure for the expulsion of a member nation that meets neither the principled nor the practical requirements for membership. “

Συνεπώς:

α.   Το άρθρο 13 προβλέπει ότι μία χώρα ΜΟΝΟ ΜΕ ΔΙΚΗ ΤΗΣ ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑ μπορεί να βγει από το ΝΑΤΟ.

β.   Το κείμενο της WSJ αναφέρεται στο να συζητηθεί και να καθιερωθεί μια διαδικασία για την αποπομπή ενός κράτους μέλους, που δεν πληροί ούτε τις αρχές ούτε τις πρακτικές απαιτήσεις για να είναι μέλος.

ΚΑΤΑΛΗΓΟΝΤΑΣ

  1. Άλλα λένε και τα δύο και αλλιώς μεταφέρθηκαν στην δημοσιότητα, δημιουργώντας εσφαλμένες προσδοκίες στο κοινό (ελπίζω λόγω βιαστικής εποπτείας όχι για λόγους προσωπικού εντυπωσιασμού).
  2. Για να αλλάξει το καταστατικό του ΝΑΤΟ χρειάζεται ομοφωνία και υπάρχει η διαδικασία του ΒΕΤΟ.

Συνεπώς για να υπάρξει μία τέτοια διαδικασία θα πρέπει να αρθεί πρώτα το ΒΕΤΟ (για συγκεκριμένα θέματα είτε για το σύνολο). Και δεν είναι μία εύκολη διαδικασία.

Αλλαγές αυτής της μορφής σε θεμελιώδη ζητήματα παίρνουν χρόνια και πολλές χώρες θα αντιδρούσαν σε αυτές (και η δική μας επίσης, εάν γινόταν πρώτα άρση του ΒΕΤΟ).

  1. Θεωρώ ότι τέτοια σφάλματα πρέπει να διορθώνονται αμέσως ιδιαίτερα όταν δημιουργούν εσφαλμένες προσδοκίες στο Ελληνικό κοινό.

Μπορώ να καταλάβω να μην επιβεβαιώνονται εκτιμήσεις, και κανείς δεν είναι μάντης ούτε έχει το αλάθητο.

Όμως εσφαλμένη τεκμηρίωση και διαστρέβλωση γεγονότων, άρθρων και κειμένων δεν συνιστούν επιστημονικό λόγο. Και ακόμη και ένας πολιτικός οφείλει να είναι συνεπής και προσεκτικότατος στην επιστημονική τεκμηρίωση των επιχειρημάτων.

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ

 


Περισσότερα άρθρα από το Στέλιο Φενέκο:

ΑΠΟΨΕΙΣ – ΣΤΕΛΙΟΣ ΦΕΝΕΚΟΣ


 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ