Τι δεν ειπώθηκε για το δυστύχημα με το Χιούι

Νέες πτυχές του θανατηφόρου δυστύχηματος με το ελικόπτερο Χιούι που κατέπεσε στον Σαραντάπορο έρχονται στο φως, σύμφωνα με τον Ηλία Νταλούμη.

Στις 07.25 της 19ης Απριλίου 2017 (Τετάρτη της Διακαινησίμου) απογειώθηκε από το Στεφανοβίκι – έδρα της 1ης Ταξιαρχίας Αερο­πορίας Στρατού (ΤΑΞΑΣ)- το ελικόπτερο Bell UH-1Η Huey με αριθμό ΕΣ625.

Σε αυτό επέβαιναν ο Ταγματάρχης Δημοσθέ­νης Γούλας ως κυβερνήτης, ο Υπολοχαγός Κωνσταντίνος Χατζής ως συγκυβερνήτης και η Αρχιλοχίας Βασιλική Πλεξί­δα ως ιπτάμενη μηχανικός. Στις 07.35 το ΕΣ625 προσγειώθηκε στην 110 Πτέρυγα Μάχης, στη Λάρισα.

Σημείο Χιούι

Εκεί, επιβιβάστηκαν ο Υποστράτηγος Ιωάννης Τζανιδάκης και ο Συνταγματάρχης Θωμάς Αδάμου, υποδι­οικητής και επιτελής της 1ης Στρατιάς αντί­στοιχα. Στις 07.38 το ΕΣ625 απογειώθηκε από την 110 ΠΜ με κατεύθυνση την Κοζά­νη και το Άργος Ορεστικό. Αποστολή του ήταν η επιθεώρηση της συνοριακής γραμ­μής Ελλάδας-Αλβανίας.

 




 

Στις 07.48 το ΕΣ625 επικοινώνησε με τον πύργο ελέγχου και 2 λεπτά αργότε­ρα, στις 07.50, χάθηκε κάθε επαφή μαζί του. Μία ώρα αργότερα, στις 08.50, όταν -κανονικά- το ελικόπτερο θα έπρεπε να εί­χε προσγειωθεί στο Άργος Ορεστικό, σήμανε συναγερμός και άρχισε επιχείρηση Έρευνας-Διάσωσης με τις έρευνες να ξεκι­νούν από την περιοχή του Σαρανταπόρου, όπου χάθηκε κάθε επαφή.

Στις 09.03 δόθηκε εντολή σε 2 F-16, που πετούσαν στην περιοχή, να αρχίσουν να ψάχνουν. Ταυτό­χρονα, δόθηκε η εντολή απογείωσης δύο AS.332C1 Super Puma (το ένα από την 110 ΠΜ και το άλλο από την 130 Σμηναρχία Μάχης, στη Λήμνο), ενός ΑΒ.205-Α1 από την 111 ΠΜ, στη Νέα Αγχίαλο και ενός CL-415 από την 113 ΠΜ, στη Θεσσαλονί­κη.

Στις 10.00 έφτασε η πληροφορία από την ΕΛΑΣ ότι βρέθηκαν συντρίμμια ελικο­πτέρου στην περιοχή του Σαρανταπόρου. Στις 10.15 συνεργείο της ΔΕΗ ανέφερε το συγκεκριμένο σημείο πτώσης. Το συνερ­γείο της ΔΕΗ βρισκόταν εκεί, για να ελέγ­ξει τις γραμμές του ηλεκτρικού, καθώς εί­χε ειδοποιηθεί από κατοίκους της περιο­χής για διακοπή του ρεύματος.

 




 

Στις 10:48 προσγειώθηκε στον τόπο του δυστυχήμα­τος ένα AS.332C1 Super Puma που στις 11.03 ανέφερε ότι εντοπίστηκε τραυματι­σμένη η Αρχιλοχίας Βασιλική Πλεξίδα, ενώ ήσαν νεκροί οι υπόλοιποι τέσσερεις επιβαίνοντες. Η τραυματίας μεταφέρθηκε αμέσως στο 424 Γενικό Στρατιωτικό Νοσοκο­μείο, στη Θεσσαλονίκη, ενώ οι σοροί με άλλο ελικόπτερό στην Λάρισα.

Να σημει­ωθεί ότι στην ίδια περιοχή του Σαραντάπορου, στις 23 Νοεμβρίου 1976, είχε συντρί­βει αεροπλάνο της Ολυμπιακής Αεροπο­ρίας τύπου YS-11Α με νηολόγιο SX-BBR και το όνομα «Νήσος Μήλος», όπου είχαν σκοτωθεί και οι 50 επιβαίνοντες.

Αυτά ως προς το δυστύχημα, γιατί και τα επακόλουθά του παρουσιάζουν σημα­ντικό ενδιαφέρον. Καταρχήν το ότι, με απόφαση του ΥΕΘΑ, κηρύχθηκε τριήμε­ρο πένθος στις Ένοπλες Δυνάμεις και οι σημαίες κυμάτιζαν μεσίστιες, δεν σημαίνει ουσιαστικά τίποτα! Το ίδιο είχε γίνει και κα­τά την πτώση του AB.212.ASW με αριθμό ΠΝ28, στις 11 Φεβρουάριου 2016, στην Κίναρο.

 




 

Όμως οι οικονομικές εκκρεμότητες προς τους συγγενείς των τριών θυμάτων (συντάξεις κ.λπ.), δεν έχουν ακόμα επιλυ­θεί οριστικά. Επιπλέον με το Ν.4387/2016 – ο περιβόητος Νόμος Κατρούγκαλου εί­ναι αυτός – τα ζητήματα έχουν γίνει πολύ πιο περίπλοκα.

Αυτό άλλωστε είναι που έκανε την Γενική Διεύθυνση Οικονομικού Σχεδιασμού & Υποστήριξης (ΓΔΟΣΥ) του ΥΕΘΑ να απευθύνει προς το Υπουργείο Οικονομικών το «κατεπείγον» έγγραφο Φ. 846/35/32067/Σ.6311/20-4-2017. Με αυ­τό το ΥΕΘΑ θυμίζει ότι ένα χρόνο πριν (21 Απριλίου 2016) -πριν δηλαδή ψηφιστεί ο Νόμος Κατρούγκαλου- «…να εξαιρεθούν οι οικογένειες των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων… και ότι «… μέχρι σήμερα δεν έχουμε λάβει καμία απάντηση…».

uh-1h_1 Χιούι

Το φε­τινό έγγραφο καταλήγει «…Παρακαλούμε όπως οι ενέργειές σας θεωρηθούν επεί­γουσες λόγω του σοβαρού κοινωνικού-βιοποριστικού προβλήματος που παρουσιά­ζεται στις εν λόγω οικογένειες». Βεβαίως η διοίκηση του ΕΦΚΑ, μετά τα σχετικά δημοσιεύματα, έσπευσε να ανακοινώσει: «σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία (άρθρο 4 παρ. 3 Ν. 4387/2016), στα πρόσωπα που δικαιούνται σύνταξης, λόγω ανικανότητας ή λόγω θανάτου που προήλθε πρόδηλα και αναμφισβήτητα, εξαιτίας της υπηρεσί­ας, χορηγείται σύνταξη με τις οικείες ειδι­κές συνταξιοδοτικές διατάξεις του Δημο­σίου του ΠΔ 169/2007».

 




 

Όμως καλύτερα να «κρατάμε μικρό καλάθι» γιατί «ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες» και αυ­τές αρέσουν πολύ στο Ελληνικό Δημόσιο…

Κατά τ’ άλλα, στο ΥΕΘΑ και στα Γενι­κά Επιτελεία θα πρέπει να καταλάβουν ότι οι περιβόητες «πτήσεις επιτήρησης» στην ελληνο-αλβανική μεθόριο, σαφώς και δεν έχουν κανένα πρακτικό αποτέλεσμα. Και βέβαια δεν εμπεδώνεται κανένα αίσθημα ασφάλειας στους κατοίκους των παραμε­θορίων περιοχών με τη στιγμιαία διέλευ­ση ενός ελικοπτέρου μια ή δυο φορές το μήνα.

Αν όντως υπάρχει εκεί πρόβλημα, ας στείλουν δυνάμεις, συνοριοφύλακες ή ακόμη-ακόμη ας «κινητοποιήσουν» την – πρόσφατη – εφεύρεση της Εθνοφυλα­κής. Αν πάλι δεν φτάνουν οι Ένοπλες Δυ­νάμεις, ας προχωρήσουν σε αύξηση της θητείας. Πράγμα εντελώς απίθανο, βεβαί­ως, αφού διάφορα κυβερνητικά στελέχη φροντίζουν να μιλούν για μειώσεις, ελα­φρύνσεις κι ένα σωρό άλλους λαϊκισμούς.

 




 

Ακόμα θα πρέπει να σκεφθούν ότι το ΕΣ625 είχε C/N 12232 και ΒυΝο 69-15944. Ο πρώτος είναι ο αριθμός κατα­σκευής και ο δεύτερος ο αριθμός παραγ­γελίας. Ψάχνοντας στα σχετικά αρχεία των αμερικανικών ενόπλων δυνάμεων προκύ­πτει ότι το εν λόγω ελικόπτερο είχε παραγγελθεί το 1969 είχε κατασκευαστεί το 1970 και παραχωρηθεί -μέσω FMS- στον Ελλη­νικό Στρατό το 1971. Με άλλα λόγια ήταν 46 χρονών!

Και μπορεί, καταρχήν, αυτό να μην το αχρηστεύει, όμως οι αρμόδιοι δεν κάνουν και πολλά για την απόσυρση παλιού υλικού. Αντιθέτως, τα δύο τελευ­ταία χρόνια, έγιναν απεγνωσμένες προ­σπάθειες να ακυρωθεί η σύμβαση για τα ΝΗ-90 και να σταματήσουν οι παραλαβές τους. Φυσικά, κανένας δεν φρόντισε να μας εξηγήσει επαρκώς γιατί έπρεπε να γί­νει κάτι τέτοιο. Όπως, επίσης, δεν φρόντι­σαν να μας πουν γιατί ξανάρχισαν οι πα­ραλαβές! Ακόμα μήπως οι αρμόδιοι …θυ­μούνται ότι οι ΗΠΑ έχουν προτείνει την παραχώρηση 40 ελικοπτέρων Sikorsky UH-60 Black Hawk; Μήπως πρέπει να «πεταχτούν» μέχρι την Washington και να συ­ζητήσουν σχετικά;

Να κλείσουμε με την «κάλυψη» του γεγονότος από τον Τύπο. Τον κάθε μορ­φής. Ήταν εντελώς τραγική! Αναφέρθη­καν «δηλώσεις» της διασωθείσας Αρχιλοχία, πράγμα που ανάγκασε το ΓΕΣ να βγάλει ανακοίνωση που έλεγε: «1. H Αρχιλοχίος νοσηλεύεται στη Μονάδα Εντατι­κής θεραπείας του 424 ΓΣΝ, ως σοβαρή πολυτραυματίας. 2. Έχει υποστεί κρανιο-εγκεφαλική κάκωση, πολλαπλά θλαστικά τραύματα κεφαλής, κατάγματα σπονδυλι­κής στήλης Α6, Θ2, Θ3, 05 και κάταγμα στέρνου. 3. Η κατάσταση της είναι σταθερή-βελτιούμενη.». Με άλλα λόγια η κοπέ­λα μόνον κάτι λίγα μπορούσε να ψελλίσει κι όχι να κάνει δηλώσεις για το δυστύχη­μα…

 




 

Βεβαίως αμέσως συγκροτήθηκε σχετι­κή επιτροπή για τη διερεύνηση των αιτίων. Το κακό είναι ότι -όπως και όλες οι άλλες αντίστοιχες- θα θεωρηθεί ως «απόρρητη» με αποτέλεσμα αφενός να μην μάθουμε ποτέ τι έφταιξε κι αφετέρου να ταλαιπωρη­θούν οι συγγενείς των θυμάτων.

Αλήθεια, γιατί στον υπόλοιπο πολιτισμένο κόσμο τα αντίστοιχα πορίσματα δεν είναι απόρρητα; Και δεν μιλάμε για ολόκληρο το κείμενο. Αυτό -εκτός των άλλων- είναι μεγάλο και δεν ενδιαφέρει κανέναν εκτός της υπηρε­σίας. Ένα απόσπασμα όμως μίας-δύο σε­λίδων μπορεί να βγαίνει στη δημοσιότητα.

 




 

Πηγή: staratalogia.blogspot.gr

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ