Η πτώση του Mirage 2000 στο Πτώο Όρος – Ημέρα μνήμης για το Σμηναγό Παντελή Γκέλη

ΠΤΩΟ ΟΡΟΣ

Σαν σήμερα, στις 14 Απριλίου 2006, αεροσκάφος Mirage 2000E/BGM της Πολεμικής Αεροπορίας πέφτει στο Πτώο όρος, κοντά στο Γαλαξίδι, με αποτέλεσμα να σκοτωθεί ο πιλότος του, Σμηναγός Παντελής Γκέλης.

Δύο Mirage απογειώθηκαν στις 8:56′ το πρωί της Παρασκευής 14 Απριλίου 2006 από το αεροδρόμιο της Τανάγρας. Δύο λεπτά μετά την απογείωση, ο χειριστής του μονοθέσιου Σμηναγός Παντελής Γκέλης, ενημερώνει τον αρχηγό ζεύγους για ένδειξη σφάλματος στον αυτόματο πιλότο. Στις 8:58′:45”, καταγράφεται απόπειρα επικοινωνίας του πιλότου με την Τανάγρα. Δεν καταφέρνει όμως να επικοινωνήσει ποτέ!

Αυτόματα τίθεται από τον πύργο ελέγχου σε φάση αμφιβολίας! Στις 9:02′, ο αρχηγός επικοινωνεί με την Τανάγρα. Αμέσως τίθεται σε φάση κινδύνου και ενεργοποιείται ο μηχανισμός για την επιχείρηση έρευνας και διάσωσης.

Η απεικόνιση του ίχνους του Mirage από το ραντάρ, εμφανίζει το αεροσκάφος 12 μίλια μετά την απογείωση και σε ύψος μεγαλύτερο των 6 χιλιάδων ποδών, να ακολουθεί δεξιόστροφη πορεία διαφορετική από το ίχνος του αρχηγού του! Σύμφωνα με επιτελείς της πολεμικής αεροπορίας, ο χειριστής αναγκάστηκε να αναλάβει χειροκίνητη πλοήγηση μειώνοντας δραματικά τον χρόνο αντίδρασης μέσα στην πυκνή νέφωση. Ο ασύρματος σίγησε και η βλάβη επηρέασε την λειτουργία του ραντάρ, επιτείνοντας το πρόβλημα.

Ο χειριστής δεν ενεργοποίησε το σύστημα εκτίναξης και έτσι δεν έφτασε ποτέ το μήνυμα εγκατάλειψης στο αρχηγείο τακτικής αεροπορίας στην Λάρισα για να εντοπιστεί το στίγμα του!

Το έργο του εντοπισμού του αεροσκάφους δυσχέραναν ιδιαίτερα οι κακές καιρικές συνθήκες, η χαμηλή νέφωση, καθώς η πυκνή βλάστηση και το δύσβατο της περιοχής.
Μετά από ολονύκτιες έρευνες πεζοπόρων τμημάτων σμηνιτών με εκπαιδευμένους σκύλους, εντοπίστηκαν το πρωί του Σαββάτου στις 10:08 π.μ., σε περιοχή βόρεια της λίμνης “Παραλίμνη” και σε υψόμετρο 1000 ποδών, μικρά κομμάτια του αεροσκάφους, καθώς και η σορός του άτυχου Σμηναγού μέσα στο αεροσκάφος.

Προσπάθησε να σώσει το αεροσκάφος

Το εγχειρίδιο του πιλότου και οι τάπες βενζίνης ήταν τα πρώτα σημάδια, που οδήγησαν τις ομάδες διάσωσης, στο σημείο της πτώσης. Όμως οι ιδιομορφίες του εδάφους έκαναν δύσκολο τον εντοπισμό των συντριμμιών, ακόμη και αφότου έγινε γνωστό το σημείο. Για τον λόγο αυτό, τα πεζοπόρα τμήματα αναγκάστηκαν να προχωρήσουν σε ρίψη φωτοβολίδων προκειμένου να καθοδηγήσουν τα ελικόπτερα στην ακριβή θέση της συντριβής. Μία ώρα μετά τον εντοπισμό των πρώτων ευρημάτων, οι πεζοναύτες βρήκαν κομμάτια της ατράκτου και τον θάλαμο διακυβέρνησης.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις από την θέση του αεροσκάφους, προκύπτει ότι ο άτυχος σμηναγός είχε στρέψει το Mirage -ενδεχομένως για να επιστρέψει στο αεροδρόμιο- και είχε προσπαθήσει, ανεπιτυχώς, να αποκαταστήσει την βλάβη στα όργανα του αεροσκάφους.
“Ο πιλότος δεν χρησιμοποίησε το εκτινασσόμενο κάθισμα, προσπαθώντας ως την τελευταία στιγμή να σώσει το αεροσκάφος” αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση του ΓΕΑ. Το Mirage από ύψος 1000 ποδών σύρθηκε με την κοιλιά, στο Όρος Πτώον, στην Παραλίμνη Βοιωτίας.

Η προτομή του πεσόντα Σμηναγού Παντελή Γκέλη

Την Κυριακή 16 Νοεμβρίου 2008, στήθηκε η προτομή του άτυχου πιλότου στο χώρο έξω από το γυμνάσιο της Κόνιτσας, με παρουσία πλήθους κόσμου και επισήμων, μεταξύ αυτών ο ΥΦΕΘΑ Τασούλας Κων/νος και ο Α/ΓΕΑ Γιάγκος Ιωάνννης, δίνοντας και στην πλατεία το όνομά του, για να διδάσκονται οι νέοι μας από το παράδειγμά του.

Στο βάθος πίσω από την προτομή του, κάποιοι νέοι έγραψαν πλάι σε μεγάλη ελληνική σημαία :

“ΤΑ ΝΕΙΑΤΑ ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΤΟΝ ΗΡΩΙΣΜΟ”

Βιογραφικό Σημείωμα Σμηναγού Παντελή Γκέλη

Γεννήθηκε στην Αετόπετρα Κονίτσης την 24η Αυγούστου του 1973.
Ήταν το τρίτο παιδί μια οικογένειας μεταναστών που έζησε στη Στουτγκάρδη της Γερμανίας και επέστρεψε στην Ελλάδα για να εγκατασταθεί μόνιμα στην Κόνιτσας, όταν ο Παντελής διένυε το 5ο έτος περίπου της ζωής του.
Στην ακριτική Κόνιτσα τελείωσε το Δημοτικό, το Γυμνάσιο και την Α’ Λυκείου, όντας άριστος μαθητής, παράλληλα δε άρχισε να παρακολουθεί μαθήματα αγγλικών και κλασικής κιθάρας. Ο ζήλος του για τα γράμματα και την τελειοποίηση των μουσικών του σπουδών, τον οδήγησαν στα Ιωάννινα, όπου φιλοξενούμενος στο σπίτι στενού συγγενούς του, φοίτησε στις υπόλοιπες τάξεις του 2ου Λυκείου Ιωαννίνων και παράλληλα κατάφερε να τελειώσει επιτυχώς τις σπουδές του στην κλασική κιθάρα, ώστε να μπορεί ο ίδιος να διδάξει.
Εισήλθε στις τάξεις της Π.Α. το έτος 1991, όπου και ξεκίνησε τις ακαδημαϊκές του σπουδές στη Σχολή Ικάρων.
Κατά τη διάρκεια του πρώτου έτους φοίτησης στη Σχολή Ικάρων, πήρε μέρος στην πτητική εκπαίδευση του αρχικού σταδίου με ελικοφόρα αεροσκάφη Τ-41, την οποία και περάτωσε επιτυχώς, λαμβάνοντας επάξια την ειδικότητα του Ιπταμένου.
Κατά το δεύτερο έτος φοίτησης στη Σχολή Ικάρων, συνέχισε τις ακαδημαϊκές του σπουδές, ενώ στο τρίτο έτος και για χρονικό διάστημα περίπου έξι μηνών, αποσπάστηκε στην 120η Πτέρυγα Εκπαίδευσης Αέρος (ΠΕΑ) που εδρεύει στην Καλαμάτα, προκειμένου να συμμετέχει στην πτητική εκπαίδευση του βασικού σταδίου με αεροσκάφη Τ-37. Έπειτα επανήλθε στη Σχολή Ικάρων, ολοκλήρωσε τις ακαδημαϊκές του σπουδές μετά από τετραετή φοίτηση.
Ονομάστηκε αξιωματικός Ιπτάμενος της Π.Α.  με τον βαθμό του Ανθυποσμηναγού, αποφοιτώντας δέκατος στην τάξη του.
Αμέσως μετά την αποφοίτησή του από την Σχολή Ικάρων, παρακολούθησε δίμηνη εκπαίδευση στο Σχολείο Εκπαιδευτών Εδάφους, από όπου απέκτησε τον τίτλο του Εκπαιδευτή Εδάφους και την εξουσιοδότηση να μπορεί να παρέχει εκπαίδευση εδάφους στα στελέχη της Π.Α.
Στη συνέχεια μετατέθηκε στην 120 ΠΕΑ, όπου συμμετείχε στην πτητική εκπαίδευση του προκεχωρημένου και επιχειρησιακού σταδίου με αεροσκάφη Τ-2. Ολοκληρώνοντας επιτυχώς και τα δύο αυτά στάδια, είχε λάβει όλα τα απαραίτητα προσόντα και δεξιότητες προκειμένου να κάνει το μεγάλο βήμα και να εισέλθει στον κόσμο των μαχητικών αεροσκαφών.
Ακολούθησε η μετάθεση στην 114 Πτέρυγα Μάχης με έδρα την Τανάγρα στα αεροσκάφη Mirage 2000. Λόγω των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών αυτής της νέας γενιάς μαχητικών, συμμετείχε στα πλαίσια του Κέντρου Αεροπορικής Ιατρικής και σύντομη εκπαίδευση σε ανθρωποφυγόκεντρο θάλαμο διακυβέρνησης στην Ολλανδία, απ’ όπου εξοικειώθηκε στο περιβάλλον μεγάλων επιταχύνσεων (G’s). Επιστρέφοντας, ξεκίνησε την πτητική εκπαίδευση στα αεροσκάφη Μ-2000 στο Σμήνος Μετεκπαίδευσης (ΣΜΕΤ), στο τέλος της οποίας μετατέθηκε στην 331η Μοίρα Παντός Καιρού.
Εισερχόμενος στο ιερό περιβάλλον της Πολεμικής Μοίρας, ξεκίνησε την επιχειρησιακή εκπαίδευσή του στα Μ-2000, περνώντας όλα τα στάδια με χαρακτηριστική έφεση και δεξιότητα. Αφού χρίστηκε ετοιμοπόλεμος και ξεκίνησε τις υπηρεσίες ετοιμοτήτων (readiness), συνέχισε παράλληλα την εκπαίδευσή του, κατακτώντας σταδιακά όλους τους τίτλους αρχηγού σχηματισμού από το επίπεδο του αρχηγού ζεύγους μέχρι και της οκτάδας αεροσκαφών.
Παράλληλα, είχε αποκτήσει τον τίτλο του εκπαιδευτή αέρος στα αεροσκάφη Μ-2000. Από τη θέση του εκπαιδευτή υπηρέτησε τόσο στο Σμήνος Μετεκπαίδευσης, όσο και στην 331 Μοίρας Παντός Καιρού, προσφέροντας την εμπειρία και τις γνώσεις του είτε στους νεοτοποθετημένους Ανθυποσμηναγούς, είτε στους νεότερους Ιπτάμενος τις Μοίρας.
Πέραν της πλούσιας και πολύτιμης πτητικής του εμπειρίας, είχε λάβει μέρος σε μια σειρά επιμορφωτικών εκπαιδεύσεων εδάφους, σε διάφορα σχολεία της Π.Α.:

  • Σχολείο Ηλεκτρονικού Πολέμου, με έδρα το Κέντρο Αεροπορικής Τακτικής (ΚΕΑΤ) στην Ανδραβίδα.
  • Σχολείο Ξένων Γλωσσών με έδρα τη Σχολή Πολέμου στο Τατόι, απ’ όπου παρακολούθησε μαθήματα αγγλικών, εφόδιο το οποίο χρησιμοποίησε προκειμένου να αποκτήσει πτυχίο αγγλικών επιπέδου Advanced.
  • Σχολείο Πληροφορικής Ηλεκτρονικών Υπολογιστών με έδρα το Γενικό Επιτελείο Στρατού στο Γουδί, αποκτώντας ένα βασικό γνώσεων σε επίπεδο προγραμματιστή με εξειδίκευση σε περιβάλλον βάσεων δεδομένων.
  • Σχολείο Δραπέτη, με έδρα την 110 Πτέρυγα Μάχης στη Λάρισα, όπου εκπαιδεύτηκε στην επιβίωση, δραπέτευση και διαφυγή εντός εχθρικής περιοχής.
  • Σεμινάριο Αρχηγών Σχηματισμού με έδρα το Κέντρο Αεροπορικής Τακτικής (ΚΕΑΤ) στην Ανδραβίδα, απ’ όπου έλαβε το απαραίτητο υπόβαθρο προκειμένου να δύναται να εκπαιδευθεί στην αρχηγία ζεύγους αεροσκαφών.
  • Σεμινάριο Σύνθετων Αεροπορικών Επιχειρήσεων (Combined Air Operations – COMAO), με έδρα το ΚΕΑΤ στην Ανδραβίδα, αποκτώντας όλες εκείνες τις γνώσεις που απαιτούνται ώστε να δύναται να εκπαιδευθεί στην αρχηγία οκτάδος αεροσκαφών.

Τέλος, είχε συμμετάσχει στο πτητικό πρόγραμμα του Νατοϊκού Σχολείου Tactical Leadership Program από τη θέση του mission planner, συμβάλλοντας καταλυτικά στην επιτυχημένη παρουσία του κλιμακίου της Μοίρας.
Ο Σμηναγός Γκέλης Παντελεήμων είχε 1186,2 γενικό σύνολο ωρών πτήσης, εκ των οποίων οι 939,4 στα Μ-2000.
Στις 14 Απριλίου 2006, εκτελώντας διατεταγμένη πτήση με αεροσκάφος Mirage-2000EG, κατέπεσε στην περιοχή του Ακραίφνιου Βοιωτίας κοντά στην Ιερά Μονή γενεθλίου της Θεοτόκου (Πελαγίας) στο Πτώο όρος.
Λόγω των υπηρεσιών του στην Πολεμική Αεροπορία ανταμείφθηκε με τις παρακάτω ηθικές αμοιβές, παράσημα και μετάλλια:

  • Με το χρυσό σταυρό του Φοίνικα
  • Με το Μετάλλιο εξόχου πράξεως
  • Με το Μετάλλιο Στρατιωτικής Αξίας 2ης Τάξης
  • Με το Μετάλλιο Στρατιωτικής Αξίας 3ης Τάξης
  • Και με τα Συγχαρητήρια του Αρχηγού της Τακτικής Αεροπορίας

Ο Σμηναγός Παντελής Γκέλης ήταν παντρεμένος πατέρας δύο τέκνων. Υπήρξε υποδειγματικός σύζυγος και πατέρας, στη σύντομη δε ζωή του διακρίθηκε για το θάρρος, την αυταπάρνηση και τον ηρωισμό του, στοιχεία που αποτέλεσαν οδηγό στη λαμπρή αυτή καριέρα του.

 

Πηγή: pasoipa.org.gr

 

Διαβάστε όλες τις ειδήσεις στο topics.gr

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ